Het plan van dienstverlener Atos Origin om binnen drie jaar te stoppen met het versturen en ontvangen van e-mails tussen medewerkers, leidt tot veel reacties. Lezers van Computable vinden het idee van algemeen directeur Thierry Breton 'inspirerend' en een 'goed initiatief', maar evenveel lezers verwijzen de plannen van het dienstenbedrijf naar de prullenbak. Zij vinden het plan te ver gaan en wijzen op de noodzaak van beter informatiebeheer. De onderneming zou achter de hype van sociale media aanlopen.
'Jammer dat een gerespecteerde partij als Atos Origin ook hypegevoelig is geworden en er lekker op los gaat twitteren, facebooken en hyven', geeft lezer Jerrie als reactie onder het verhaal. Een andere lezer reageert: 'En dat noemt zich een adviesbedrijf. Ze roepen maar wat om mee te doen in de hype.'
Toch is niet iedereen negatief. 'E-mail wordt te veel misbruikt, bijvoorbeeld om een probleem elders neer te leggen zodat je er zelf even vanaf bent. Er worden te veel cc-tjes gestuurd om je in te dekken. Als communicatiemiddel heeft het zijn beste tijd gehad', stelt Josine van de Voort naar aanleiding van het artikel Atos Origin stop met e-mailen. 'Software gericht op samenwerking, korte berichtjes, Wave-achtige oplossingen gaan de toekomst vormgeven', stelt Van de Voort.
‘Cover my Career’
Andere lezers zien dat niet zo. Ze wijzen erop dat niet e-mail de boosdoener is van tijdsverlies en minder productiviteit maar benadrukken dat verkeerd gebruik en informatiebeheer die problemen veroorzaken.
Roland Driesen geeft een voorbeeld: 'Cc-en wordt bij e-mails steeds meer de standaard. In plaats van de oorspronkelijke functie (carbon copy; oftewel afschrift voor archivering) wordt het steeds vaker gebruikt voor Cover my Career. Dit betekent vaak dat er al in de bron van de samenwerking iets niet goed zit.' Volgens Driesen zijn er tegenwoordig genoeg beheersbare oplossingen beschikbaar om de functionele potentie van social media bedrijfsmatig in te zetten en overbodige e-mail daadwerkelijk te voorkomen.'
‘Video-conferentie is effectiever’
Martin Arkesteijn sluit zich daarbij aan: 'Het probleem is duidelijk de overload aan informatie die dagelijks tot ons komt. Maar middel en het gebruik daarvan worden onvoldoende afzonderlijk beschouwd. Ik zie op straat mensen die constant met een telefoon aan het oor lopen. Ik vind dat onzin maar daarmee is voor mij de mobiele telefoon nog geen slecht middel Met andere woorden, ook de nieuwe media vragen een verstandig gebruik zodat de overload aan informatie wordt teruggebracht. Het wordt tijd dat we ons dat gaan realiseren en we onszelf en anderen in die zin gaan her opvoeden.'
Voor Bjorn Heisterkamp is de zaak helder: 'E-mail tussen medewerkers onderling moet aan banden worden gelegd.' Hij ziet veel in video-conferentie. 'Een gesprek is effectiever, mensen zijn sneller betrokken en er wordt adequater gehandeld in dergelijke bijeenkomsten. We hebben zelf eens onderzocht dat een gesprek met vier locaties via video, ongeveer 28 e-mails vermijdt. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.'
De algemeen directeur van Atos Origin, Thierry Breton, stelde tijdens de presentatie van zijn ambitieuze plan: 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt.'
Doe mij maar een offerte via Twitter, Hyves of Facebook.