Ict-dienstverlener Getronics is samen met provincie Limburg en Hogeschool Zuyd een opleidingsprogramma gestart dat middelbaar geschoolde ict'ers in Limburg via een duaal traject helpt aan een hbo-diploma en -baan. In ICT Duaal kunnen mbo'ers in drie jaar tijd hun bachelor-diploma halen terwijl zij relevante werkervaring opdoen.
Om voor het opleidingsprogramma ICT Duaal in aanmerking te komen, moeten mbo-geschoolde ict'ers bij Getronics solliciteren. ‘Er is op maandag 7 februari 2011 een pilot-groep gestart', zegt vice president van Getronics Human Resources Joanne Uijen-Zwueste. ‘We gaan ervan uit dat we in september opnieuw met een klas starten, waarbij er plaats is voor vijftien kandidaten. De eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld.'
Netwerkspecialist
ICT Duaal is een initiatief van Hogeschool Zuyd (gevestigd in Heerlen) en het Global Service Centre van Getronics (gevestigd op Maastricht Airport). Daarom richt het concept zich vooralsnog alleen op de provincie Limburg. Plannen om het programma over heel Nederland uit te rollen zijn er nog niet.
De deelnemers worden opgeleid tot netwerkspecialist met het bachelor-diploma van de hbo-opleiding Netwerk Infrastructuur Design van Hogeschool Zuyd. Hierin worden vakken gevolgd van Wiskunde tot technische vakken zoals SQL en Active Directory. Ook wordt er getraind op communicatieve vaardigheden. Belangrijk aspect van het programma is dat de deelnemers leren in de praktijk. Aanwezige kennis en werkervaring worden uitgebreid naar hbo-niveau. Getronics noemt dit ‘het nieuwe leren'.
Windows 7
‘Kandidaten beginnen bij Getronics in Maastricht als service centre analist', vervolgt Uijen-Zwueste. ‘Dit betekent dat zij dagelijks ict-eindgebruikers aan de telefoon krijgen en hen helpen met hun problemen en vragen over de ict-omgeving. Hun dagelijkse werkzaamheden zijn gevuld met het vergaren van ervaring op het gebied van technieken zoals Windows 7 en knowledge database. Daarnaast krijgen zij praktijkopdrachten waarin zij het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen.'
Uijen-Zwueste geeft een voorbeeld. ‘Voor het vak Interviewtechnieken kan een deelnemer nu heel gericht zijn vaardigheden oefenen om door te vragen naar de aard van het ict-probleem van een eindgebruiker die belt. Met deze praktijkervaring worden zij begeleid naar een hbo-niveau.'
Uniek cv
Getronics signaleert een groeiend tekort aan hoogopgeleide ict'ers, waardoor dit opleidingsconcept noodzakelijk is. Nu profiteert vooral Getronics zelf van dit concept, maar Uijen-Zwueste meent dat ook andere dienstverleners hun graantje mee kunnen pikken. ‘Dit concept is nu ontwikkeld door Getronics en Hogeschool Zuyd. Om dit op te zetten is een solide werkgeversorganisatie vereist en een professionele opleider. De toegevoegde waarde voor andere dienstverleners in de regio is dat kandidaten een uniek cv opbouwen (bachelor-diploma met minimaal drie jaar praktijkervaring) dat ook voor hen aantrekkelijk is.'
Mooi om te zien dat de detacheerders nu andere truukjes gaan gebruiken. Lijkt me een betere zaak dan de mensen uit Oost-Europa te halen.
Kunnen werknemers in de voorfase hier ook aan deelnemen?
Zo zijn we allemaal begonnen…. en toen kwam India…
Aan deze mensen heb je natuurlijk veeeeel meer dan al die mensen met ervaring die eruit worden geknikkerd.
“service centre analist”
Tja, als je er een belmiep neerzet is ineens niemand meer geïnteresseerd natuurlijk.
Getronics wil weer alleen maar een ding: goedkoop. Bij Getronics krijg je in een fulltime baan al zwaar onderbetaald, en als je dan eenmaal je HBO papiertje hebt gaat dat echt niet veranderen en zit je ook nog eens een paar jaar aan Getronics vast. En Getronics weet zich verzekerd van hele busladingen spotgoedkoop personeel dat geen kant op kan en lacht zich de ballen uit de broek.
Een en ander is een gevolg van hoe Getronics de afgelopen jaren met haar personeel is omgesprongen. In slechte tijden werd je al als een hond behandeld, nu de goede tijden aanbreken weten ze ineens geen mensen meer binnen te krijgen. Ik zie de vacatures dagelijks voorbijkomen: Service Centre Analist. Maar niemand reageert omdat ze geen zin hebben om voor nog geen 1800 bruto op de meest achterlijke tijden en in het weekend de telefoon op te nemen, laat staan om zich weer door Getronics als een hond te laten behandelen.
@Cees Steeksleutel: het bedrijfsleven weet dat mensen uit het buitenland halen een doodlopende weg is. Het lost de problemen niet structureel op en uit onderzoek is keer op keer gebleken dat dit niet werkt. Ga die oostblokkers eerst eens Nederlands leren, dan ben je zo een jaar verder voor ze eens een keer de telefoon op kunnen nemen.
Getronics is wel de laatste die mij voor een baan mag bellen. Ik laat me zeker nog een keer als een hond rondschoppen zeg.
@thomasb Maar ja, als niemand bij je wilt komen werken houdt het met opleiden ook al snel op 🙂
De tijden van de werknemer breken weer aan. En het zal de werkgever veel meer kosten dan een paar truukjes om weer aan personeel te komen. Een fatsoenlijk salaris betalen en je personeel netjes behandelen is daarbij het minimum. Maar dat heeft Getronics nog steeds niet door.
Jullie ZIJN allemaal S L A V E N !
Het maakt mij wel heeeeel nieuwsgierig wie Thomas en Anita ooit gedwongen heeft er te gaan werken.
Voorzien grote mogelijkheden voorzichzelf…. alleen heeft niemand ze nog gebeld.
Voor geïnteresseerde:
Getronics en vakbond bereiken CAO-akkoord:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3363912/1458016/getronics-en-vakbond-bereiken-caoakkoord.html
Getronics verlengt sociaal plan 2009
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/3214484/2379258/getronics-verlengt-sociaal-plan-2009.html
(heb hier op Computable nog geen melding gezien dat deze afgelopen is)
Getronics schrapt 1400 banen:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2912864/2379258/getronics-schrapt-1400-banen.html
(En nog geen 2 jaar verder zoeken ze weer nieuwe medewerkers? Is dat een duurzaam beleid?)