Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
@floris vlasveld:
de verdere ontwikkeling van wave ligt inmiddels in handen van Apache.
Ik wil niet conservatief over komen, maar juist mijn activiteiten op Linkedin veroorzaken de meeste emails
Hoe weet je anders dat iemand gereageerd heeft op jouw statements?
Gmail of welke email “frontpage” dan ook, is juist een overzicht en selectie punt waar je acteert.
Email is nu juist het universele medium dat al die verschillend een steeds andere platformen benutten
Dat Atos Origin de ramp sharepoint noemt is een slecht teken voor de aandeel waarde van het bedrijf.
Als we eens beginnen met alleen de subjectline van het bericht te gebruiken. NO BOBY. Dat scheelt al heel veel flauwekul. We kunnen het vaak best in 1 zin zeggen toch?
Dus, een KOSTELOOS middel waar een gemiddelde manager 5-20 uur per week aan besteed om zijn direct informatiestroom mee te regelen (lees: eerste levensbehoefte voor ongeveer iedereen), dat gaan we nu uitfaseren en dezelfde functie in andere vorm – een dienst-achter-een-hek – terugbrengen waarmee we:
– de toegang minutieus gereguleerd kan worden;
– de eigenaar:
– geld voor toegang kan vragen
– of je desgewenst de toegang kan ontzeggen;
– de eigenaar op de hoogte is van elke toetsaanslag;
– de eigenaar een geaggregeerd overzicht heeft van iemands complete berichtenstroom, en;
– de platform eigenaar een compleet inzicht heeft van iemands netwerk en contacten.
Hmmmm …. dit is precies waar ik naar op zoek was …
* Haalt het boek “1984” uit de kast en blaast het stof eraf*
Hi,
Toen ik nog bij AT&T werkte zo’n 4 jaar geleden, ging de exchange server down voor twee weken!
In die periode nam de productiviteit met 20% toe, there you go.
Inderdaad, waarom een mail sturen naar een collega terwijl hij 10 meter verderop zit!!!
Is ook beter voor de sociale verhoudingen in het bedrijf, kortom, DONT SPAM ME!
Hi,
Zoals al in diverse reactie’s is te lezen, het heeft meer te maken met de gebruikers hoe ze omgaan met mail.
En dat is mijn inziens direct gerelateerd aan het beleid en sfeer van het bedrijf. Minder maar effectiever mailen levert veel tijdwinst op.
Als ik het artikel goed begrepen heb, gaat het erom om de mail binnen het bedrijf af te schaffen. Daar is niets op tegen. Waarom je 50 collega’s CC:’en als je het op een social media (en dan niet FB, LE oid, maar een geavanceerdere vorm) kan plaatsen. Het is dan de verantwoording van de collega’s om ervoor te zorgen dat ze de bedoelde informatie te lezen krijgen. dat is een cultuuromslag, want ipv automatisch de spullen in je mailbox te ontvangen, zul je het zelf moeten halen.
Tot zover lijkt me dat nog een verteerbaar verhaal. Maar wat als je iemand iets persoonlijks wil mededelen, waarvan je echt niet wilt dat een ander het leest? Is de voorgestelde vorm van communiceren wel zo veilig? Denk even aan de berichten over Facebook, dat je ondanks dat je informatie afschermt, het via een omweg toch te achterhalen was (inmiddels wel gerepareerd, maar toch…).
Het lezen van alle berichten en informatie zal echt net zoveel tijd gaan kosten. En collega’s die in één ruimte zitten nu via mail communiceren, zullen dat straks evengoed via de nieuwe methodes blijven doen.
Dat overkomt mij ook, en daar glimlach ik maar om. Toch kan het ook zeer handig zijn, want je kunt het bewaren en het later terugzoeken.
En ook ik vraag me af hoe ik berichten van de social media (nieuwe of oude stijl) terug kan vinden als mijn internet verbinding plat ligt. Met e-mail kun je desnoods de zaken lokaal of op een netwerkschijf bewaren.
Misschien dat twitteren nog een optie is: geef iedereen een iPhone en een Twitteraccount. Voordeel: de berichten zijn nooit langer dan 127 tekens. Dat zou pas een verademing zijn t.o.v. de lange emails.
Wellicht kan Atos meteen gebruik maken van schijf- (mailbox) ruimte bij WikiLeaks, die schijnen ook diverse backups te hebben all over the world, kan de mail niet verdwijnen ook. Snel een account aanmaken, en wachten op de eerste beursgevoelige informatie die buiten het Atos netwerk die wereld in geschopt wordt.
Ze doen alsof email een soort van overbodog product is. Volgens mij heeft AO niet door waar in de ICT om gaat, namelijk om het communiceren en doorgeven van informatie. Vinde je dat email te redundant is, dan stel je een etiquette op. Kennelijk is email een halszaak voor AO, anders werd er niet zoveel gebruik van gemaakt. Andere vormen van communicatie zullen dus zeker niet resulteren in minder communicatie, eerder meer omdat men de nieuwe systemen nog niet zo goed kent, dus het zal zeker in het begin alleen maar meer tijd kosten om de berichten af te handelen.
Interessant is ook dat vorige jaar in het oktober thema nummer Collaboration van het blad Informatie er een artikel verscheen met de titel “Email is oud” van professor Bernhard Katzy c.s.
Verder herinner ik me de gevlochten berichten (conversatie) en persoonlijke portals die je ook al zag in zogenaamde groupware zoals Lotus Notes die natuurlijk wel weer company restricted waren. Interessant is het om te zien hoe zich dat in echte open communities gaat manifesteren.