Ict-dienstverlener Centric heeft zijn wagenpark uitgebreid en deels vervangen door ruim 240 nieuwe en duurzame Volkswagens Polo BlueMotion. Centric heeft voor deze auto gekozen in verband met de 14 procent bijtelling en de lage kooldioxide-uitstoot. De auto's zijn ter beschikking gesteld aan ict-professionals die zijn gedetacheerd bij een opdrachtgever van de ict-dienstverlener.
‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar duurzaamheid onderdeel van is, is niet langer een idealistisch gedreven voornemen', zegt Mechtild Kuijpers, directeur Sustainability binnen Centric. ‘Het is inmiddels een ondernemingswaarde die elk bedrijf van enige omvang en invloed zou moeten uitdragen. Wat milieuvriendelijke maatregelen betreft zijn wij bijvoorbeeld ook op de goede weg met de inzet van groene rekencentra en de huisvesting in ons energiezuinige hoofdgebouw in Gouda.'
De nieuwe auto's zullen een opvallende verschijning in het verkeer zijn. Elke Volkswagen Polo BlueMotion is bestickerd met het campagnebeeld van de dienstverlener: 'Centric. World of Innovation.'
Nou, een polo daar is niets mis mee.
een Polo met een logo ook niet.
een Polo met Centric logo, dat is voor LUL rondrijden.
Veel plezier LULLO’s.
Proficiat Centric met deze geslaagde campagne. De medewerkers zullen trots rondrijden met deze mooie stickers op de wagen
Eindelijk een IT firma die ook aan het milieu denkt
Pietje,
wie zijn nou die lullo’s waar je het over hebt?
Leuk, weer zo’n ICT werkgever die de goede sier denkt te maken met “verantwoord ondernemen” en duurzaam hoog in het vaandel voert. Niet omdat ze het echt menen, maar het scoort bij (potentiële) klanten. Die op hun beurt precies hetzelfde denken. Doen we zaken met een partner die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan scoren we punten.
Wordt eens wakker mensen. Duurzaamheid, verantwoord ondernemen kun je niet opdringen, maar wel stimuleren.
Wie nu een “groene” Polo in z’n maag gesplitst krijgt en logisch nadenkt komt al snel tot de conclusie dat ie de reclame van de baas betaald en goedkoper uit is door zelf een 2e-handsje aan te schaffen en helemaal geen bijtelling heeft. Dat dat een vervuilend oud beestje is zal hem een zorg zijn. Zijn werkgever zorgt wel voor een “groen” imago. Je kijkt vooral naar je eigen portemonnee.
Mijn vorige werkgever was er ook 1 van duurzaamheid hoog in het vaandel, maar wel brandde er overal dag en nacht verlichting waar het niet nodig is en werd al het afval, ongescheiden, in dezelfde afval pers gegooid.
Wanneer worden we eens wakker? Wie wil je nu voor de gek houden? We zijn weer lekker aan het doorslaan om een imago op te houden wat we niet hebben.
Achter elke actie van een organisatie van de grootte van Centric zal een zakelijk voordeel zitten. Dat is ook niet zo vreemd wetende dat het een profit organisatie is. Met die wetenschap komen de medewerkers in dienst bij Centric. Dit houdt dan ook weer in dat zij zelf kiezen of ze voor een auto kiezen met stickers. Na een bepaald niveau krijgen ze een leasebudget, dit is op het moment dat ze hun MCSE traject af hebben gerond en ruimte is tot door groei, tot die tijd wordt een auto ter beschikking gesteld.
Nu kunnen we collectief klagen, over de boef achtige methode om weet ik allemaal wat vanuit de organisatie. Je kunt het ook zien dat men een vrije keuze heeft. Niemand verplicht niemand om in een auto met bestickering te rijden. De organisatie zorgt voor een nette auto met een bestickering naar hun beleving, voor een prima maand bedrag. Wat een ander daar van vindt is slechts de waarheidsbeleving van die ander. Maar daar over zeuren vind ik een beetje nutteloos.
Dus tja… Elke keuze is een keuze van de persoon in kwestie, het oordeel van een ander of hij of zij voor gek rijdt, dat is slechts de betekenis van de ander aan de betreffende bestickering!
Uiteindelijk is het subjectiviteit welke dit soort discussies aan de gang houdt.
Discussieer ze!
Groet,
R….
Ik blijf het typisch vinden dat mensen hier zo moeilijk over kunnen doen:
– geen vriendin 3e baby vakantie met familie: het is een auto die beschikbaar wordt gesteld voor je woon-werk verkeer. Als je graag een groot gezin wil, enof op vakantie en zo, wat let je dan een auto naar eigen keuze te kopen?
– 14% bijtelling….als je besluit je wagen alleen zakelijk te gebruiken heb je zelfs geen bijtelling
– stickers op de zijkant: je hoeft niet bij centric te gaan werken hoor, er zijn ook nog andere bedrijven.
– de auto krijg je als je bij een klant zit, anders mag je’m weer inleveren. Dit pleit er des te meer voor de auto alleen voor werk te gebruiken, en er privé een eigen auto op na te houden
Het lijkt wel dat men soms vergeet dat de leaseauto een gunst is van de werkgever. Wanneer je zelf mag kiezen wat je rijdt, wel of geen stickers etc. is dat fijn, maar nog steeds een gunst.
Het idee van de leaseauto was ooit dat de werkgever je een auto ter beschikking stelt voor het werk, die je eventueel ook privé mag gebruiken. Dit privégebruik is echter zo toegenomen in de loop der jaren dat de fiscus het is gaan beschouwen als verkapt salaris, vandaar ook de fiscale bijtelling. Als ik de reacties zo lees, krijg ik de indruk dat sommigen denken: ik krijg een lease-auto om met mijn gezin met 3 kinderen op vakantie te kunnen gaan, en oh ja, het is ook wel handig om mee naar m’n werk te gaan.
@PaVaKe Naief om te stellen dat de leaseauto ter beschikking werd gesteld om van a naar b te komen. Het is juist één van de weinige secundaire arbeidsvoorwaarden om personeel mee te lokken. Al jaren lang. Weet je nog de tijd (jaren 90) dat je sollicitatiegesprek bij de dealer werd gehouden?
@JoopS
Naief zou ik het niet willen noemen….in de jaren 80 was de “auto van de zaak” zoals dat toen nog heette wel degelijk bedoeld om naar je werk te kunnen.
Echter, in de loop van de tijd werd het, zoals je zelf opmerkt, een secundaire arbeidsvoorwaarde. Toen de sollicitatiegesprekken bij de dealer werden gevoerd heeft de fiscus dan ook ingegegrepen door de leaseauto te gaan belasten.
Naief is de sollicitant die het aantal privé-kilometers en de grootte van leaseauto belangrijker vinden dan de inhoud en salaris van de baan
@PaVaKe,
Ik ben het helemaal met je eens. Het is jammer dat mensen vergeten waar we vandaan komen als maatschappij in ontwikkeling. Ik denk een auto te mogen rijden van-de-zaak nog steeds in wat voor een vorm dan ook een mooi iets is. Maar het lijkt soms dat het nooit genoeg is. Het altijd maar Meer willen Hebbn is ook een maatschappelijk-breed probleem. De focus ligt daardoor niet altijd meer op persoonlijke ontwikkeling maar wel op wat het oplevert in materie.
Een casus waar een MBO leerling van school af komt, dan gedurende 3 jaar een relatief nieuwe auto (de auto verouderd immers) rijdt en vervolgens zijn certificeringen marktconform heeft om dan met een goed salaris (dat begrip is overigens geheel subjectief, iedereen heeft daar een ander beeld bij) en een auto van de zaak (lees: naar eigen keuze) verder te kunnen vind ik geen negatief beeld. Echter zelfs daar kunnen blijkbaar de meningen over verschillen.
Dus tja…
Groet.
R…
Prima voor de startende IT’er! Bij HP hebben ze ook zo’n soort gelijk iets maar dan voor mensen die nieuw binnenkomen (ook hoge functies) en bestaand personeel dat een lage functie role heeft. Daar starten ze met een kale LPG megane. Daar worden ook geen goede mensen meer aangenomen 🙂 andere bedrijven profiteren hiervan!