Technologiebedrijf HP schrapt in Nederland ruim 250 banen door het werk grotendeels over te hevelen naar een aantal offshorelocaties. Deze ontslagronde, die in september 2011 moet zijn afgerond, komt bovenop de in 2009 aangekondigde sanering. Hierbij gingen zo'n 760 banen verloren, eveneens grotendeels via offshoring. In zo'n twee jaar tijd heeft HP Nederland zo'n duizend banen weggesneden. Bij de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse ict-concern werken ongeveer 3000 mensen.
De nieuwe reorganisatie is onderdeel van een langerlopend wereldwijd plan om het personeelsbestand in te krimpen en werk efficiënter en goedkoper te herverdelen. HP spreekt in een intern memo over ondersteunende functies waar geen direct klantcontact bestaat en waarbij het niet gaat om gespecialiseerd werk, maar om standaardwerkzaamheden.
Zulke functies worden naar offshore-locaties in lagelonenlanden overgeheveld (HP praat over 'strategic best shore locations'). In het interne memo spreekt HP over zo'n 154 banen, maar tegen de vakbonden is inmiddels het aantal van 273 genoemd. Volgens HP worden niet alle banen geoffshored maar verdwijnen er ook banen door efficiency- en organisatiewijzigingen.
Gerard van Hees, bestuurder bij FNV Bondgenoten, stelt dat HP al na de zomer van 2010 bezig is met het uitwerken van het nieuwe offshoreplan. Inmiddels zijn meer details uitgewerkt. De nieuwe ontslagronde moet aankomende september zijn afgerond.
Volgens Afshin Towhidi, bestuurder bij CNV Dienstenbond, moest HP Nederland eigenlijk nog meer banen schrappen, maar is dit door de directie in Nederland tegengehouden. Hij zegt dat de meeste van de getroffen medewerkers inmiddels op de hoogte zijn gesteld.
Standaardwerk
HP schrijft in het interne memo dat de ontslagen vallen in de activiteiten bij de divisie IT Outsourcing Services rond Wintel, Midrange & Storage en Engineering. Op dit vlak bestaat er hevige concurrentie en HP wil de kosten verlagen en de werkzaamheden zoveel standaardiseren door werk over te hevelen naar offshore-locaties. Medewerkers die werken voor de klanten ABN Amro, RBS en Ahold vallen buiten deze sanering.
Verder zullen er banen verdwijnen bij het servicemanagementteam en de wereldwijd georganiseerde divisies Global Network Services en Global Information Security. HP stelt dat ook nieuwe banen worden gecreëerd om vanuit Nederland offshore-activiteiten aan te sturen. Details hierover ontbreken nog.
De dupe
Medewerkers die hun baan verliezen vallen onder het lopende sociaal plan. Daarin staan afspraken over een direct vertrek met ontslagvergoeding of een regeling voor het begeleiden van werk naar werk. FNV-bestuurder Van Hees stelt vast dat bij HP in Nederland in ruim twee jaar tijd zo'n duizend banen zijn geschrapt. Na de overname van EDS en de crisis is het concern wereldwijd fors gaan snijden in het werknemersbestand. In Nederland zijn er vanaf 2009 in eerdere ontslagrondes al zo'n 760 banen verdwenen.
Veel ex-EDS-werknemers zijn hiervan de dupe geworden, aldus Van Hees. Hij wijst erop dat EDS in vergelijking met de concurrentie geen grote offshore-capaciteit had. Moederbedrijf HP wel, onder andere via de Indiase dochtermaatschappij Mphasis en servicecentra in Oost-Europa en Latijns-Amerika. 'HP laat veel banen verdwijnen door het werk over te hevelen via offshoring.'
Volgens diverse andere artikelen is er behoefte aan minstens 15.000 nieuwe IT-ers de komende jaren in de Randstad… Toch?
M.a.w. deze onfortuinlijken zijn zo weer aan de bak, toch?
Of…zou het zo maar kunnen dat deze ontslagen mensen (het zijn nog steeds mensen van vleesch ende bloed) weer domweg gedumpt worden omdat ergens in verweggistan het voor een paar tientjes minder kan?
Want winstmaximalisatie en uitbuiting van je personeel schijnt nog het enige te zijn wat telt. 🙁
Gewoon volwassen worden van de IT, deze beweging hebben productieprocessen al eerder gemaakt. Verandering is nu eenmaal een constante factor op deze wereld (gelukkig).
Nederlandse IT’rs moeten gaan wennen aan lagere salarissen en minder goede arbeidsvoorwaarden, gewoon betaald krijgen voor wat ze eigenlijk doen, en dat is niet meer of minder dan werknemers in andere takken van sport waar versobering allang gaande is.
In dat licht zijn alle reacties over de minder wordende lease regelingen ed het roepen van verwende kinderen die niet willen aanpassen.
Nou hier komt een verrassing, die versobering gaat door, en de IT’rs in NL zullen er aan moeten wennen!
HP lijdt al jaren aan het versoberen en het verschralen van de eigen organisatie. Je kunt eigenlijk nauwelijks meer spreken van een eigen (HP) organisatie want deze bestaat al lang niet meer. Ik weet dit uit eigen ervaring want ik zat bij de grote ontslagronde uit 2006. Wel ben ik gelukkig snel weer aan de slag gegaan. Nederlandse ICT-ers zijn dus helemaal niet slecht of niet meer gewild. Je moet alleen niet gaan werken voor een multinational als HP want ze voeren geen goed personeelsbeleid. Als het werk voor 10 cent per uur minder weg kan dan is je baan verdwenen. Zo is de redenatie. Mensen zijn de assets voor een bedrijf maar dan alleen als dit voor het bedrijf goed uit komt!
Ooit op vrij jonge leeftijd als high potentieel binnen de HP NL organisatie mijn carriere begonnen. Vorig jaar overgestapt omdat wat Hans2 zegt een verkeerd personeelsbeleid wordt gevoerd. De gemiddelde leeftijd bij HP is 55 jaar 🙂 Het is allemaal slom en traag. Vanwege bovenstaande bezuinigingen daalt de kwaliteit van de dienstverlening. En klanten zullen massaal afhaken, omdat ze gewoon niet goed worden geholpen! Jammer want HP heeft veel potentie met hun nieuwe productlijnen, helaas is de dienstverlening prut. Alles wat onder de 30 is en bij HP werkt is wel talentvol en deze mensen worden dan ook door headhunters uit het bedrijf gehaald om voor andere (kleinere) organisaties te werken. Advies: koop geen HP aandelen 🙂 Klanten willen kwaliteit !! btw de arbeidsvoorwaarden zijn ook vele malen beter bij mij nieuwe werkgever 🙂
Offshoring zal inderdaad verdergaan, en zal ook consequenties hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. De business case zal over meerdere jaren gemaakt worden, en pas over 5 jaar zullen we kunnen concluderen of/dat goedkoop geen duurkoop is gebleken. Er zijn echter meer aspecten in de business case, dus (Hans2 en Michel) ik geloof niet dat dat dubbeltje lager uurloon het daadwerkelijke verschil maakt.
En Hans, ik geloof niet dat de lonen in de Nederlandse IT hoger zijn dan in andere branches en lager zullen worden. Er werken in de IT relatief veel WO en HBO afgestudeerden, en die verdienen nu eenmaal meer dan MBO’ers die in andere branches sterker vertegenwoordigd zijn. Ook in de toekomst zullen IT specialisten hoogopgeleid en schaars zijn, en dus relatief veel geld (kunnen) verdienen. Of je dat eerlijk/terecht vindt hangt af van je eigen salaris en politieke voorkeur…
Mijn advies? Zorg dat je zoveel mogelijk geld meekrijgt van HP, neem op een plezierige manier afscheid van de collega’s die mogen blijven (die kunnen er ook niks aan doen, hebben veel minder vertrouwen in hun werkgever maar “moeten” wel verder) en maak van je nieuwe ervaring een kracht in plaats van een zwakte: je krijgt zowiezo meer kansen dan bij je huidige HP-baas.
En over een paar maanden staat HP weer bij de overheid te janken dat ze geen mensen kunnen vinden. “Overheid, mogen we alsjeblieft 1000 spotgoedkope arbeiders uit het oostblok halen?” En de overheid, die zoals altijd de oren laat hangen naar het bedrijfsleven, knikt gehoorzaam ja en geeft HP een moreel mandaat om de Nederlandse werknemer massaal te passeren.
En dae ontslagen werkman staat erbij en kijkt er naar.
Heb je helemaal gelijk in Eddy. Dit is nog alleen maar het topje van de outsourcing & offshoring ijsberg. Met de opkomst van Business Process Management en Business Intelligence begin van het milennium is het ook duidelijker geworden op welke diensten er bezuinigd kan worden en die volgens het lift and shift principe naar lage lonen landen te verhuizen. Ik begrijp het standpunt van de werkgever, de keuze is snel gemaakt voor iemand met dezelfde (of meer) kwaliteiten en kennis met een loonkosten plaatje dat 6 to 8 keer lager is. Niet alleen de IT lijdt eronder, maar ook administratieve diensten, telefonische diensten.
Outsourcing zal voor de komende 10-15 jaar een explosieve groei gaan meemaken waar vooral Zuid Oost Azie van zal profiteren. Maar daarna zal men ook hier gaan inzien dat local management op de lange termijn toch goedkoper is dan arbeidersfabrieken met 20.000-30.000 werknemers op 15.000 km afstand.
Ik zou zeggen, verkas naar Zuid Oost Azie, de vraag naar personeel met kennis van de Europese en Amerikaanse markt is enorm en misschien is het wel beter dan een uitkering of vervroegd pensioen.
Ah, daar zijn we weer met een van de ICT~Office leden die weer ICT-ers op straat zet (ok, neemt weer andere aan op een ander continent). Binnenkort weer een bericht op de site waar ICT~Office denkt een miljoen nieuwe medewerkers nodig te zullen hebben in Nederland in de komende tien jaar tijd? Hoe serieus nemen ICT~Office en de daar deelnemende bedrijven zichzelf eigenlijk nog? Laten we hopen dat de mensen die er nu uit worden gezet een goede plek weten te vinden buiten de ICT.
Een: Ontzettend dom om offshoring/zuid-azie de schuld de geven voor de bedorven sfeer om de werkgelegenheid.
Twee: IT bedrijven hebben dat gedaan om hun financiele positie (tijdelijk) te versterken/verbeteren*
En Drie: Aandacht moet zijn naar nieuwe skills voor diegene die hun baan Nu/of misschien later moeten gaan verliezen. Men heeft het over 250 banen, terwijl massa ontslagrondes zoals TNT(11K), UWV (4-9K) en nog meer diesnten in het publieke sector, dit kan groot gevolg hebben voor de wekgelegenheid.
Bijv. lees dit quote:
“Medewerkers die werken voor de klanten ABN Amro, RBS en Ahold vallen buiten deze sanering.”…
totdat het contract niet wordt verlengd! Aub begin NU met deze medewerkers om nieuwe skillsets te leren. Zo creëer je loyaliteit, flexibiliteit en dan eventueel…Value.
HP, IBM, Microsoft, Cisco, etc. maakt gebruikt van offshore. Logisch wat dit bespaart heel veel kosten. Uitstekend geschikt voor standaardwerkzaamheden en softwareontwikkeling. Offshore in dienstverlening is niet mogelijk, dat doet HP alleen nog met support desken. De meeste klanten klagen steen en been. Goede account managers zijn hard nodig om de kwaliteit hoog te houden bij klanten.
Management in offshore is belangrijk. Daarbij moet je wel rekening houden dat alle kennis ‘offshore’ is en hier alles verdwijnt! Dat kan een groot risico zijn, omdat de uurprijzen snel stijgen in China.