Stel je eens een adresboekje voor in de wereld van Harry Potter. Een adresboekje met magische kwaliteiten. Je slaat een pagina om, en er zijn ineens bewegende beelden van je vrienden, ook als ze ver weg zijn. De adressen die je er in hebt geschreven worden 'automagisch' bijgewerkt als iemand verhuist, of een ander nummer krijgt.
Je schreef er misschien met de hand bij wat iemands hobby was of favoriete film, maar dat hoeft niet meer, want ook dat wordt automagisch bijgewerkt. Naast de adressen staat dan ook of iemand thuis is, of op zijn werk, en of zijn telefoon aanstaat. Op de voorkant van je adresboekje had je eerst gele stickertjes geplakt om je te herinneren aan een verjaardag. Die stickers komen er nu vanzelf op. En het past allemaal in je binnenzak.
Dit klinkt fantastisch, maar kijk eens in de wereld van Hyves, Facebook, en LinkedIn. Bijna alles wat Harry Potter kan bedenken bestaat al. Sterker nog, daar kan zelfs nog meer dan je in je rijkste fantasie had kunnen bedenken. Dat verklaart wel wat van de magische aantrekkingskracht van sociale media. En trouwens ook het feit dat sommigen niets begrijpen van deze sociale media.
Maar niet alles wat je bedenkt kan zomaar. Denk weer eens terug aan het magische adresboekje van Harry Potter. Stel je voor, je hoeft een van de namen maar aan te raken, en je kunt een gesprek voeren met die persoon! Ook al is die heel ergens anders! Dat zie ik nu nog niet eenvoudig gebeuren met bijvoorbeeld LinkedIn of Hyves, al doet men wel pogingen om zoiets te maken. Grappig genoeg kan dat met je mobieltje weer wel. Eigenlijk is een modern mobieltje gewoon een adresboek waar je ook mee kan bellen. Maar dat adresboek wordt weer niet automagisch bijgewerkt.
Wat de hedendaagse Harry Potters eigenlijk zoeken is een combinatie van Skype, Hyves en het adresboek in je mobieltje. En dan te vergroten tot formaat putdeksel, als je dat wenst. En liever ook met IPv6, want de wereldwijde voorraad IPv4 adressen is nu echt op.
Je vergeet helemaal de hype van dit moment: de tablet! Daar kan dit allemaal mee. Maar ja, zo’n tablet aan je oor, dat is natuurlijk geen gezicht. Dan maar een bluetooth headsetje erbij? Wat ouderwets! Nee, er komen straks vast implantaten om te connecten met “de cloud”. Dan heb je geen tablets, headsets en weet ik wat meer nodig. Je “hoort” in je hoofd opeens een stemmetje. Het blijkt je vrouw te zijn die zich afvraagt waarom je nog niet thuis bent. Stomme vraag natuurlijk, want ze kan je makkelijk zelf “track en tracen” en zien dat je weer eens vast staat op de A12. Terugpraten hoeft niet, alleen maar terug “denken”. Vergaderen wordt op die manier wel een hele aparte belevenis.
De laatste alinea is er zo te zien bijgesleept om nog wat spannende kreten te kunnen toevoegen voor de indexering van dit vlugschrift in zoekmaschines. Waarom er reclame nodig is voor Skype (netter zou zijn om gewoon VoIP te noemen) ontgaat me, tenzij Van Eijk daar persoonlijk belang heeft. Afgezien natuurlijk van de irrelevantie (met en mobieltje ken je sowieso al bellen). En nog even de actualiteit van IPv6 en het artikel krijgt extra hits.
@Wim:
Wat is nu eigenlijk het punt wat je wilt maken? Skype past gewoon in het rijtje van andere merknamen die genoemd worden (Hyves, Skype, LinkedIn, Facebook). Gebruikers zeggen niet tegen elkaar ‘we voip-en’, maar ‘we Skypen’. Dat daar Voip achter zit is alleen interessant voor techneuten (ben ik er zelf ook een van).
@Fred: Inderdaad, die stemmetjes in je hoofd is de audio-variant van de video-projectie van de vluchtsituatie in een dog-fight van straaljager-pilots.
Overigens is het (nog steeds) Het Tablet, niet: de. Maar dat is een andere hausse (hype): om alle dingen, vooral woorden van engels-amerikaanse afkomst, met ‘de’ te duiden. Slecht is dat!
Rijtje voor de andere lezers: Het tool, Het Window, Het Sheet, Het Notebook (!), Het Frame, Het Modem – al die woorden die we al hadden en als onzijdig hebben bestempeld voor de eerste pc’s.
peter,
ken je apps: linkedin kent al geruime tijd een sync met je E-mail applicatie outlook. deze is te synchroniseren met je mobiel, en zie via kruip-door-sluip-door is harry weer gelukkig
kijk eens bij plaxo.
Een echte magier doet het gewoon nog met ouderwets handwerk en “jumpt” gewoon naar de lokatie waar hij graag wezen wil, om face-to-face iemand te ontmoeten, zonder al het technisch gestuntel eromheen.
Jumper – 2008 (IMDB)
http://www.imdb.com/title/tt0489099/
Op mijn Android kan ik het telefoon/adresboek automagisch laten updaten met contacten. Facebook, Hyves, WhatsApp, Twitter. Probleem is dubbele contacten, en je krijgt alleen info mee die de bewuste persoon wil delen. Van Gmail-bekenden krijg ik gelijk een profielfoto te zien, als ze een sms sturen. Het is alleen vraag: hoe krijg je een standaard, en welke primaire account regel je om dubbele of niet geupdate info te voorkomen.