VVD-wethouder Eric Wiebes heeft de uivoering van de ict-plannen van de Amsterdamse Dienst ICT per direct stilgelegd. Dat schrijft hij in brief aan de Commissie Economische Zaken van het gemeentebestuur. De uitvoering van het plan ICT op Open Amsterdams Peil leidt vooralsnog alleen maar tot extra computerstoringen.
Eind december blijkt de Dienst ICT al op eigen gezag een onderdeel van het verbeterprogramma te hebben opgeschort. Verantwoordelijk wethouder Wiebes kreeg dat pas vorige week te horen van zijn ambtenaren. Volgens ingewijden is hij zwaar ontstemd over deze gang van zaken. Twee grote computerstoringen op 9 en 16 december zouden niet veroorzaakt zijn door problemen met de oude infrastructuur, maar juist door de nieuwe.
Wiebes concludeert daarom dat de Dienst ICT 'onvoldoende in staat is' iets aan de voortdurende ict-problemen in de stad te doen. Het is nog niet duidelijk of de Amsterdamse ict-directeur Claudia de Andrade kan aanblijven.
Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil
Voorjaar 2010 maakt Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standardiseren en centraliseren. Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.
In het plan worden vijf 'sporen' gevolgd. Het volgens het rapport 'belangrijkste spoor' is om één uniform basispakket aan voorzieningen te creëren en in te voeren. Hiervoor is 33 miljoen euro gereserveerd. 'Dit spoor start begin 2011 en zal aan het einde van deze collegeperiode hebben geleid tot één uniforme basisstructuur voor de gemeente Amsterdam', aldus het rapport.
Er gaat 22,3 miljoen naar de vervanging van verouderde apparatuur 'om de bedrijfscontinuïteit te borgen.' Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is 11 miljoen euro gereserveerd. Daarnaast is er 15,2 miljoen euro ingeboekt om de 'ict-organisatie te professionaliseren: 'Bij een nieuwe manier van werken hoort ook een andere, meer centrale organisatiestructuur die dit mogelijk maakt.'
Tot slot is er 12,9 miljoen euro voor het 'rationaliseren van de ict-keten': 'Dit optimaliseren omvat het maken en afstemmen van een helder en uniform ontwerp van de processen (bijvoorbeeld vergunningverlening, subsidieverlening, werk en inkomen), zodat een eenduidige keuze voor ondersteunende ict-systemen kan worden gemaakt.'
In het rapport wordt een stapsgewijze overgang beschreven. 'De ervaring leert dat grote ict-projecten bij de overheid het risico lopen om onbeheersbaar te worden. Daarom kiest het college voor een stapsgewijze, risicobewuste aanpak zonder big bang.'
OMG,
De ‘normale’ infrastructuur is al tijden een puinhoop en vooralsnog ziet de digitale variant er niet heel veel beter uit. Waarom voert iedere gemeente een eigen (wan)beleid met betrekking tot ICT waar minstens 80% van de processen generiek (horen te) zijn in dit land…
Honderden miljoenen gemeenschapsgeld letterlijk over de balk gepleurd en één van de hoofdverantwoordelijke staat gezellig te doen in Den Haag.
Misschien moeten ze ipv 7 managers er nog 20 nemen. 😉
Probleem bij vele gemeenten is dat men een ICT-onderdeel in het leven roept zonder voldoende ruimte en budget om de juiste richting op te gaan. Veelal hebben aangesloten onderdelen nog teveel macht om het SSC gedachte te ondermijnen door eigen uitzonderingen op te leggen.
Het zit ‘m nog te vaak in een sterke visie en een afdwingbaar architectuur-beleid.
Er liggen een drietal problemen ten grondslag aan de huidige problematiek:
1. onvoldoende kennis en managamentkwaliteit binnen de huidige DienstICT; te weinig armslag(financieel) en inzicht om juiste mensen binnen te halen;hinderlijke ambtenarenwetgeving en onvoldoende souplesse en lef op elk niveau om slecht functionerende leidinggevenden te ontslaan. Competentieprobleem op elk niveau!(met een klein aantal goede uitzonderingen)
2. problematiek van 10tallen jaren eigen ICTafdelingen opbouwen door de hele gemeente heen, kun je niet in enkele jaren ombouwen; zeker niet als er onvoldoende macht ligt bij de sturende dienst en er veel te verliezen is voor de latende diensten.Macht(=politiek)sprobleem.
3. Er wordt vnl gedacht in architektuur/processen en stappenplannen, waardoor de medewerker die dit alles moet waarmaken, achteraan bungelt als ook een nog een item waar we wat aan moeten doen; daar wordt onvoldoende op ingezet, juist omdat de competentie van de gemiddelde ICT-leidinggevende niet mensgericht maar techniek, structuur of procesgericht lijkt te zijn. Visieprobleem.
Uiteindelijk zal elke verandering zich moeten waarmaken middels gedrag van de mensen die werken bij de betrokken diensten en alle andere instrumenten/tools/inrichtingen zijn slechts hulpmiddelen , geen doel op zich.
Ik wens de komende directie veel wijsheid toe!.
Amsterdam is te elitair en niet bereidt betere mensen aan te nemen dan er zitten. Wat zij nodig hebben is een intelligente integere bulldozer die kwaliteit weet te binden. Een beetje een straatvechter. Ik ken dit soort mensen. Ik ken er zelfs een paar die hebben gesolliciteerd. Hele goede. Zij werden niet eens uitgenodigd voor een gesprek.
Ik wens de Dienst ICT een paar cowboys die onverstoord goed werk verrichten. Dwars door sectordirecteuren, dienstdirecteuren, stadsdeelsecretarissen en anderen heen……
@Willem:
Die bulldozer, een man die zelf kwaliteit levert, vraagt aan personeel en eist van leveranciers is er wel degelijk geweest.
Echter de “lik mijn vestje/gat waar geen zonlicht schijnt” type managers die boven hem stonden accepteren dit niet.
Men moet maar zn mond houden is de gedachte. Wie de mondt houdt en werkt zoals er al jaren gewerkt wordt en daarmee dus niemand voor zijn of haar hoofd stoot wordt geaccepteerd.
Inderdaad zoals jij ook al zegt, de managers willen geen betere mensen aannemen als zij zijn. Omdat ze dat als concurrentie zien.
Buiten dat willen de managers helaas geen moeite doen. Een kritische man aannemen betekent actie voor de manager in kwestie en hij wil liever zijn krantje lezen.
En ja, die kritische man was ik.
Verzonden aan raadsleden in Amsterdam
CC: Eric Wiebes, wethouder ICT Amsterdam
Beste mensen,
In stadsdeel Zeeburg stortte de Exchange mailserver ook al eerder in met verlies van duizenden emails. Dit is dus helemaal niets nieuws.
Als oplossing werd in Zeeburg besloten de zaak in een noodtempo over te zetten naar Zimbra, het open source systeem dat bij de fusie van Zeeburg weer aan de kant werd gezet. Ondanks het gegeven dat de IT ploeg van Zeeburg geen enkele sjoege had van de technologie is dat heel goed gegaan, want de leverancier gaf hun gewoon niet de gelegenheid om het systeem te verzieken. Het rapport dat dat beschrijft is nog nooit naar de raad gestuurd.
Wiebes kan natuurlijk een dood paard weer leven in willen blazen, maar na dertig jaar ICT ervaring weet ik dat dit gewoonweg een fictie is.
De leverancier van Zeeburg heeft jammer genoeg zichzelf eigenlijk voorgenomen nooit meer aan een overheid te leveren want de ICT afdeling van Zeeburg heeft nooit enig idee gehad waar zij mee bezig waren en het systeem kwam ondanks de ICT afdeling in de lucht, niet dankzij.
Ik heb voldoende indicatoren dat dit ook opgaat voor de IT afdeling van de centrale stad, met of zonder strakke nieuwe leiding. Ik zie nu weer alle kenmerken van zachte heelmeesters. Laat ze daar nou toch eens eindelijk mee ophouden.
Oplossing:
Overtuig die leverancier van Zeeburg dat die nog steeds welkom is en laat hun gewoon zo snel mogelijk een degelijk systeem neerzetten. Kan met de Zimbra technologie in een maand gepiept zijn. Is in Zeeburg ook gebeurd en er is geen enkele reden waarom dat in de centrale stad niet zou kunnen lukken.”
Geen Samba. Gewoon straight. ICT is organisatie.
Goh. Hebben die zeven managers de boel niet opgelost dan?
Tony:
Zimbra is een mooi pakket. Echter helaas is het zo dat de server kant op linux prima draait en opensource gebaseerd is, maar op een Ubuntu Linux client heeft de Zimdra Desktop client er geen zin in en hangt 9 van de 10 keer vast bij opstarten.
Dus als je een opensource linux gebaseerde desktop neer wil zetten lijkt me het een beter idee om eerst de zimbra desktop edition problemen door Vmware/Zimbra op te laten lossen, maar bugs worden niet bepaald snel weggewerkt..