Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) doen het liefste rechtstreeks zaken met opdrachtgevers, zonder dat er partijen structureel tussen zitten. Toch is de zzp'er wel te spreken over de eenmalige provisie die soms wordt uitgekeerd bij geslaagde bemiddeling. Dit blijkt uit onderzoek van bemiddelaar RulersGroup onder bijna zeshonderd Nederlandse zzp'ers die als ict-professional werken.
Zzp'ers zien dus graag dat de keten tussen hen en opdrachtgever gevrijwaard is van intermediairs. Toch zijn zzp'ers wel zo reëel dat ook zij in de ict-markt actief zijn. Voorrang bij matching wordt minder interessant gevonden, maar scoort nog wel steeds een dikke voldoende ten opzichte van het bij een zzp'ers-concept aangesloten zijn. Wat zzp'ers dan weer wel weten te waarderen is beloning voor het aandragen van collega-zzp'ers bij opdrachtgevers.
Kwaliteitsaspecten
De reden dat zzp'ers liever geen intermediairs in de keten is, moet gezocht worden in de hoek van de kwaliteit. Zzp'ers vinden namelijk dat bemiddeling botst met het leveren van kwaliteit, aldus RulersGroup. Kwaliteitsaspecten worden dan ook als zeer belangrijk ervaren door zzp'ers. Een bepaalde gedragscode vinden zij daarbij het belangrijkst, gevolgd door geverifieerde referenties en documenten zoals Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) en diploma's. Ook een objectief competentieprofiel en kwaliteitseisen op het cv worden door zzp'ers belangrijk gevonden.
Naast kwaliteit schroomt de Nederlandse zelfstandige in de ict-markt samenwerking niet. Uit het RulersGroup-onderzoek blijkt dat eigenlijk alle samenwerkingsvormen als positief worden betiteld, maar de absolute nummer één is het behoud van vrijheid door als zzp'er samen te werken met wie de zzp'er maar wil. Andere punten die als plezierig worden ervaren zijn deelname aan netwerkconcepten, exclusiviteit in die netwerkconcepten, meedenken over de koers van het netwerkconcept en ondersteuning bij het gezamenlijk meedoen aan openbare aanbestedingen.
Marges
Uit het onderzoek van Rulersgroup bleek ook al dat zzp'ers de marges van de intermediairs te hoog vinden voor het werk dat ze verrichten. De rol van de intermediairs wordt niet positief beoordeeld, al is men vaak wel afhankelijk van dergelijke partijen om aan opdrachten te komen.
Natuurlijk doe je als ZZPer het liefst direct zaken. Intermediairs leveren vaak alleen maar extra risico op. Leuk als je intermediair failliet gaat (komt nogal eens voor omdat sommigen een europese aanbesteding winnen tegen uitknijpmarges waarna ze aan niet-leveren-boetes ten onder gaan) terwijl de klant al lang betaald heeft, maar de intermediair jou nog niet betaald heeft.
Overigens komen betaaltermijnen van 90 dagen echt voor. KPN is daar een goed voorbeeld van. Bedrijfsbeleid.
Sommige intermediairs (de goeie) wentelen dat risico niet op de ZZPer af. Daar mag natuurlijk best een goede marge tegenover staan.
Zorg dat alle risico’s juridisch uitsluit in je algemene leveringsvoorwaarden.
Hoezo betalen na 90 dagen? Hoeven deze bedrijven (zoals klaarblijkelijk KPN) zich niet aan de wet te houden? De wet (Europese Richtlijn!) zegt 30 dagen. Daarna mag je zonder ingebrekestelling een (hoge; zie richtlijn) rente rekenen!
Aangezien sommige grote bedrijven en ook overheden deze richtlijn inderdaad ofwel niet kennen (men wordt geacht de wet te kennen) ofwel aan hun laars lappen (wetteloosheid?), is de Europese Commissie bezig deze termijn nog harder te maken.
@Max, ware het niet dat partijen die inhuur doen in de contracten de algemene voorwaarden van de leverancier afwijzen.
Dat 90 dagen als betaaltermijn voorkomt ben ik van op de hoogte. Helaas zijn er partijen die dat accepteren. Als deze voorwaarden door de markt niet geaccepteerd worden, zal zo’n partij dat beleid snel aanpassen. Zeker als ze niet aan mensen kunnen komen met zo’n beleid.
NAtuurlijk wil elke zzp ér rechtstreeks zaken doen. Scheelt veel gezeur. Maar daar zitten veel plussen en minnen aan.
Opdrachtgevers weten vaak niet wat ze exact zoeken en Intermediairs beloven dat op te lossen door vaak te zoeken op steekwoorden en komen vaak niet verder.
Waardoor je(als senior)vaak niet aan de bak komt. Oudere opleidingen e.d. jong , snel en dynamisch zijn ook zo van die kreten.
Je als zzp’er dan maar 32 tot 36 per week kan werken want de rest heb je nodig voor allerlei vormen van netwerken / acquisitie. ( afwegign wat is goedkoper)
En dan de betalingstermijnen. Offereer altijd betalen binnen 14 dagen na factuurdatum en ga uit (hoop) binnen 30 dagen…. Maar veelal grote bedrijven , ministeries ook houden zich daar totaal niet aan. Willen vaak een uitgeknepen prijs en betalen vanaf 90 tot 120 dagen.
Als je wettelijke rente in rekening gaat brengen, volgt vaak een telefoontje met de opmerking : “stel jij nog wel prijs op je contract “. Heb geleerd hierover goede afspraken met de bank te maken deze nemen tegen een redelijk percentage na 14/30 dagen je factuur over. Dit moet je wel in je voorwaarden vermelden en in je prijs berekenen geeft heel veel rust…
@Moiahh60
[quote]Heb geleerd hierover goede afspraken met de bank te maken deze nemen tegen een redelijk percentage na 14/30 dagen je factuur over.[/quote]
Ben jij een ZZPer of heb je een toko met meerdere mensen?
Mijn ervaring is dat banken helemaal niet willen praten over factoring bij een omzetje van 100-150K per jaar. Vanaf 10 keer dat bedrag mag je voorzichtig een keer langskomen voor een kopje koffie.
Ik ben dus heel benieuwd hoe(en bij welke bank)je dat voor elkaar hebt gekregen.
Dit artikel heeft net zoveel journalistieke waarde en open deur niveau als de uitspraak “de zzp’r heeft het liefst een heel hoog tarief”
Of heeft de RoelerKroep daar ook een onderzoek voor nodig?
Ik kan nog wel meer conclusies – zonder enig onderzoek -toevoegen: De ZZPer wil graag eerder met pensioen dan zijn 65e, de ZZPer vindt dat hij/zij te veel belasting betaalt…. Inderdaad veel open-deur uitkomsten.
@RV (Ronald V. uit Groningen):
Lees wat er staat:
“Daarnaast werkt de genoemde link niet.”
Je moet dus een werkende link geven, drophead!
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Erg jammer dat computable zoveel aandacht schenkt aan dit spammerige clubje in de markt. Haalt de waarde van het blad erg omlaag. Geloof het derde artikel al deze week, over hun onderzoek… En beste lezer laat u niet in de maling nemen, dat onderzoek betreft een poll op linkedin, zo lust ik er nog wel een paar.