Een paar weken geleden las ik een interessant artikel met de prikkelende kop 'Als eerste moet intranet worden afgeschaft'. Op LinkediN is daar een stevige discussie over losgebarsten. Ik werd hierdoor weer aan een van mijn stokpaardjes herinnerd, namelijk de waarde van de naam van het intranet.
Voor deze column heb ik steeksproefsgewijs door Nederland namen van gemeentelijke intranetten proberen te achterhalen. Wat al meteen bij deze zoektocht opviel is dat heel veel gemeenten hun intranet dus geen naam hebben gegeven, ik schat wel 50%. Dat is jammer want het maakt dit medium persoonlijker en versterkt het organisatiegevoel van de medewerkers. Het personeelsblad heeft toch ook een naam? Het meest professionele is wanneer het personeels- of bedrijfblad, intranet en electronische nieuwsbrief één familienamenreeks hebben die is afgeleid van de identiteit van de organisatie. Bij overheden lukt dat bijna niet omdat het personeelsblad vaak al jaren bestaat en men die naam niet wil aanpassen.
Kenmerkend is de reactie van de gemeente Teijlingen: 'intranet is gewoon intranet en dat werkt prima! Een andere naam zou in de nuchtere organisatie tot veel hilariteit leiden.' Een gemiste kans.
Maar wat dacht u van: Groningen met Gé-Net, Smallingerland met Inside, Leeuwarden met Leeuwnet, Meppel met Meppel Inside, Steenwijkerland met Snelbinder, Aa en Hunze met Spiek, en Zwolle met de misterieuze naam Arachne? Wat zuidelijker in Nederland kom ik tegen: Ede met de ludieke naam Dinges, Woerden met PIM (personeelinformatiemedium), Wijk bij Duurstede met Binnennet, Noordoostpolder met Informatieplein, en Almere met Intramare. Ook bijzonder is: Bergen met BINnenshuis en Roermond met met de originele naam Int-ro. Venlo met E-zie, Den Helder met Aorta, Beverwijk met Binnenwerk, Amsterdam met Amsterdam, en Alkmaar met Alknet. Of: Vlissingen met Visnet en Rotterdam met Sjaan. De samenwerkende gemeenten Nieuwkoop, Rijnwoude en Kaag & Braassem zijn de eerste met een cijfer in de naam: Kr8bron en ronduit grappig: Westland met Joost (Joost mag het weten).
Ondanks dat de intranetnamen nog in de minderheid zijn, hoop ik dat het de andere gemeenten inspireert om toch eens na te denken over een eigen naam.
Zonder naam geen identiteit.
Intranet: het gaat om de inhoud, niet om de content 😉
Vaak is het een uittrekstel van de internetpagina’s, met werkinstructies, FAQ en achtergrondinformatie. Denk aan het retorische antwoord op de vraag waar iets te vinden: “het staat op intranet”! Genoeg applicaties die een zusenzoNet naampje hebben, dus denk aan de KISS-cultuur, noem het gewoon Intranet.
Eens met beiden. Vanuit communicatie vind ik het goed om een naam te kiezen die past bij je merk en bijbehorende interne waarden, zodat medewerkers zien hoe het middel intranet past bij je internal branding – in uitstraling én in naam!
Ook eens dat het gaat om inhoud. Intranet moet faciliteren door content te verbinden, relevant te maken. Door diverse functionaliteiten te bieden die deze verbinding ondersteunen. Dan wordt content vanzelf inhoud is mijn devies. Uiteraard spelen interne social media een belangrijke rol om niet alleen verbinding van content te realiseren, maar ook sociale cohesie tussen medewerkers.
Is dit de betere humor of zou dit toch serieus bedoeld zijn? Het zál toch niet…
Zooo! leuk om te weten,maar meneertje kost wel heel veel centjes volgens mij…
…en wat is het doel van dit onderzoek?
allerlei verschillende netwerken controleren op..eeh…naamsverschil! ja! goed hoor…en wat is het volgend onderzoek?
wie nog .local gebruikt in zijn domein naam?
zo ben je weer een dagje van de straat,duurbetaalde centjes…en wat boeit het? ja ik heb een brievenbus,maar mij buurman noemt het postvak..we kunnen elkaar bereiken en hebben alle nodige informatie locaal beschikbaar
gelukkig hebben we nu een meneer rond lopen,die kost heel duur en heeft dit geconstateerd..
..zo en nu bijna met pensioen..
Robert, ik heb je artikel ook gelinked op de LinkedIn groep Intranetafkijken. Zie http://www.linkedin.com/groups?mostPopular=&gid=3539058