Zelfstandigen rijden zakelijke kilometers liever in hun privéauto om de kosten onder controle te houden. Dat blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van 14.000 zzp'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg.
Tweederde van de ondernemers met een auto van de zaak geeft aan dat ze te maken hebben met bijtelling voor privégebruik. Al jarenlang zijn de kosten voor zakelijke kilometers vastgesteld op negentien eurocent per kilometer. De respondenten vinden dit bedrag oneerlijk, omdat de kosten voor autorijden ieder jaar stijgen. Meer dan de helft van de deelnemers zou het een beter idee vinden als er een andere fiscale regeling zou zijn. Daarnaast vinden ze de huidige regeling niet simpel en flexibel omdat het erg lastig is om de ritten te administreren.
Werknemersoogpunt
Daarnaast vinden veel zelfstandigen dat de huidige regeling zich teveel richt vanuit een werknemersoogpunt. Een auto van de zaak is volgens de ondernemers alleen aantrekkelijk voor bedrijven met een hoge omzet, omdat men de auto moet financieren uit de bedrijfskosten en de bijtelling uit de winst. Lukt dat niet of nemen de autokosten een te grote hap van de omzet, dan moet de ondernemer het bedrijf privé ondersteunen door een auto ter beschikking te stellen.
Ik zit nog met een ander probleem: ik heb een eigen onderneming én ben in loondienst. Hier heb ik afgesproken om mijn bedrijfsauto te gebruiken voor woon-werkverkeer (hetgeen meestal bestaat uit het bezoeken van klanten van mijn werkgever) in te zetten tegen een vaste vergoeding per maand waarbij deze vergoeding deels netto is (de verreden km á 19ct/km) en deels bruto (de maandvergoeding minus het netto bedrag). Nu wil de belastingdienst deze km (ca. 60.000 per jaar) als privé ritten aanmerken, terwijl voor een leaseauto geldt dat woon-werkverkeer zakelijke km zijn. Ben dus op zoek naar jurisprudentie hierover.
Overigens is 19ct/km veel te laag: MRB stijgt, brandstof stijgt, verzekering gaat stijgen terwijl netto vergoeding als jaren hetzelfde is. Nu rij ik een redelijk zuinige oldtimes (bijna 30jr oud, dus geen MRB) met een verbruik van 8 ltr/100 km. Dit komt uit op een bedrag van bijna 13ct / km aan brandstof. Rest 6 ct voor onderhoud incl. banden, verzekering, afschrijving, etc. Je wordt er iig niet rijk van. Maar ja, bijtelling van 25% over een catalogusprijs van € 30.000 kost je ook maandelijks minimaal € 250.