Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
Klinkt een beetje alsof Google Wave een geschikt platform zou kunnen zijn voor dhr. Brenton. Misschien iets voor Atos om Wave verder door te ontwikkelen?
Mijn hele Internationale team werkt inmiddels op http://www.streamwork.com Dat scheelt enorm veel emails en conference calls!
Interessant en inspirerend dat een groot bedrijf als Atos Origin zulke keuzes maakt.
vorm-oplossing.
Straks besteedt de manager dus tussen de 5 en 20 uur per week aan het zoeken naar informatie tussen eindeloze hoeveelheden portals en social webs.
lood om oud ijzer.
Bemoedigend maar holle leuzen flauwekul.
Unified communications, conversatie federatie, collaborative tools, groupware 2.0 en dynamic case management dienen inderdaad iets anders te werken dan gewoon een hoop aan ‘fire and forget’ emails, maar daarmee hoef je nog niet een handige en bewezen basis technologie van de kaart te vegen.
Gratis advertentie Doel bereikt…
@Jan
Idd was ook mijn eerste gedachte, de informatie moet wel nog steeds gelezen worden. Of het nu via de mail is of via social media.
Wat een onzin verhaal is dit zeg. Mag iedereen zelf weten hoe te communiceren met anderen? Er heeft daar iemand weer een klok horen luiden, oja social media, daar moeten we ook maar iets mee doen.
Ik moet er niet aan denken om te communiceren via Facebook of LinkedIn. Laten we dat aub behouden voor de eenvoudige dingen in het leven.
Of je nu een verhaal op mail schijft of leest of dat je dit op een SM doet, ik denk niet dat er nu zoveel verschil in tijd zit. Wat wel een verschil is is dat je niet meer de hele tijd hoeft te zoeken naar distributielijsten. Evenzogoed, hoe wordt dan nu de voormalige ontvanger op de hoogte gesteld van een wijziging op de pagina? Het risico is dan dat men dan wel minder tijd met mail bezig maar juist meer met het doorbladeren van diverse SM-pagina’s.
Spam lees ik niet, 1 knop: delete. (nog beter, een filter op spam.)
Overigens, om het goede voorbeeld. Deze aankondiging werd natuurlijk wel op mail gedaan. Niet een maar zelfs twee mailtjes. En dat terwijl we source hebben.
Terug naar de Tam Tam ??
Aan e-mail opzich is niets mis, alleen zou men de gebruikers wel eens mogen opleiden. Het doorsturen van e-mail door managers aan iedereen, die voor het grootste deel hier nies mee kunnen moet men aan banden leggen.
In het bedrijf waar ik voor mijn pensioen werkte hadden wij mailgroepen met mensen, die specifieke kennis hadden. Omdat wij globaal opereerde kon je eenvoudig als je geheel vastzat honderden tot duizenden collega’s bereiken, meestal begon je bij een aantal in de directe omgeving. Nu hadden wij een paar managers, die zich op deze lijsten hadden laten plaatsen en op iedere vraag in een dergelijk forum, een persoonlijke mail met een beroep aan iedereen om vooral maar te helpen verzonden. Dit liep in de tienduizenden-mails per dag. Toen ik deze managers het rekensommetje voorhield dat als alle specialisten hier 5 minuten aan besteden, je hier ca 800 uur per dag aan verliest bij een uurtarief van 180 euro toch, 144K per dag dus in een week bijna 1 miljoen, puur verlies en niet productief, was ik natuurlijk meteen de gebeten hond.
Dit soort managers moeten ze eigenlijk hun accounts en laptops afnemen, want hier gaan de kosten zitten. Ik begrijp het hoger mangement, maar je moet niet het paard achter de wagen zetten, maar zorgen dat deze gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn.