Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg pakt op twee fronten de falende informatievoorziening aan. Een plan van aanpak voor een strategisch informatiebeleid en een projectplan om ict-knelpunten op te lossen moeten voorkomen dat er weer projecten zoals het vernieuwingstraject Aristoteles mislopen. Dat kostte de provincie een paar miljoen euro.
Het dagelijks bestuur van de provincie Limburg reageert in een brief aan de provinciecommissie op het recente onderzoek van adviesbureau Necker van Naem. Volgens Gedeputeerde Staten komen de conclusies en bevindingen van het rapport overeen met die van eerdere onderzoeken. Het college ziet dan ook geen aanleiding om de aanpak van de ict-problematiek aan te passen.
Deze aanpak blijkt uit twee onderdelen te bestaan. Het eerste spoor is gericht op het opstellen van een strategisch informatieplan (een samenhangende automatiseringsvisie en een daarop steunend informatiebeleid). Beginnend met een nulmeting moet de uitrol hiervan eind 2011 zijn afgerond.
Sporenbeleid
Het tweede spoor is het oplossen van knelpunten in de, zoals Gedeputeerde Staten het noemt, de procesautomatisering middels een projectplan. Deze maand wordt een nieuwe oplossingsvariant voor Aristoteles gekozen. De relatie met de oorspronkelijke leverancier TAF (The Agile Factory) verliep moeizaam. Het bedrijf wilde zich in een eerder stadium terugtrekken en ging uiteindelijk in 2010 failliet. Necker van Naem constateert in het rapport dat er een risicovolle situatie was ontstaan, gezien de afhankelijkheid van deze leverancier/ontwikkelaar en de wijzigingen die aan de programmatuur nodig zijn om Aristoteles naar tevredenheid te kunnen gebruiken.
Gedeputeerde Staten merkt in de brief verder op dat er al maatregelen zijn getroffen om de postroutering en archivering op de rails te krijgen. Ook meldt het college dat in het kader van het brede organisatieontwikkelingsplan 'Toekomstvast Limburg' het omgaan met grote projecten een structureel aandacht krijgt.
Bankroet
Het project Aristoteles is gestart in 2005 en voorziet in digitalisering van documenten en een verdere automatisering van werkprocessen, in het bijzonder de subsidieverlenings-, besluitvormings-, personeelsinformatie- en facilitaire processen. In 2006 werd een raamcontract afgesloten met leverancier TAF (voorheen Condor). Volgens Dagblad de Limburger bleek in 2009 dat 170.000 documenten verkeerd waren gearchiveerd en dat het systeem niet aan de wettelijke eisen voldoet. Voor het project is zo'n zes miljoen euro uitgetrokken; de schadepost zou al opgelopen zijn tot zo'n 2,5 miljoen euro.
Maar liefst vier onderzoeken heeft de provincie Limburg laten uitvoeren over het mislukken van het ict-vernieuwingstraject Aristoteles. Drie ervan (twee audits van Berenschot over de informatievoorziening en een onderzoek van Integis over het omgaan met kritiek in het project) zijn in opdracht van Gedeputeerde Staten uitgevoerd. De Provinciale Staten hebben het rapport van Necker van Naem uitgezet.
Oorzaken echec
Necker van Naem somt in het rapport 'Onderzoek informatievoorziening Aristoteles' acht oorzaken op voor het mislukken van Aristoteles en de geconstateerde eenzijdige informatievoorziening vanuit de ambtelijke organisatie:
1: Geen specifieke stuurgroep voor project procesautomatisering:
2: Project procesautomatisering als iteratief ingestoken;
3: Ict-insteek met onvoldoende aandacht voor gebruiksvriendelijkheid;
4: Integraal management bevordert eenzijdigheid informatie;
5: Weinig formele uiting aan kritiek vanuit organisatie;
6: Betrokkenheid vanuit directie en afdelingshoofden onvoldoende of onduidelijk;
7: Beperkte rol vanuit business control;
8: Moeizame relatie met leverancier.
De Provincie Limburg dient in het strategisch informatieplan een aantal uitgangspunten van ICT Vereenvoudiging (zie http://www.it-simplification.nl) te verwerken:
– minder doen (focus, opruimen, lean, minder beloven)
– hetzelfde beter doen (governance, gebr. vriendelijkheid)
– meer hetzelfde doen (standaardiseren)
– minder zelf doen (concentreren op kernactiviteiten)
Succes!!
Tja en wie krijgt hiervoor de rekening weer gepresenteerd?. We gaan het gewoon weer proberen!
Soms is het eens goed als men een realistische ambitie neerlegt. Grote ICT projecten brengt wel gedegen kennis en expertise met zich mee.
Ofwel een Roda JC gaat ook niet roepen dat men gaat voor de Championsleague overwinning…
Kleine stapjes voorwaarts ipv te veel hooi op je vork en realistisch zijn voor grote trajecten heb je nu eenmaal de juiste expertise voor nodig… dus ook kritisch naar jezelf..
Waarom worden incompetente managers en leveranciers nog steeds betaald?
Wat er fout gaat is al zo vaak fout gegaan, dat we hier toch echt over incompetentie mogen spreken. Of niet soms? Wat er aan te doen is, is immers al minstens decennia bekend.
Als het werkelijk zo vaak fout gaat als het lijkt door de opeenvolgende berichtgeving (Hoeveel projecten lopen er eigenlijk best goed? Horen we daar ook eens wat over?), dan is het dus ook incompetentie van de educatieve instellingen die incompetente managers hebben opgeleid.
Of zijn ze niet opgeleid? Dan zijn het dus amateurs.
Of het is incompetentie van HR management, die incompetente of amateur managers heeft aangesteld.
Of denken ze soms dat het elke keer weer over unieke problemen gaat?
Wat een bekend rijtje aanleidingen. Weer zo’n klassieker volgens John Kotter (Leading Change: Why transformation efforts fail).
Wanneer gaat men zich realiseren dat 2 op de 3 projecten in ICT totaal mislukken. Als je een project van 6 miljoen opstart heb je dus 67% kans dat het weggegooid geld is.
En waarom is dit? Zoals een Engelse kennis van me meer dan 25 jaar terug al zei; “All chiefs and no indians”
Goh! Een “projectplan”! Wil dat zeggen dat ze eerst alles zonder projectmatige aanpak hebben gedaan? Dan verbaast het me niets dat daar zo;n puinhoop is. Het lijkt wel gemeengoed te worden bij de overheid. Maar ja, de belastingbetaler betaalt toch wel. Portemonnee Van De Ander.
Lijkt me één van de vele voorbeelden waar de 2:2:0.5 verhouding van toepassing is:
Zonder projectmatige aanpak en een goede business case duren ICT-projecten 2x zo lang, worden 2x zo duur en brengen slechts de helft op van hetgeen was voor gespiegeld.
Wat dat betreft: weinig nieuws onder de zon!
PS: bovenstaande geldt zeker niet alleen voor de overheid..
@Gast
Goh. Laatst vertelde iemand uit de board van een grote verzekeraar mij dat 2:2:0.5 “algemeen bekend” is. En dat mijn voorstellen om er iets aan te doen dus nergens voor nodig zijn.
Het falen van dit soort projecten en het feit dat voortdurend de dezelfde fouten gemaakt worden, betekend voor mij dat automatisering nog steeds gezien wordt als iets prestigieus waarmee je wilt pronken als het goed gaat. Stel je eens voor dat iedereen zo werkt.
De timmerman bouwt een blokhuis. Zaagt scheve planken zijn knecht kijkt wat ie ermee kan doen en timmert er vrolijk op los. Precies zo werken veel projecten.
Wanneer de knecht niets mag zeggen, De opdrachtgever er pas achterkomt wanneer hij de blokhut betrekt, Dan breekt de hel los. En dat vinden we dan vreemd!!!!
Je kunt achteraf van Berenschot rustig laten kijken, die lachen zich bij voorbaat al drie slagen in het rond. Laat ook KPMG er naar kijken. Zeer zwaar betaalde toeschouwers noem ik dat.
Die zeggen namelijk a 300 euro per uur dat die planken recht gezaagd hadden moeten worden, maar dat die knecht dat ook al wist. Zo kost een hut al snel 15.000,– i.p.v. 1.500,– .
Maar ja ik zal wel een negatief beeld hebben.