Naar aanleiding van het bankroet van Infotechnology voert het Nationaal ICT-instituut in de zorg (Nictiz) een haalbaarheidsonderzoek uit naar een keurmerk voor application service providers (asp’s). Infotechnology beheert op afstand zo’n 1,5 miljoen tot 2 miljoen elektronische patiëntendossiers van huisartsen en biedt hen financieel-administratieve oplossingen. Ook denkt het Nictiz na over extra waarborgen die aan de dienstverlening van asp’s kunnen worden gesteld.
Een specifiek asp-keurmerk voor ict-dienstverleners in de zorg is er niet, vertelt de woordvoerster van het Nictiz. ‘De haalbaarheid ervan gaan we onderzoeken, in overleg met de sector. We willen daarbij nauw optrekken met gebruikersverenigingen en koepelorganisaties zoals de Landelijke Huisartsen Vereniging.’
Het Nictiz bekijkt daarnaast of er verdergaande waarborgen aan de continuïteit van de dienstverlening van application service providers kunnen worden geëist. Zulke garanties hebben betrekking op een situatie waarin een leverancier zelf niet meer kan leveren. ‘Denk daarbij aan off-site back-ups, hot-standby regelingen en uitwijkregelingen, naast de gebruikelijke Escrow-regelingen’, vertelt de zegsvrouw. Zij benadrukt dat het niet om financiële waarborgen gaat. Mocht uit de oriëntatie blijken dat hieraan wel behoefte is, dan wordt deze optie wel meegenomen.
Miljoen epd’s
Infotechnology levert op afstand diensten op ict- en financieel-administratief gebied aan huisartsen en andere zorgverleners, zoals instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (ggz’s) en scholen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het centraal hosten van huisartseninformatiesystemen, zoals Omnihis (Omnihis), Mira (Euroned/ CompuGroup Medical AG) en Microhis (iSoft). Curator Mark Aukema van RWV Advocaten spreekt van in totaal zo’n 1,5 miljoen tot 2 miljoen elektronische patiëntendossiers die Infotechnology beheert. Hij deelde mee dat de dienstverlening vanwege het maatschappelijk belang op korte termijn wordt doorgezet, ondanks het faillissement. Dat geldt ook voor andere klanten dan huisartsen, zoals andere zorginstellingen en scholen. Aukema verwacht een doorstart te kunnen maken en zo de dienstverlening voor de lange termijn te kunnen verzekeren. Geen acuut probleem
De woordvoerster van Nictiz zegt dat er genoeg leveranciers in de markt zijn die deze hosting-dienstverlening kunnen overnemen nu Infotechnology failliet is gegaan. Volgens haar is het alleen wel van belang dat er voldoende tijd is om de overgang van de dienstverlening te kunnen realiseren.
Verder wijst ze erop dat hoewel Infotechnology is gekwalificeerd als zsp (zorgserviceprovider) voor het leveren van de verbinding met het landelijk schakelpunt (LSP), er geen acuut probleem is ontstaan omdat er nog geen partijen via dit bedrijf zijn aangesloten op het LSP (regelt op nationaal niveau de uitwisseling van patiëntgegevens die lokaal opgeslagen is bij afzonderlijke zorgaanbieders zijn aangesloten). Ook hiervoor geldt dat er voldoende gekwalificeerde zsp-leveranciers zijn die deze dienstverlening kunnen overnemen, mocht het bedrijf ophouden te bestaan, aldus de Nictiz-voorlichtster.