Software-implementaties mislukken veelal doordat de afbakening van het project gaandeweg wordt aangepast of gebruikers te veel inspraak krijgen. Het is beter als het management de keuze dicteert. Dat stelt Reinier van Grieken, algemeen directeur van Oracle Nederland. 'Binnen ons eigen bedrijf is nog nooit een implementatie mislukt.'
Van Grieken benadrukt dat implementaties mislopen doordat er te veel inspraak is en de scope tijdens het project wordt bijgesteld. 'Dat gebeurt vooral bij overheden, maar ook bij commerciële organisaties', zegt hij in een gesprek met Computable. Hij stelt: 'Natuurlijk kan er gemor ontstaan bij eindgebruikers, maar na een paar maanden is dat weg. Het management heeft de kennis en het inzicht om de juiste keuze te maken en moet de leiding nemen. Zo doen we dat hier intern ook.'
Van Grieken is vanaf medio oktober 2010 algemeen directeur van Oracle Nederland en vervult daarnaast de rol van vice-president technologie in de Benelux. Hij zit ontspannen aan de vergadertafel in zijn kamer in het bedrijfspand in De Meern. Die ruimte verruilt hij vanaf maart 2011 voor een flexibele werkplek in het een nieuw pand aan de A2 bij de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Dan verhuist de leverancier naar nieuwbouw. Managers hebben in het nieuwe pand geen eigen kamer meer. Van Grieken ziet dat als een positieve ontwikkeling. 'Het leidt tot meer interactie tussen medewerkers van verschillende afdelingen.'
De internationale organisatie van Oracle is ook volop in beweging. De oorspronkelijke leverancier van beheersoftware voor databases zit in de overgang naar een bedrijf dat zowel hardware, software als diensten levert. In die transitie speelt de overname van hardwaregigant Sun een belangrijke rol. Van Grieken gelooft in de bedrijfsfilosofie van een bundeling van hardware, software en diensten 'Het simpel en goedkoop maken van ict, daar gaat het om. Larry (Oracle-ceo Larry Ellison, red.) voert een persoonlijke strijd tegen de systemintegrators. Daar blijft te veel geld hangen en die partijen maken de invoering van systemen vaak onnodig complex. Bovendien verdienen die grote systeemintegrators geld door die systemen aan elkaar te knopen. Wij leveren dat nu kant-en -klaar.
Exadata
De algemeen directeur van de Nederlandse Oracle-organisatie verwacht veel van de appliances Exadata en Exalogic. Dat is een combinatie van hardware en software die voortkomt uit een combinatie van Sun-hardware en softwarepakketten van Oracle. De eerste prototypen werden gebouwd met hardware van HP, maar sinds de overname van Sun vult die hardware de systeemkast. Van Grieken schetst op het whiteboard de verschillende componenten. 'De Exadata bevat opslagapparatuur, servers, een besturingssysteem, virtualisatie-software en databases. De Exalogic omvat middleware, daarnaast hebben we de applicaties. Daarmee zijn we de enige leverancier die de hele stack kan leveren. Dat kan dus ook via cloud computing.'
In Nederland kochten VX Company en Atos Origin al een Exadata om testen uit te voeren voor hun klanten. Van Grieken verwacht die appliances ook te verkopen aan Nederlandse overheden. Oracle heeft door de overnames van partijen als Siebel (crm) en Peoplesoft (hrm) zijn marktaandeel binnen de publieke sector vergroot.
‘Aanbesteding aanpassen’
Van Grieken merkt dat het voor veel klanten nog wel even wennen is om bij één partij aan te kloppen voor hardware, software en diensten. Daarbij moeten barrières als angst voor leveranciersafhankelijkheid worden geslecht. Oracle denkt daarin sterk te staan doordat het open standaarden gebruikt. 'Bovendien letten organisaties in het huidige economische klimaat scherper op de kosten', aldus Van Grieken.
Volgens de algemeen directeur van de Nederlandse organisatie moet de manier van aanbesteden veranderen om de aankoop van geïntegreerde hardware en software mogelijk te maken. 'Aanbestedingsprocedures zijn nu ingericht op een aparte gunning van de levering van hardware, software en diensten. Dat moet anders.' Afgevaardigden van het bedrijf praten regelmatig met belangenorganisaties en overheden. 'Het onderwerp van de aanpassing van de aanbestedingen passeert dan regelmatig de revue', zegt Van Grieken. Die pleit voor aanpassing van de aanbestedingen, zodat hardware en software gecombineerd worden aanbesteed.
Reinier van Grieken
Reinier Van Grieken (Utrecht, 21 april 1960) is sinds oktober 2010 algemeen directeur van Oracle Nederland. Hij is daarnaast vice-president technologie voor de Benelux. Van Grieken is ruim vijftien jaar in dienst bij Oracle. In die jaren zag hij het aantal werknemers groeien van tweehonderd tot ruim duizend medewerkers. Eerder werkte Van Grieken bij Xerox en Digital. Daar vervulde hij verschillende verkoop-functies.
Wie struikelt er nog meer over de uitspraken in dit artikel van de heer Van Grieken?
“Binnen ons eigen bedrijf is nog nooit een implementatie mislukt.”
-Makkelijk gezegd als je budget, tijd en kwaliteit buiten beschouwing laat. Ik geloof niks van die uitspraak..
“Hij stelt: ‘Natuurlijk kan er gemor ontstaan bij eindgebruikers, maar na een paar maanden is dat weg”
– Of je mensen gaan weg, ze zijn het verbeteren van de organisatie zat (er wordt toch niet geluisterd) en nog meer gevolgen.
“Managers hebben in het nieuwe pand geen eigen kamer meer.” “Het leidt tot meer interactie tussen medewerkers van verschillende afdelingen.”
– Interactie en dicteren gaan nietecht samen. Je kan je medewerkers beter controleren en makkelijke dingen opleggen.
Reinier Van Grieken bedankt voor je verkooppraatje, maar mijn respect voor Oracle is flink gedaald. (Ik had geen mening, maar heb er nu wel eentje)
Tester, ik struikel daar ook over.
De uitspraak “Het management heeft de kennis en het inzicht om de juiste keuze te maken” getuigt van een grote arrogantie.
In 30 jaar heb ik maar 1 manager gekend die kennis en inzicht had de meeste waren na 3 tot 5 jaar ellende verdwenen om plaats te maken voor de volgende zoals Van Grieken.
Dat Oracle Sun heeft gekocht beschouw ik als een verlies voor de hele ICT sector omdat de hele gedachtengang van de Sun-oprichters verdwijnt.
@tester; De uitspraken komen uit een ervaren omgeving. In eerder commentaar van je op andere artikelen heb je een uitgesproken voorkeur voor Microsoft en ook al geen respect voor Open Source.
AUB respectvol over andere partijen blijven.
@Marius
Wat bedoel je met “De uitspraken komen uit een ervaren omgeving” ik kan me daar niets bij voorstellen.
‘Binnen ons eigen bedrijf is nog nooit een implementatie mislukt.’
Als je geregeld grote implementatie doet, dan is af en toe een mislukking tussendoor onvermijdelijk. Niemand kan 100% succes scoren. Al hangt het er natuurlijk wel van af hoe je succes definieert.
‘Natuurlijk kan er gemor ontstaan bij eindgebruikers’
Dat gemor is soms inderdaad alleen maar gemopper omdat men moet wennen aan een andere manier van werken (wat overigens in mijn ogen al betekent dat de implementatie niet 100% succesvol was – de opleiding en voorlichting had kennelijk beter gekund). Maar soms zijn het ook medewerkers die hun werk niet meer kunnen doen, of althans niet zonder zich in honderden bochten te wringen om om de beperkingen van het nieuwe systeem heen te werken.
Tsja, als je daar je ogen en oren voor sluit, dan is het inderdaad makkelijk om te denken dat je nog nooit een mislukte implementatie hebt gehad….
@Marius v B
Het is denk ik (ik weet t 99,9% zeker) een andere “Tester”, want
1. Ik spreek geen voorkeuren uit voor software, zolang t maar werkt en waarde toevoegd en nog meer test-politiek-correcte blabla
2. Ik was juist VOOR Open Source totdat ik bovenstaand motto hanteer.
Graag zou ik (net als Jan) toelichting willen op “De uitspraken komen uit een ervaren omgeving”.
Welke omgeving?
Wat is ervaren?
Ervaring = elke uitspraak is de “waarheid”?
Ik geef een mening en vraag meningen. Dat is respectvol en tegelijk kritisch. Hetgene wat je mij oplegd zonder onderbouwing is onrespectvol richting mij.
@Marius v B
Als je op bovenstaande reactie niet wilt ingaan, geen probleem 😉
Maar ik wel benieuwd naar je mening, kan je aangeven waarom je achter de heer Van Grieken’s stellingen staat?
Van Grieken benadrukt dat implementaties mislopen doordat er te veel inspraak is en de scope tijdens het project wordt bijgesteld.
Er lopen ook veel implementaties mis, doordat er een systeem doorheen gedrukt wordt…
“Manager moet softwarekeuze dicteren”
Heb ik op zich helemaal geen moeite mee, als het een manager is, met inhoudelijk verstand van zaken die zich vanaf de werkvloer binnen een bedrijf omhoog heeft gewerkt. Zo’n type manager heeft het respect van zijn collega’s gekregen, en weet inhoudelijk van zaken!
Hij,zij kan( (hoeft niet) dus uitstekend leiding geven aan een team implementatie techneuten.
Echter laten diverse bronnen op internet lezen dat deze Dhr van Grieken slechts de functies van “account manager” en “sales” heeft bekleed in zijn carriere… Ik wens hierbij al zijn Oracle personeel (en klanten) veel succes bij de komende software implemenaties 😉
Ik ben het met de stelling eens dan “teveel inspraak kan nooit goed zijn”, daar het de verschillende neuzen niet 1 richting op krijgt…Echter te weinig inspraak kan ook leiden tot voortijdige ondergang van een project.
Als manager lijkt het mij juist dat je open moet staan voor (technische) mensen die inhoudelijk beter op de hoogte zijn dan jijzelf, bij het oplossen van complexe ICT vraagstukken. De tijd zal het leren hoe het via deze nieuwe aanpak met Oracle zal gaan.
Wie weet is er bij Nederlandse Defensie Top nog een ict-management plek open. Daar dulden ook geen inspraak vanaf de werkvloer (of andere lokaties, instanties)
“natuurlijk kan er gemor ontstaat bij de eindgebruikers, maar dat is na een paar maanden weg”
Wat bedoel je precies? het gemor van de eindgebruikers of het feit dat je klante weglopen naar een leverancier die wel naar hun wensen luistert?
“Daarbij moeten barrières als angst voor leveranciersafhankelijkheid worden geslecht.”
Niet geheel onterecht lijkt mij gezien het overname klimaat in de ict-sector. Voor je het weet word jouw unieke leverancier weer opgeslokt door een nog grotere company, waarbij je – als klant – maar moet wachten wat er gaat komen..
Kosten alleen geven geen doorslag, om jezelf als klant afhankelijk te laten worden van een leverancier. Het laatste wat je wilt als klant, dat de beperking van je leverancier jouw eigen business de das om gaan doen in de toekomst.
IT simpel en goedkoop maken een doelstelling van Oracle? Hij heeft zelf blijkbaar nog nooit de integratiesuite van zijn eigen bedrijf gebruikt… Monstrueus, dik en duur.
Maar ja sales mannetje dus niet gehinderd door enige kennis… ignorance is bliss 😉