VVD-wethouder Eric Wiebes heeft de uivoering van de ict-plannen van de Amsterdamse Dienst ICT per direct stilgelegd. Dat schrijft hij in brief aan de Commissie Economische Zaken van het gemeentebestuur. De uitvoering van het plan ICT op Open Amsterdams Peil leidt vooralsnog alleen maar tot extra computerstoringen.
Eind december blijkt de Dienst ICT al op eigen gezag een onderdeel van het verbeterprogramma te hebben opgeschort. Verantwoordelijk wethouder Wiebes kreeg dat pas vorige week te horen van zijn ambtenaren. Volgens ingewijden is hij zwaar ontstemd over deze gang van zaken. Twee grote computerstoringen op 9 en 16 december zouden niet veroorzaakt zijn door problemen met de oude infrastructuur, maar juist door de nieuwe.
Wiebes concludeert daarom dat de Dienst ICT 'onvoldoende in staat is' iets aan de voortdurende ict-problemen in de stad te doen. Het is nog niet duidelijk of de Amsterdamse ict-directeur Claudia de Andrade kan aanblijven.
Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil
Voorjaar 2010 maakt Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standardiseren en centraliseren. Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.
In het plan worden vijf 'sporen' gevolgd. Het volgens het rapport 'belangrijkste spoor' is om één uniform basispakket aan voorzieningen te creëren en in te voeren. Hiervoor is 33 miljoen euro gereserveerd. 'Dit spoor start begin 2011 en zal aan het einde van deze collegeperiode hebben geleid tot één uniforme basisstructuur voor de gemeente Amsterdam', aldus het rapport.
Er gaat 22,3 miljoen naar de vervanging van verouderde apparatuur 'om de bedrijfscontinuïteit te borgen.' Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is 11 miljoen euro gereserveerd. Daarnaast is er 15,2 miljoen euro ingeboekt om de 'ict-organisatie te professionaliseren: 'Bij een nieuwe manier van werken hoort ook een andere, meer centrale organisatiestructuur die dit mogelijk maakt.'
Tot slot is er 12,9 miljoen euro voor het 'rationaliseren van de ict-keten': 'Dit optimaliseren omvat het maken en afstemmen van een helder en uniform ontwerp van de processen (bijvoorbeeld vergunningverlening, subsidieverlening, werk en inkomen), zodat een eenduidige keuze voor ondersteunende ict-systemen kan worden gemaakt.'
In het rapport wordt een stapsgewijze overgang beschreven. 'De ervaring leert dat grote ict-projecten bij de overheid het risico lopen om onbeheersbaar te worden. Daarom kiest het college voor een stapsgewijze, risicobewuste aanpak zonder big bang.'
Je moet niet de illusie hebben dat een organisatie met stadsdelen (lees koninkrijken) een gezamenlijke ICT infrastructuur kan realiseren… los alles liever per stadsdeel op en ontmoet elkaar via internet.
@Peter
Als je precies bouwt wat er beschreven is, dan lever je waarschijnlijk het verkeerde.
Vandaar mijn twee eenvoudige requirements. Het is dan aan de leverancier om uit te vinden hoe hij dit oplost. De leverancier is immers de professional, toch?
@Niels
Je begrijpt het volgens mij niet helemaal. De ambtenaren binnen gemeente amsterdam gaan geen commitments aan met leveranciers, collega’s en eisen geen commitments van leveranciers.
Hoe wil jij als leverancier dan commitments vragen van medewerkers in de vorm van een ambtenaar? Dit is praktisch onmogelijk binnen deze organisatie!
In dat geval moeten we dus gewoon blijven betalen?
Misschien een schone taak voor de regering, die immers (ook op ambtenaren) wil bezuinigen.
Zoals Imai zei: “90 per cent of all organizational problems can be solved using common sense and improving quality while reducing cost through the elimination of waste”
Maar zijn de lieden in de regering niet ook ambtenaren?
Bij Rijkswaterstaat hebben ze de ervaring wat er allemaal mis kan gaan. Hebben ze ook overleg gehad met de andere overheden om kennis te delen en niet dezelfde fouten te maken?
@Niels
Het is leuk om ideen te hebben over hoe dingen beter kunnen bij organisaties.
Maar je moet wel de limitaties van de organisatie in kwestie kennen om te kunnen beoordelen of je tot implementatie van die ideeen kan komen en of dat tot resultaten leidt en zo ja welke resultaten.
Als ik onderstaande uitpraak van jou moet weerleggen: Ambtenaren van gemeente Amsterdam ICT hebben niet als doel dingen te verbeteren maar dingen in stand te houden.
“Waste” is een gevolg van een gebrek aan correlatie en segmentering tussen de onderdelen die een uitvoering tot stand brengen.
En daarnaast, can be solved. 90%. Die andere 10% niet die solved wordt zal dan waarschijnlijk in de ambtenarij plaatsvinden in de categorie “het beest wat de voorganger gecreerd heeft wat niemand weer begrijpt” oftewel “heilige huisjes”
En daarnaast moet een manager wel talent hebben om de problemen op te kunnen lossen (volgens deze methode), de wilskracht om iets te doen en de steun van de mensen boven en onder hem om IETS te doen wat verandering teweer brengt en daar zit het probleem
“90 per cent of all organizational problems can be solved using common sense and improving quality while reducing cost through the elimination of waste”
Als het zo hopeloos is, waarom publiceert Computable dit soort verhalen dan nog?
Het is voorspelbaar, het blijft gebeuren, en een wil om er iets aan te doen is er niet. Het is dus geen nieuws, alleen maar een bevestiging dat alles nog is zoals het was en altijd zal blijven.
Klaarblijkelijk vinden we het prima dat men ons geld over de balk gooit. Rest ons alleen nog maar om te verhuizen naar een land waar het beter is. Dat land bestaat waarschijnlijk niet.
Ik vind het een prachtig verhaal. Maar wat gaan ze nu constructief doen. Ik verwacht geen grootschalige structurele stappen. Men zoekt een schuldige (deze genomineerde) en gaat verder tot de orde van de dag.
Als ze echt orde op zaken willen (zag ik ook tussen de reactie staan), moeten ze maar een bellen. Ik ben nu nog beschikbaar. Maar ik verwacht geen telefoon of mail aangezien er vast een grote pet wordt gezocht om het (instilte) af te wachten.
Veel succes (een succesvolle interim)
Veel verhalen, maar weinig kennis van de amsterdamse problemen, zo te zien. Het grappige is dat de ambtenaar een sneer krijgt, maar dat de amsterdamse IT-wereld gedomineerd wordt door de externe consultants en zelfverklaarde specialisten die keer op keer mooie verhalen vertellen. Die vervolgens weer leiden tot het ene debacle na het andere. En vooral niet te vergeten de strategisch adviseurs, die in een achternamiddag een adviesje in elkaar draaien. Na het onvermijdelijke debacle volgt een nieuwe stroom weer andere adviseurs met nieuwe plannen. Veel amsterdamse IT-ambtenaren volgen het geheel met afgrijzen.
@PSA
Joh, en wie huurt die dure externe consultants dan in ?
Jouw baas misschien ? Leren ze daar dan niks van ?