Zelfstandigen rijden zakelijke kilometers liever in hun privéauto om de kosten onder controle te houden. Dat blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van 14.000 zzp'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg.
Tweederde van de ondernemers met een auto van de zaak geeft aan dat ze te maken hebben met bijtelling voor privégebruik. Al jarenlang zijn de kosten voor zakelijke kilometers vastgesteld op negentien eurocent per kilometer. De respondenten vinden dit bedrag oneerlijk, omdat de kosten voor autorijden ieder jaar stijgen. Meer dan de helft van de deelnemers zou het een beter idee vinden als er een andere fiscale regeling zou zijn. Daarnaast vinden ze de huidige regeling niet simpel en flexibel omdat het erg lastig is om de ritten te administreren.
Werknemersoogpunt
Daarnaast vinden veel zelfstandigen dat de huidige regeling zich teveel richt vanuit een werknemersoogpunt. Een auto van de zaak is volgens de ondernemers alleen aantrekkelijk voor bedrijven met een hoge omzet, omdat men de auto moet financieren uit de bedrijfskosten en de bijtelling uit de winst. Lukt dat niet of nemen de autokosten een te grote hap van de omzet, dan moet de ondernemer het bedrijf privé ondersteunen door een auto ter beschikking te stellen.
Gewoon een dikke, snelle Volvo van 15 jaar oud zakelijk rijden: 35% bijtelling over de handelswaarde (dus niet 25% over de catalogusprijs) en verder dus alle autokosten zakelijk op voeren. Mij hoor je niet klagen 🙂
mij ook niet met een Eco model auto, geen BPM, geen MRB en lachend bij de pomp.
“lachend bij de pomp”
ja fijn. Ik wil lachen onder het rijden en dat doe je niet als je lacht bij de pomp.
Met bijtelling gerelateerd aan de dagwaarde ipv nieuwwaarde, kun je ook een auto zakelijk blijven rijden die ouder is dan ongv. 3 jaar.
Heeft iemand wel eens een business case gemaakt van de belastingopbrengsten afgezet tegen het ambtenarenapparaat met bijbehorende kantoren en infrastructuur dat al die regels moet controleren? Dat kan nooit uit… dus één tarief, x% over de fabrieksprijs exclusief BTW, BPM, en andere heffingen.
Er is al jaren een regeling voor zelfstandigen dat je een auto privé kunt rijden en toch de BTW kunt aftrekken. Je declareert jezelf dan 0,19 euro per kilometer. Aan het eind van het jaar moet je alleen de BTW over de privé kilometers verrekenen. In mijn ervaring is dat 10-20%.
Koop dus een auto waar nog BTW in zit, maak veel zakelijke kilometers (jij bent degene die bepaalt wat zakelijk is) en je bent een stuk voordeliger uit dan bijtelling.
Geheel met de Volvo rijder eens. Ik doe exact hetzelfde met een 11 jr oude privé Renault Safrane met 4 ton op de klok.
Die 0.19 per km is natuurlijk niet kostendekkend als aftrek zakelijk gereden km’s.
De administratie valt mee. Gewoon een spreadsheetje bijhouden gecombineerd met de afspraken buiten de deur keurig in de agenda. Een kind doet de was. Helaas voor de jurist , maar te druk om die busines case te maken, tenzij iemand bereid is mijn uurtarief te betalen denk ik, dat dat in max 8hr gepiept is.
Het leuke van deze discussie is dat je alle kanten op kan! Je kunt er nog zoveel business cases tegenaan gooien als je zou willen, maar een specifieke business case voor deze “uitdaging” valt niet te maken!
Het komt enkel neer op jouw eisen en wensen en de standaard die je zelf wenst te hanteren, maar nog belangrijker…. kunt veroorloven!
Ik zou toch graag een beslisboom willen zien om stapsgewijs de beste financiele keuze te kunnen maken. Wanneer prive, wanneer zakelijk, aantal KM/jaar, rekening houdend met belastingen, etc. Al is het maar een grove indicatie. Er zijn veel mogelijkheden, dat weet ik. Iets voor de ANWB? Een accountant? partij moet wel onafhankelijk zijn.
@Jos
Die boom is heel makkelijk: zorg gewoon voor een baan dicht bij huis, heb je die hele leasebak niet nodig
Lekker op het fietsje naar het werk!
En bij extreme gladheidsneeuw zoals deze winter gewoon te voet.
In diverse sectoren, waaronder ook de ICT, is het ontzettend krom geregeld. Mensen uit regio Zwolle worden gedetacheerd in regio Eindhoven, mensen uit regio Eindhoven worden gedetacheerd in regio den Haag, mensen uit Roosendaal die dagelijks naar Venlo rijden. De efficiency is ver te zoeken.
Wellicht moeten we de fiscale bijtelling koppelen aan de woon-werk afstand zodat dit dagelijkse zinloos kilometervreten minder aantrekkelijk wordt. (geldt bijv. ook voor de hele bouwsector overigens)
Tip: gebruik deze site eens om een goede berekening te maken:
http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html