Technologiebedrijf HP schrapt in Nederland ruim 250 banen door het werk grotendeels over te hevelen naar een aantal offshorelocaties. Deze ontslagronde, die in september 2011 moet zijn afgerond, komt bovenop de in 2009 aangekondigde sanering. Hierbij gingen zo'n 760 banen verloren, eveneens grotendeels via offshoring. In zo'n twee jaar tijd heeft HP Nederland zo'n duizend banen weggesneden. Bij de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse ict-concern werken ongeveer 3000 mensen.
De nieuwe reorganisatie is onderdeel van een langerlopend wereldwijd plan om het personeelsbestand in te krimpen en werk efficiënter en goedkoper te herverdelen. HP spreekt in een intern memo over ondersteunende functies waar geen direct klantcontact bestaat en waarbij het niet gaat om gespecialiseerd werk, maar om standaardwerkzaamheden.
Zulke functies worden naar offshore-locaties in lagelonenlanden overgeheveld (HP praat over 'strategic best shore locations'). In het interne memo spreekt HP over zo'n 154 banen, maar tegen de vakbonden is inmiddels het aantal van 273 genoemd. Volgens HP worden niet alle banen geoffshored maar verdwijnen er ook banen door efficiency- en organisatiewijzigingen.
Gerard van Hees, bestuurder bij FNV Bondgenoten, stelt dat HP al na de zomer van 2010 bezig is met het uitwerken van het nieuwe offshoreplan. Inmiddels zijn meer details uitgewerkt. De nieuwe ontslagronde moet aankomende september zijn afgerond.
Volgens Afshin Towhidi, bestuurder bij CNV Dienstenbond, moest HP Nederland eigenlijk nog meer banen schrappen, maar is dit door de directie in Nederland tegengehouden. Hij zegt dat de meeste van de getroffen medewerkers inmiddels op de hoogte zijn gesteld.
Standaardwerk
HP schrijft in het interne memo dat de ontslagen vallen in de activiteiten bij de divisie IT Outsourcing Services rond Wintel, Midrange & Storage en Engineering. Op dit vlak bestaat er hevige concurrentie en HP wil de kosten verlagen en de werkzaamheden zoveel standaardiseren door werk over te hevelen naar offshore-locaties. Medewerkers die werken voor de klanten ABN Amro, RBS en Ahold vallen buiten deze sanering.
Verder zullen er banen verdwijnen bij het servicemanagementteam en de wereldwijd georganiseerde divisies Global Network Services en Global Information Security. HP stelt dat ook nieuwe banen worden gecreëerd om vanuit Nederland offshore-activiteiten aan te sturen. Details hierover ontbreken nog.
De dupe
Medewerkers die hun baan verliezen vallen onder het lopende sociaal plan. Daarin staan afspraken over een direct vertrek met ontslagvergoeding of een regeling voor het begeleiden van werk naar werk. FNV-bestuurder Van Hees stelt vast dat bij HP in Nederland in ruim twee jaar tijd zo'n duizend banen zijn geschrapt. Na de overname van EDS en de crisis is het concern wereldwijd fors gaan snijden in het werknemersbestand. In Nederland zijn er vanaf 2009 in eerdere ontslagrondes al zo'n 760 banen verdwenen.
Veel ex-EDS-werknemers zijn hiervan de dupe geworden, aldus Van Hees. Hij wijst erop dat EDS in vergelijking met de concurrentie geen grote offshore-capaciteit had. Moederbedrijf HP wel, onder andere via de Indiase dochtermaatschappij Mphasis en servicecentra in Oost-Europa en Latijns-Amerika. 'HP laat veel banen verdwijnen door het werk over te hevelen via offshoring.'
Het geklaag is weer eens niet van de lucht. Ik ben het volledig eens met reaguurder Hans dat nederlandse IT-ers moeten gaan wennen aan versobering van de arbeidsmarkt.
In dat kader vond ik het wel weer frappant om te zien dat het artikel over de leasepolo’s van Centric binnen no-time bovenaan stond met het aantal reacties…
Wake up and smell the roses.
Goh, zo’n plan hebben we bij Getronics ook. Bijna exact dezelfde aantallen, offshoring naar India etc.
Zelfde motieven en handelswijze, zelfde grote mond over “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”, maar in de realiteit gewoon de winst maximaliseren en de kosten afwentelen op de belastingbetaler door werknemers te ontslaan en in een uitkering te jagen.
Maar goed, klanten krijgen waar ze voor betalen, dus dat wordt Indiasche kwaliteit……
@koekebakker en ander gelijk gestemden. Wat zeuren jullie nu steeds over versobering. De meeste ITers die ik ken (ben nu zo’n 12 jaar werkzaam in de IT) hebben heel normale lonen, waar het eerder onder modaal ligt dan er boven. Jullie hebben gelijk: de gouden bergen zijn voorbij in de IT, maar dat is allang het geval.
De jongere ITers hebben niet meer van die belachelijk hoge lonen, het is voornamelijk de oude garde waar dergelijke lonen nog voorkomen. Wat dat betreft begint het in de IT eerder de andere kant op om te slaan. Weinig betaald krijgen voor de meest waanzinnige werkuren.
Verder het hele offshore gebeuren, het zal best goedkoper zijn, maar zoals al meerdere mensen aangeven het gaat tenkoste van de kwaliteit. Ik ben niet in dienst van HP, maar ik ken ze wel en zo ook het voormalig EDS vrij goed. Sinds HP het voormalig EDS is gaan offshoren (want daar hebben we het hier eigenlijk over) heb ik de kwaliteit alleen maar hard minder zien worden. Vergelijk het met een baksteen die je oppakt en van 10 hoog naar beneden laat vallen.
Als laatste, iedere keer wordt gezegd dat het simpele massa werk wordt geoffshored, dat is absoluut niet mijn ervaring. De stel regel is meer: “Zogauw het werk remote te doen is, wordt het geoffshored”. Dit resulteert alleen maar in een afbraak van onze (NL) eigen kennis. Een HP zal het een rotzorg zijn waar de kennis zit, maar voor de Nederlander blijft weinig over.
Totdat de betreffende offshore landen dit ook door krijgen en daar hogere lonen worden geeist en wij volkomen afhankelijk zijn geworden, maar dat is lange termijn denken wat veel bedrijven helaas weinig zin in hebben. Al hoe wel dit zou meer iets voor de overheid zijn het goedkoop binnen halen van buitenlanders bijvoorbeeld is gewoon niet nodig in de Nederlandse IT en het is dan ook belachelijk dat de overheid hier aan meewerkt door dit nu juist goedkoop en makkelijk te maken.
He leuk, nog een HansB op dit forum…
Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. In een aantal landen staan techneuten in een hoger aanzien dan in Nederland. Wiskundigen e.d. genieten daar nog een hoog aanzien en de programmeurs zijn dan ook van een zelfde of hoger nivo als hun Nederlandse collega’s. Hun salarissen zijn in vergelijking met die van Nederlandse collega’s ontzettend laag (Over 10 of 15 jaar is het salaris waarschijnlijk op hetzelfde nivo als Nederland) Dus het is waar dat er op het salaris bespaard kan worden. In vergelijking: in landen als Columbia of Turkije kun je voor een fractie van de kosten in Nederland al je drukwerk produceren. Waarom laten zoveel Nederlandse bedrijven toch hun drukwerk in Nederland produceren?
De meeste ICT projecten in Nederland zijn al zo complex gemaakt dat 80% over tijd en/of budget gaat en dat lost een ICT uit India of Rusland echt niet voor ons op.
@HansB, 14-02-2011 13:16, de IT bestaat niet alleen uit ontwikkelaars/programmeurs, maar je hebt ook systeem- en netwerkbeheer. Ik kan je verzekeren dat daar nogal ingeboet wordt op kwaliteit van de dienstverlening. Alhoewel ik ook genoeg klachten hoor over de ontwikkelaars/programmeurs in/uit India en daar schijnen toch wel wat knappe koppen rond te moeten lopen. Een heel groot deel is ook het gebrek aan communicatie en dan vaak ook het engels op de offshore locaties of liever gezegd het gebrek er aan.
Opvallend, dat menigeen hier nog niet de essentie van ondernemen kent, namelijk het minimaliseren van je kosten en het maximaliseren van je inkomsten.
Blijkbaar denken de meesten hier te kunnen teren op de zak van een verliesgevend ondernemer.
Apart.
Eind 2003 was ik de Sjaak bij HP. Ben ze er nog altijd dankbaar voor. Goede afvloeiingsregeling en kon binnen een maand uit drie banen kiezen. De markt is voor ict’ers nu ook niet slecht, ik wens degenen die eruit moeten succes. En dat zal vast wel lukken, ook al blijft het gevoel afgedankt te worden niet leuk.
@Nike, o zeker kennen wij hier met z’n alleen de essentie van een ondernemer/bedrijf. Deze zal inderdaad winst moeten draaien, want stilstand is achteruit gang en dat is uiteindelijk het einde.
Maar het gaat hier niet zozeer meer om een goed produkt neer te zetten met een gezonde winst voor het bedrijf, maar puur winst om de aandeelhouders tevreden te houden.
Ik ben dan ook bang dat de meeste winst naar de aandeelhouders gaat in plaats van te investeren in het bedrijf zelf. Maar dit is helaas bij alle grote bedrijven hetzelfde.
@ORM Ik ben bang dat je naast aandeelhouders tevredenheid vergeet dat er ook nog managers betrokken zijn wiens bonus afhing/afhangt van de offshorings-business case (ook al door Eddy hierboven genoemd). Die managers hebben ook nog een (eigen)belang bij de offshoring.
De businesscase die ze maken lijkt op basis van uurtarief zo mooi en aantrekkelijk te zijn.
Ik heb helaas nog niet mee mogen maken dat iemand na een paar jaar het aandurft, nadat de offshoring in gang is gezet, om de werkelijke opbrengsten te bepalen van die offshoring. Alles is al zo ver omgegooid, dat terugdraaien bijna onmogelijk geworden is, dus waarom die moeite nog doen?
Wat ik wel zie is dat de spraakverwarring in het hele ontwikkelproces toe is genomen (met alle vertragende gevolgen van dien). Communicatie gaat in voor bijna iedereen “een tweede taal”. Cultuurverschillen maskeren die spraakverwarring nog eens extra (‘is everything clear?’ – ‘yes yes’; en een dag of wat later komt een lijstje aanvullende vragen).
Wat ik ook zie is dat het aantal controle- en beheersmatige functies rondom die offshoring toe is genomen. Naast die ene geniale IT-er in India die het echte werk mag doen, zit er een hele waslijst van managers om het complex geworden proces te managen. En al die managers zorgen nog eens voor extra ruis in de communicatie.
En dan nog even on-topic (dwz over HP): Het verbaast mij dat in het artikel genoemd is dat Mphasis voorgesteld wordt alsof het altijd al een HP dochter was. Voordat EDS door HP werd overgenomen stond in de signature van Mphasis medewerkers nog “Mphasis – An EDS company”. Dus zat Mphasis niet gewoon bij alles wat HP heeft overgenomen van EDS?