Vorige week kregen gemeenten het verzoek om een melding op hun eigen site op te nemen dat het Omgevingsloket op vrijdag- en zaterdagmiddag niet online zou zijn. De week ervoor waren er ook al inlogproblemen. Op de vraag aan de helpdesk of het niet handig zou zijn om op de landelijke site (www.omgevingsloket.nl) hierover een bericht te plaatsen, was het antwoord: 'Dat kan nog niet'.
Zou de ABN Amro-bank al zijn filialen, of de Belastingdienst en de HEMA al zijn vestigingen in Nederland ook vragen om een poster aan de voordeur te hangen om klanten te informeren over problemen met internetbankieren? Of zouden deze organisaties een bericht op hun landelijke site zetten op het moment dat een klant wil gaan inloggen?
Ik ben een sterke voorstander van centralisatie bij organisaties die lokaal veel generieke werkzaamheden moeten doen. 418 gemeenten doen volgens de gemeentewet veel werkzaamheden die je in de backoffice veel efficiënter kan doen. De omgevingsvergunning is zo'n product dat je centraal kunt faciliteren zodat inwoners en ondernemers betere dienstverlening kan worden aangeboden. Als je echter zoiets simpels als een centrale melding niet eens op de landelijke site kwijt kan, dan gaat er iets niet goed.
Grappig is om te zien dat veel gemeenten gewoon slaafs de vraag van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, die de landelijke site beheert, overnemen en het bericht op hun homepage plaatsen, plus hierover nog eens lustig doortwitteren. Dit bericht raakt wellicht een handvol mensen in je gemeente en toch plaats je het prominent op je website. Dit is met hagel in de lucht schieten, terwijl je een konijn wilt raken.
Het ministerie van IM heeft z'n zaakjes niet voor elkaar en zet gewoon 418 gemeentelijke webmasters aan het werk. Naast dat het weinig effectief is zou ik de volgende keer het ministerie om een vergoeding vragen, bijvoorbeeld 75 euro per bericht. Als iedere gemeente dit doet denk ik dat er binnen een week ineens wel centrale berichten op Omgevingsloket.nl geplaatst kunnen worden.
En anders bellen we gewoon Youp van 't Hek.
Voorbeeldje van iets ongetwijfeld moois neerzetten waar geen vraag naar is, of waar althans de meeste burgers nooit van gehoord hebben. Wel discussies over of gemeentes/overheidsinstanties naar Open Source moeten, maar niet over beheer centraliseren babbelen wat heel veel kan besparen. Bij bedrijven heb je toch vaak ‘end to end’ projecten om verrassingen aan beide kanten te voorkomen. Hier lijkt het motto: dienst eerst neerzetten en dan kijken we wat we ermee gaan doen, hoe en met wie.
Mooi verhaal, en leuke reactie, in mijn opinie echter niet correct. Het omgevingsloket is naar mijn weten 24/7 beschikbaar. En als er onderhoud is dan verschijnt wel degelijk een onderhoudspagina op het omgevingsloket. Het omgevingsloket bestaat zelf uit 3 delen een ingang voor particulieren een ingang voor zakelijke gebruikers en een ingang voor de gemeenten. Berichtgeving aan de gemeenten wordt centraal geregeld via agentschap NL en aan de gemeenten kenbaar gemaakt, de particulieren en zakelijk gebruikers zien een onderhoudsscherm verschijnen als er onderhoud is.
En over het gebruik van het omgevingsloket? Het omgevingloket is 1 oktober 2010 live gegaan, en vanaf het eerste moment tot op heden zijn er ongeveer 4000 vergunningaanvragen per week ingediend. Op dit moment hebben ongeveer 25.000 bedrijven en 45.000 particulieren gebruik gemaakt van het loket, en we zien het gebruik alleen maar toenemen. Tot op heden zijn er ongeveer 75.000 vergunningaanvragen ingediend. Ik zou zeggen een mooi voorbeeld van een digitale overheid die wel effectief is. Vanwaar deze feiten? ik ben uiteraard betrokken bij het omgevingsloket als techneut.
Zeer terecht artikel, en de eerste reactie juich ik toe. De tweede reactie is overduidelijk een reactie van een medewerker van de softwareleverancier. Zet daar even de juiste cijfers tegenover. 4 keer per dag moet dat omgevingsloket inmiddels opnieuw opgestart worden om performance te verbeteren, dus 24/7 is totale onzin. En de workarounds worden pas in 2012 opgelost! En dat met technologie die zogenaamd flexibel is. Een mooi voorbeeld hoe de overheid zich dus weer eens met veel te dure technologie gecombineerd met nog duurdere services zich in de aap heeft laten logeren. en volgens mij kan men de klachten over het OLO niet eens aan, ironisch. Ik hoor een onderzoekje aankomen, alweer?