Cloud computing biedt interne it-organisaties een kans om kritisch te kijken naar de manier waarop ze it- diensten aanbieden. Goede cloud-diensten leveren transparante op ‘pay-per-use’ gebaseerde it-functionaliteit voor gebruikers. Deze verleidelijke aspecten maken dat gebruikers graag voor cloud-diensten kiezen. Interne it-organisaties worden zo gedwongen om op vergelijkbare wijze hun diensten te gaan leveren.
Een groot voordeel van cloud computing is dat deze per definitie in de vorm van een dienst aangeboden wordt waarbij de gevraagde functionaliteit op basis van ‘pay-for-use’ wordt afgerekend. Je betaalt alleen als er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van de dienst.Voordeel hiervan is flexibiliteit bij de afnemer, terwijl het risico en de kosten liggen bij de leverancier. Dit maakt cloud-dienstverlening in potentie uiterst transparant.
Dit betekent ook dat wanneer de it-organisatie deze vorm van it-functionaliteit inkoopt zij gedwongen worden om hun eigen toegevoegde waarde te vertalen boven op de prijs van de ingekochte diensten. En veel it-organisaties hebben moeite met deze financiële en commerciële rechtvaardiging van hun eigen bestaansrecht. Gebruikers passeren dan ook vaak de interne it-organisatie om zelf direct bij cloud computing-leveranciers in te kopen. Het risico op suboptimale inzet van oplossingen en toename van de complexiteit neemt daarmee juist toe. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot feitelijke waardevermindering van de totale it-dienstverlening voor de business.
De grote mate van aandacht voor cloud computing is voor mij vooral ingegeven door de behoefte van de business aan overzichtelijke, transparante en flexibele it-diensten. De gebruikers van it zijn vooral geïnteresseerd in de mogelijkheden die it hen biedt om hun werk te vergemakkelijken, om nieuwe mogelijkheden aan te boren, om meer te realiseren en om hen uiteindelijk voordeel te bieden in de markt. De it-leveranciers, intern en extern, zijn vaak meer bezig met de technologie zelf en met het leveren van producten en oplossingen. Veel it-organisaties voldoen dan ook niet aan de behoeften die hun afnemers hebben. Ze leveren geen functionaliteiten op een manier die bij de gebruikers aansluiten. It-organisaties kunnen vaak ook onvoldoende inzichtelijk maken hoe hun dienstverlening waarde toevoegt en dus de prijs rechtvaardigt. Het leveren van wat door de business als commodity diensten wordt ervaren gaat vaak moeizaam en is vaak ingewikkeld. Het is dan ook goed te begrijpen waarom cloud computing diensten voor standaard toepassingen zo aantrekkelijk zijn voor de business.
De grote mate van aandacht voor cloud computing is voor mij dan ook een aanleiding om eens goed na te denken over de rol van de interne it-organisatie. Als de ontwikkelingen in cloud computing doorzetten in de lijn die enige tijd geleden is ingezet, dan zullen alle it-diensten die te standaardiseren zijn en die als commodity worden gezien via de cloud worden aangeboden. Daarmee wordt het interessanter om ook gebruik te maken van deze diensten. Deze diensten zullen de basis vormen voor meer specifieke it-functionaliteiten die de business wil gebruiken. Het besturen van de mix aan cloud computing diensten en eigen it-diensten wordt daarmee een belangrijke taak voor de interne it-organisatie. Specialisten met vooral kennis van technologie zullen eerder bij de externe leveranciers gezocht worden dan bij deze interne it-organisaties. Kennis van inkopen en managen van contracten wordt juist een belangrijke kwaliteit voor medewerkers van de interne it-organisatie. Door dit goed te doen voegt de interne it-organisatie ook zeker wat toe voor de business die immers noch de tijd noch de aandacht zouden moeten hebben voor het vinden van de beste cloud computing dienst die in hun behoefte zou kunnen voorzien.
Om voor te sorteren op deze ontwikkeling zou de interne it-organisatie tijd en aandacht moeten investeren in de Service Catalogus. Een goede Service Catalogus beschrijft it-diensten in termen van toegevoegde waarde voor de business, dus op basis van functionaliteit in plaats van technologie. De afnemers zouden in de Service Catalogus moeten herkennen dat hun vragen door de it-organisatie worden beantwoord. En als er overeenstemming is over de prijs, dan is er ruimte voor de it-organisatie om zelf te gaan inkopen bij de leveranciers.