Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
Hoezo “Babyboomer hindert zakelijke social media”? (Computable 03-02-2011) E-mail is met al zijn koppelingen met andere toepassingen – zoals blogs, push engines, agenda’s, RSS feeds, en sociale netwerken – de moeder aller sociale media. En nu deugt e-mail ook al niet meer? Wie is nu weer de schuldige, Generation X, generatie Y?
Nee, het gaat om verkeerd gebruik van e-mail. En dat heeft veel oorzaken; nog veel meer oorzaken dan alleen die hierboven zijn genoemd.
Maar wil je en kan je helemaal af van e-mail? Ik niet en ook Atos niet denk ik.
Dat wordt weer faxen 😉
jammer..ik vind met name die fantastische email storms van tientallen, soms wel honderden ‘replies’ super leuk.
‘stop reply all’.. ‘get me off this list’.. ‘me too’..
email werkt nog steeds prima ik zie zo geen alternatief die iets wat zo algemeen geaccepteerd is als email. Eigenlijk hoef je alleen maar Xobni te installeren en email is weer helemaal bij de tijd.
Het lijkt haast wel gemeend, maar ik dacht toch even… Gaat dit in op de eerste dag van Q2? Of is het echt gemeend?
En dat noemt zich advies bedrijf… lachen toch. Roepen ook maar weer eens wat om mee te doen in de hype.
Zoals anderen al hebben gemeld, “lood om oud ijzer”. Je kunt aan tools en procedures doen wat je wilt, daarmee is het gedrag nog niet veranderd. Oude wijsheid die ze bij Atos kennelijk zijn vergeten.
Wauw, ik lach mij helemaal blauw als ik al die reacties hierboven lees. ‘Atos’ is wel weer ‘Orgineel’, en zo populair!
Ga zo door Thierry Breton, u zorgt weer voor een nieuwe storm van leegloop bij Atos, ga zo door!
Wij werken met Sharepoint, en sinds die tijd is de hoeveelheid e-mails met attachements verdubbelt….. Ik heb linkedin en ik betwijfel dat iemand zakelijke communicatie via dat medium wil laten verlopen. Ik kan een groot aantal bedrijven opnoemen waarbij de security policy nog niet eens toelaat om confidential e-mail buiten het bedrijf op te slaan.
Reacties en activiteiten op Linkedin, Facebook, Twitter, msn, god noem het maar op.. Voor het overzicht laat een weldenkend mens die toch doorsluizen naar 1 emailaccount of ben ik nou gek?
Als ze de e-mail zouden afschaffen zou men erachter komen dat vrijwel alle ICT-lijnmanagers overbodig zijn… Deze hebben dan immers niets meer te doen! Inhoudelijk voegen ze namelijk weinig tot niets toe; zonder e-mail wordt dit pijnlijk duidelijk.