Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
Het probleem is niet het medium, maar de gebruikers. Blijkbaar wordt er ook bij Atos Origin veel zinloos gemaild. Dat gaat niet ophouden op een ander platform.
Flauwekul en een bewijs dat de bijdrage van sociale media zwaar wordt overschat. Als ik zo de reacties lees zie ik meer kritische noten. De reactie van John Roos slaat m.i. de spijker op zijn kop.
@Björn: Bij Video conferentie moet je op hetzelfde moment allemaal aanwezig zijn. Bij Email juist niet.
Synchrone en asynchrone communicatie zullen altijd naast elkaar blijven bestaan.
Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met het werken vanuit kantoorgebouwen.
Riesttijd van en naar het werk moet dan verleden tijd zijn. ‘De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan files die de wegen die dagelijks vervuilt’, stelt algemeen directeur Thierry Breton.
Moraal: Atos stelt veel, doch wedden dat er nog steeds analoge faxen in de gebouwen staan. Niet voor henzelf maar voor de buitenwereld natuurlijk. Zo zal het met de E-mail ook wel gaan :))
Read more: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ecm/3770865/1277020/atos-origin-stopt-met-emailen.html?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Redactiemailing#reacties#ixzz1DN2ngYq4
@Berry: Je kunt op de hoogte worden gesteld van updates door middel van een EMAIL 🙂
Ik denk dat de heer Rice gewoon een punt wil maken van het gebruik van email. Uitbannen lijkt mij n.l. onzinnig, dat kan hij ook wel bedenken. Leuk stukje aandacht maar laten we toch stoppen met onzin-nieuws te verspreiden zoals dit en gewoon aan het werk gaan. Email is een prachtig & krachtig communicatie middel wanneer dit goed wordt gebruikt, net als vitamines.
… en nu aan het werk !!
Oude wijn in nieuwe zakken?
En wanneer denkt men een paperless office te introduceren? Wie is er nog oud genoeg om die rage uit de jaren 90 van de voorige eeuw te herinneren?
Het is goed dat de discussie op deze wijze wordt gestart en dat doel is door het artikel bereikt. Het probleem is duidelijk nl. de overload aan (zinvolle?) informatie die dagelijks tot ons komt. Maar, in het artikel worden “middel” en “het gebruik daarvan” onvoldoende afzonderlijk beschouwd. Ik zie dagelijks mensen op straat constant met een telefoon aan het oor; ik vind dat onzin maar daarmee is voor mij de mobiele telefoon nog geen slecht middel! Met andere woorden, ook de nieuwe media vragen een verstandig gebruik zodat de overload aan informatie wordt teruggebracht. Het wordt tijd dat we ons dat gaan realiseren en we onszelf en anderen in die zin gaan (her)opvoeden.
Heel goed initiatief. Email wordt teveel misbruikt, bijvoorbeeld om een probleem elders neer te leggen zodat je er zelf even vanaf bent; er worden teveel cc-tjes gestuurd om je in te dekken. Als communicatiemiddel heeft het zijn beste tijd gehad. Software gericht op samenwerking, korte berichtjes, Wave-achtige oplossingen gaan de toekomst vormgeven. Heel goed initiatief!