Ict-dienstverlener Atos Origin stopt binnen drie jaar tijd met e-mailen. Het verzenden en ontvangen van e-mails tussen de 50.000 medewerkers van het bedrijf moet dan verleden tijd zijn. 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt', stelt algemeen directeur Thierry Breton. Het dienstenbedrijf wil zelf het voorbeeld geven en vervangt e-mail door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals social media.
Breton presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst waar ceo's innovatieve plannen tonen. Hij wijst erop dat de hoeveelheid e-mailberichten die dagelijks wordt verzonden 'onhoudbaar' is. 'Managers besteden wekelijks tussen de vijf en twintig uur aan het lezen en schrijven van e-mails, terwijl social media sterk in opkomst zijn.'
William Rice, consultant en ontwikkelaar van Atos Origin social business solutions, benadrukt dat er wel mailservers actief blijven voor e-mailberichten die van buiten het bedrijf komen. 'We kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat de hele wereld binnen drie jaar zonder e-mail werkt, aan de achterkant van het bedrijf zullen e-mailservers blijven bestaan.'
Rice denkt dat het zeker nog tien jaar zal duren voordat het gebruik van e-mail wereldwijd zal stoppen. 'Het middel e-mail is zowel technisch als sociaal zo ver doorgevoerd, dat ban je niet zo snel uit, maar we zijn nu op het breekpunt waarbij het gebruik van social media het gebruik van e-mail voorbijstreeft.'
Als alternatieven voor samenwerken zonder gebruik van e-mail noemt Rice berichtenverkeer via LinkedIn, workflowsystemen via de webbrowser en het delen van informatie via platformen als Microsoft Sharepoint, waarbij gezamenlijk aan documenten kan worden gewerkt. 'Je ziet eigenlijk dat de nieuwe versies van e-mailprogramma's ook al die kant opgaan. Als je bijvoorbeeld Gmail van Google bekijkt dan zie je dat e-mails heel anders worden weergegeven. In plaats van losse berichten zijn de mails gevlochten in conversaties.'
Volgens Rice ontstaan in de toekomst persoonlijke portals waar medewerkers hun eigen informatie kunnen labelen, taggen, koppelen, archiveren en delen. 'Nu heb je voor de registratie voor een sociaal netwerk nog een e-mailaccount nodig. Maar dat gaat in de toekomst mogelijk ook veranderen.' Als voorbeeld noemt hij OpenID, dat is een centraal platform waarbij je allerlei online diensten zoals Facebook, LinkeIn en Twitter koppelt.
Atos ontwikkelt via zijn divisie Social Business Solutions diensten zoals Social CRM en begeleidingstrajecten voor verandermanagement en strategie. Volgens Rice is de grootste barrière bij de overgang naar een e-mailloze werkomgeving de cultuuromslag. 'Het is een kwestie van ontwennen.'
Werkdruk door e-mail
-Het middenmanagement besteedt meer dan 25 procent van zijn tijd aan het zoeken naar informatie.
-In 2010 ontvingen zakelijke gebruikers meer dan 200 mails per dag. 18 procent hiervan bestaat uit spam.
Bron: Atos Origin.
‘Don’t make waves’…..
Stel je toch eens voor dat we slimmer omgaan met berichten? Valt me wel tegen, al die hakken in het zand.
De oplossing zit helemaal niet in de techniek maar in de mens. E-Mail zal niet verdwijnen. Wel komen er nieuwe communicatiekanalen bij. Het is de mens die zal moeten leren hoe die kanalen efficient en effectief te gebruiken. Zelf gebruik ik al veel social media, en dat is een mooie aanvulling, mits voor serieuze zaken zorgvuldig aangewend. Dat een bestuurder roept dat email verdwijnt is net zo onwaar als dat men 30 jaar geleden beweerde dat de laatste dagen van de programmeur waren geteld. Dus wel voeten aan de grond als je dit soort beweringen doet, anders valt het wel erg op dat je niet goed weet waar het over gaat…..
Ja John, maar zwartwit 2D fotografie zouden we ook afzweren, en nooit meer analoge muziek op LP’s beluisteren, nimmer meer realistische statische kunst waarderen, zeker geen dure kleding kopen vanwege de merklabels, en … en … en.
Toch heb je nog steeds van die fossielen die een post bij een artikel plaatsen in plaats van te gaan twitteren; zoals jij en ik. Straks gebruiken we nog een Post-it in plaats van een tweet. Alsof we op die manier ooit de wereld kunnen verbeteren.
Interessant dat een tent als Atos anno 2011 pas inziet wat moderne IT middelen voor de bedrijfsvoering kunnen betekenen. Veel interessanter is dat dit practice what you preach via het PR apparaat en diverse kanalen van de media wereldkundig gemaakt moet worden. Aandacht nodig?
Atos is iig wel trendsetter in het proberen of dat werkt. en wellicht werkt het. maar ik denk persoonlijk dat het alleen werkt als iedereen op een nieuwe manier er mee om gaat. en dat zie ik niet gebeuren.
het is net als met post via de brievenbus. wat voor technieken er ook na komen. het blijft toch bestaan.
zo is het ook met e-mail.