Ict-dienstverlener Centric heeft zijn wagenpark uitgebreid en deels vervangen door ruim 240 nieuwe en duurzame Volkswagens Polo BlueMotion. Centric heeft voor deze auto gekozen in verband met de 14 procent bijtelling en de lage kooldioxide-uitstoot. De auto's zijn ter beschikking gesteld aan ict-professionals die zijn gedetacheerd bij een opdrachtgever van de ict-dienstverlener.
‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar duurzaamheid onderdeel van is, is niet langer een idealistisch gedreven voornemen', zegt Mechtild Kuijpers, directeur Sustainability binnen Centric. ‘Het is inmiddels een ondernemingswaarde die elk bedrijf van enige omvang en invloed zou moeten uitdragen. Wat milieuvriendelijke maatregelen betreft zijn wij bijvoorbeeld ook op de goede weg met de inzet van groene rekencentra en de huisvesting in ons energiezuinige hoofdgebouw in Gouda.'
De nieuwe auto's zullen een opvallende verschijning in het verkeer zijn. Elke Volkswagen Polo BlueMotion is bestickerd met het campagnebeeld van de dienstverlener: 'Centric. World of Innovation.'
het zou fijner zijn als een bedrijf als centric samenwerkt met andere detacheerders om te voorkomen dat je als gedetacheerde dagelijks een hele rit moet maken in een al dan niet bestickerde auto met 14%, 20% of 0% bijtelling.
als de klanten van centric slim zijn laten ze de gedetacheerden af en toe ’s thuis of op de thuisbasis van centric zelf werken. dat scheelt wel kosten en is gunstig voor het milieu.
natuurlijk is er oneigenlijk gebruik van lease-auto’s. overal waar iets te hebben of te halen valt wordt er misbruik gemaakt. vergeet niet dat dit centric-polo-scenario wel een stimulans zou kunnen worden dat mensen vooral met jonge kids, wonend in een vinexje met slecht OV, inderdaad een 2e auto erbij kopen en dan wordt het nederlands wagenpark toch op peil gehouden. die 2e auto’s zijn niet altijd milieuvriendelijk, want iets ouder.
mijn baas heeft meer dan eens geprobeerd mij op een project te zetten in assen. ik woon in leiden. hoe rijmt zich dat dan? is er niet iets structureel verkeerd of is dit gedoe met de BlueMotion polo gewoon een bijverschijnsel?
Ik vind het een hele goede en slimme zet van Centric. Iedereen wordt er beter van: het milieu, Centric minder kosten, berijder, minder bijtelling.
Dat Centric geen royale of vrijgevige werkgever is, dat weet iedereen.
Tokke haalt wel een leuk voorbeeld aan, wat ik deels herken uit de tijd dat ik zelf nog een lease-auto had.
Ik had het geluk dat ik zelf m’n lease-auto uit mocht kiezen, dus een mooie grote stationcar waarin vrouw, 3 kinderen en vakantiebagage makkelijk mee konden.
Alleen, zo af en toe moest mijn vrouw ook met de auto weg overdag (bijv. naar een specialist in een ziekenhuis), of boodschappen doen etc.
Tja, dan moet je toch gaan kiezen tussen het OV of een 2e auto in sommige gevallen (in ons geval kon ik makkelijk met de fiets naar de klant, dus was geen probleem)
Dan moet je wellicht toch gaan overwegen om je lease-auto alleen zakelijk te rijden, en de fiscale bijtelling in de 2e auto te investeren.
“directeur Sustainability??”het moet niet gekker worden!
Wat menigeen hier vergeet is dat een werknemer kiest voor rijden met een eigen auto, of een lease-auto. Niet voor allebei. Dan ben je duur uit, en helemaal als je bij een lowpayer als Centric werkt hakt dat er flink in. De professional zal dus moeten kiezen tussen of een eigen auto en alle kilometers zelf voorschieten, of een lease-auto en bijtelling betalen. Het is het een of het ander, tenminste als je geen dief van je eigen portemonnee wilt zijn. En degenen die een eigen en een lease-auto hebben en netjes hun kilometeradministratie voor de fiscus bijhouden, zijn op een hand te tellen.
In het geval dat de werknemer kiest voor een lease-auto en niet voor een eigen auto kan dit dus wel degelijk als een belangrijke arbeidsvoorwaarde worden gezien. Daar moet dan ook rekening mee worden gehouden bij alle hierboven genoemde facetten.
Centric heeft ook weer zijn leasebedragen aangepast. De medewerkers worden daar steeds verder uitgemolken. Ik sprak laatst iemand en de persoon meldde wat hij aan salaris kreeg. Super gecertificeerd en 32 jaar… ik schrok me dood. net 1800 euro. Boeven zijn het.
@Hans
je hoeft niet bij Centric te werken…….
Uiteindelijk is er maar een incentive om ‘groen’ te gaan doen en dat is besparing. Al het andere is PR en/of gemodder in de marge.
Deze op papier uiterst zuinige karretjes klokken nog steeds met gemak de 40000 op de teller erbij per jaar (2 a 3 keer zo hoog als een modale gezinsbak). Dus al ben je 20% zuiniger dan nog doe je flink je best om al die olie zo snel mogelijk op te stoken.
@HAns, klopt en daarom moet je niet bij Centric willen werken en iedereen die er nu werkt, wil graag wat anders.
@Hans. Inderdaad zijn die aangepast….. naar boven. En als die supergecertificeerde persoon die jij gesproken hebt volgens jou te weinig verdient zal hij het wel enorm naar zijn zin hebben. Als hij het zelf ook te weinig vindt zal hij met zijn supercertificering vast zo ergens anders een baan vinden met een super beloning.