Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
Bij Atos versturen ze dan zeker ook geen brieven en faxen meer? Point made.
Het vele gebruik is ook het succes. Maar de hoeveelheid kan ook beperkt worden door gedragsverandering of je alleen te beperken tot de hoofdpersonen. Het dichtzetten van de CC en blinde kopies als vorm van indekking zal waarschijnlijk al een gewenste reductie geven. Maar Atos dient zich te realiseren dat zij onderdeel uitmaken van de buitenwereld die graag via emails communiceren. De andere moderne mogelijkheden is niet voor iedereen handig, gebruiksvriendelijk of technisch beschikbaar.
Ik zou niet graag via MSN, Hyves, Linkedin, Plaxo, Twitter of varianten hierop mijn communicatie doen. Ik raak nu al de draad kwijt.
Ik ben voorstander van nieuwe vormen voor het effectiever inrichten van deze informatie stromen. Ik moet wel lachen om de stelling dat er teveel vervuiling in emails zit (overigens wel eens hiermee) en dat de intrede van social media dat tegengaat. Kom op zeg. Mensen hebben nu eenmaal de behoefte om informatie te delen of spuien en het bereik van de vervuiler wordt alleen maar groter door de inzet van social media als je dat niet heel goed afspreekt met elkaar. Lees: Send To All in de traditionele mail wisselingen. En we blijven toch mens die zijn of haar informatie wel belangrijk genoeg vindt om te delen. Mijn inziens een verschuiving van de plek waar het probleem zich manifesteert. Daarnaast moet er gelet worden op standaarden/open connectivity anders komt er van communicatie überhaupt niks meer terecht.
Sorry dit is echt onzin:
Via linkedin. ook dat is E-Mail dat bericht komt ook binnen.
Chat vorm dan verlies je tijd omdat het dan over niet werkzaamheden gaat.
Welke vorm je ook kiest je krijgt het binnen. En dan is de vraag kan iedereen hiermee werken.
wat hij eigenlijk bedoeld te zeggen is dat ie 25 % van de managers er uit wil sodemieteren en vervangen door social media.
Is denk ik ook wel een goed idee, scheelt een hoop kosten, en levert minstens zo veel, zo niet meer op want mensen gaan weer met elkaar communiceren ipv via het management heen en weer mailen.
Denk uberhaupt dat de meeste “gecreëerde” management lagen bij Atos zowieso weinig toe voegen aan de poduktiviteit.
Hoe langer ik er over nadenk hoe enthousiaster ik wordt; verantwoording bij de team’s, communicatie via Social Media en het MT naar huis! win-win noemen ze dat geloof ik…
Iedereen heeft eigenlijk alles al gezegd wat ik ook wilde zeggen:
Verplaatsen van het probleem. Als je electronisch BLIJFT communiceren maakt het geen hol uit wat je gebruikt.
Gewoon reguleren en niet de hele wereld incopieren en korter van stof zijn.
Dit artikel en de reacties staan boordevol interessante onderwerpen. Het onderwerp zelf is echter zeer breed, maar de kern van de zaak is eenvoudig en onderschrijf ik, intercompany mail moet aan banden gelegd worden.
Het leuke van mijn bedrijf is dat we werken met videoconferentie en dat dit voor een groot gedeelte een aantal mails vermijdt. Een gesprek is effectiever, mensen zijn sneller betrokken en er wordt adequater gehandeld in dergelijke bijeenkomsten. We hebben zelf eens onderzocht – en dat kan voor iedereen anders zijn – dat een gesprek met 4 locaties via video, ongeveer 28 e-mails vermijdt.
Interpreteer ik dit goed?:
ipv push van (waarschijnlijk) gefragmenteerde informatie (e-mail) overstappen naar een soort Project Content Managed Environment per project. Waarna de doelgroep zelf een pull moet doen.
Zo’n PCME moet worden beheerd, en de deelnemers moeten zelf de inhoud in de gaten houden.
De leestijd blijft denk ik toch wel zo ongeveer gelijk, of wordt vervangen door veel mondeling overleg.
Sinds enkele maanden “gebruik” ik facebook. Kijk ik naar het email account voor facebook, dan wordt het bijna dagelijks overspoelt met wat die en gene te melden heeft.
De userinterface van Facebook is een komplete ramp, je zoekt je klem om te vinden hoe je de handelingen uit kan voeren die je je voorneemt.
Je hebt ook veel meer tijd nodig om alle meldingen en berichten te bekijken.
In het artikel worden perioden van 3 jaar of 10 jaar genoemd. Kijk eens terug, wie kon zien in 2001 hoe de ICT er nu uitziet, zo een heb ik nog niet ontmoet.
Ik ben het eens met Jan Horst, lood om oud ijzer.
Tja en een bericht typen via Twitter/Linkedin is dan hoeveel anders tov een email???
Oja, email is nog te archiveren…. en dit is dan later nog terug te halen (ter referentie of herinnering).