In de wandelgangen wordt er lustig over gesproken, mensen hebben er vaak een duidelijke mening over, er wordt steeds meer gebruik van gemaakt bijvoorbeeld middels Linkedin en Twitter, kortom, alle social media bronnen worden enthousiast ingezet bij elk type bedrijf. Het lijkt er echter op, hoe groot de kracht, kennis en kunde ook is, dat de aanpak vaak nog in de kinderschoenen staat en nog niet altijd tot het gewenste effect leidt.
Waarom is de ene onderneming wel succesvol bij het behalen van marketing en omzetdoelstellingen via social media en blijft de ander ver achter op dit gebied?
Dit is een vraag waar heel moeilijk een antwoord op gegeven kan worden. Het is zo’n zelfde soort vraag als 'waarom is de ene ondernemer succesvol en de ander niet?'. Alles heeft te maken met een goede marketingstrategie en hoe jij je als persoon of bedrijf positioneert. Daarnaast brengt het implementeren van social media vaak een hele omslag bij een organisatie met zich mee. Belangrijke punten waar organisaties momenteel nog enorm mee worstelen zijn onder andere openheid/transparantie, tijd, het delen van kennis, op zoek gaan naar de interactie en controle loslaten.
Wanneer organisaties deze slag kunnen maken, hebben ze meer kans om succesvol te worden met social media volgens Simone Levie, eigenaar van het bedrijf Social Medium dat bedrijven of organisaties helpt en adviseert om social media efficiënt in te zetten.
Lex Bergers, eigenaar van het bedrijf Lexpertise dat zich bezig houdt met 'communicatie 2.0', is van mening dat, zoals met alle communicatiemiddelen het geval is, het succes staat of valt met de aandacht die je het geeft. Bekend is dat advertenties in een krant of tijdschrift pas echt werken als je ze herhaalt. Hetzelfde geldt voor social media. Je moet regelmatig 'bezig' zijn met social media: tweets plaatsen, je profiel op Linkedin onderhouden, etc. Maar misschien nog belangrijker is dat je niet alleen 'zendt', maar daadwerkelijk communiceert door te retweeten, te replyen, te reageren, te vragen en te luisteren! Social media zijn niet bedoeld om je business direct te promoten, maar om jouw kennis, ervaring en inzichten te 'delen' met anderen. Als je dat doet, is er een kans dat je ook uiteindelijk business genereert.
Zou het kunnen dat de ene branche meer klaar is voor de veelzijdige inzet via social media of heeft dit vooral te maken met de manier van aanpak?
Simone Levie vindt dat je er inderdaad als organisatie klaar voor moet zijn. Daarnaast is volgens haar ook een juiste manier van aanpak erg belangrijk. Al is social media vooral een kwestie van doen. Ik ben het er echter niet mee eens dat het branchegericht is. Juist voor een branche waar de concurrentie nog niets doet liggen enorme kansen.
Lex Bergers gelooft niet dat social media zich specifiek voor bepaalde branches lenen. Je kunt altijd informatie delen met elkaar over een bepaald onderwerp of anderen wijzen op een interessante website of ontwikkeling. En voor elk werkveld zijn er wel vragen te beantwoorden, een filmpje op YouTube te maken of een inzicht te delen. Kappers kunnen bijvoorbeeld klanten een tweet sturen als ze binnen een kwartier geknipt kunnen worden. Grafici kunnen een groep maken op LinkedIn en kennis met elkaar uitwisselen. Juristen kunnen in een weblog uitleg geven van bepaalde juridische kwesties. En de reisindustrie kan FourSquare goed gebruiken om informatie over locaties te geven en/of de mening van reizigers op te pikken (en dat dan weer gebruiken in de eigen communicatie), etc., etc.
Tegenwoordig lijken steeds meer conventionele winkels ruim baan te maken voor webwinkels. Ligt de toekomst in handen van deze webwinkels of zullen de traditionele winkels naar verwachting altijd wel blijven bestaan?
Traditionele winkels zullen altijd blijven bestaan. Ik vind het nog heerlijk om lekker met vriendinnen te shoppen, lekker te lunchen en kleren te passen. Volgens mij is het nog altijd even druk op de Kalverstraat.
Simone Levie denkt wel dat webwinkels ook steeds meer de slag gaan maken naar het integreren van social media. Zeg maar het 'social shoppen'. Op Facebook heb je al geweldige pagina’s met complete webwinkels. Je kunt meteen aan je vrienden laten zien wat jij hebt gekocht en zij worden ook weer aangespoord te kopen.
Ook zie je andersom in de 'conventionele' winkels spiegels waar je een foto van jezelf kunt maken van de kleren die je gepast hebt. Die foto kun je meteen weer op al je sociale netwerken delen! Geweldig toch?
Lex Bergers denkt dat we steeds meer via webwinkels gaan kopen, maar dan vooral voor standaardproducten (commodities). Ik bedoel daar producten mee waar relatief weinig omkijken naar is. Een boek kopen via Bol.com is eenvoudig, makkelijk en je kunt er alles krijgen. Webwinkels hebben het voordeel dat ze gebruik kunnen maken van het 'Long Tail'-principe: een product slechts aan één of twee kopers verkopen. Maar als je dat honderdduizend keer op die manier doet, dus honderdduizend verschillende producten op die manier verkopen, dan is dat in principe (bijna) even interessant als van één product honderdduizend stuks verkopen. Deze aanpak kan eigenlijk alleen maar via webwinkels, omdat traditionele winkels niet een dergelijk breed aanbod kunnen hebben.
Traditionele winkels zullen altijd wel blijven bestaan, ik geloof wel dat er minder winkels zullen zijn in de nabije toekomst. Je ziet nu al dat er panden in bekende winkelstraten leeg staan en dat is niet alleen door de economische crisis. Consumenten hebben altijd wel behoefte aan oriëntatie, dingen bekijken en vergelijken en daar is de traditionele winkel natuurlijk prima voor geschikt. Een kledingstuk wil je graag even passen en dat kan moeilijker via een webwinkel. Uiteraard zullen de versproducten (vlees, brood, etc.) via de traditionele winkel gekocht blijven worden.
Traditionele winkels staan voor de uitdaging dat ze duidelijk waarde moeten toevoegen aan een product om de consument aan zich te binden. Waarom zou ik bij een traditioneel reisbureau een reis boeken als dat vele malen goedkoper kan via internet? Dan moet dat reisbureau me wel heel goed kunnen adviseren. Waarom zou ik een telefoon kopen bij een telefoniewinkel als het aanbod op internet groter is en de prijzen online lager zijn? Dan moet die telefoniewinkel me dus wel heel goed (en persoonlijk!) kunnen adviseren. Waarom zou ik een visitekaartje laten drukken bij een drukker als ik datzelfde kaartje op internet tegen een dumpprijs kan kopen?
Je moet je als winkel dus echt leren te onderscheiden van de webwinkel. Dat kun je doen door, inderdaad, persoonlijk advies te geven, door met een klant een goede relatie op te bouwen (gunfactor!), door klanten pro-actief te benaderen als er een product vernieuwd is of als een bepaald product aansluit bij de behoeften van de klant. Ik ben bang dat veel winkels nog denken dat het allemaal wel losloopt met 'dat internet' en zich dus onvoldoende prepareren.
Wat Lex Bergers graag nog zou willen toevoegen aan dit artikel, is dat in zijn opinie mensen social media (meer) serieus moeten nemen en niet beschouwen als iets dat vanzelf wel weer overgaat.
Zeker de nieuwe generatie (de y-generatie) zal veel gebruik blijven maken van social media en de oudere generaties zullen er langzamerhand ook steeds meer in gaan geloven (omdat het ook leuk is!). Bedrijven en winkels zullen social media meer moeten gaan omarmen en opnemen in hun strategische marketing. Wat dat betreft is social media 'gewoon' een nieuw communicatiemiddel, maar wel een die de andere middelen ver overtreft als het gaat om snelheid en interactiemogelijkheid.
Waar sociale media functioneel zijn kunnen ze worden ingezet. Echter ook bij sociale media kan het middel erger worden dan de kwaal. Er kan een verslaving of overaanbod aan informatie optreden die gebruikers te veel bij hun uitwisselingsplatforms en te weinig bij het werk bepaalt waarvoor zij zijn aangenomen en betaald. Sociale Media zijn bepaald geen Haarlemmerolie en evenals bij gebruik van alcohol verdient het aanbeveling om maat te houden.