Voetbalclub De Graafschap heeft automatiseerder Centric gevraagd aan het eind van het seizoen te stoppen als sponsor. De inmenging van eigenaar Gerard Sanderink in voetbaltechnische zaken is de betaald voetbalorganisatie uit Doetinchem teveel geworden. Sanderink bemoeide zich een paar jaar terug ook al met de sportieve gang van zaken bij de club en vertrok daarna voor een tijdje als sponsor.
De Graafschap en Centric sloten in augustus vorig jaar een hoofdsponsorcontract voor het seizoen 2010/2011. Daarbij spraken beide partijen de intentie af om daarna voor een langere periode door te gaan. Naar verluidt staat de automatiseerder voor een bedrag van ongeveer 500.000 euro garant.
De Gelderlander meldde begin februari dat Sanderink dreigde te stoppen als shirtsponsor van De Graafschap. Hij vond dat de Doetinchemse eredivisionist onprofessioneel handelt, onder meer omdat het contract van trainer Darije Kalezic nog steeds niet was verlengd. Dat zou een goede teampresentatie in de weg staan. Ook het aantrekken van Youssouf Hersi stond hem niet aan. Verder zou de topman van Centric gebrouilleerd zijn met technisch directeur Leen Looyen.
Kritiek
Deze kritiek is de directie van de voetbalclub in het verkeerde keelgat geschoten. Per brief heeft zij Sanderink gevraagd aan het eind van het seizoen af te zien van verdere sponsoring. Een woordvoerder bevestigt dat De Graafschap niet meer verder wil met Centric maar zegt dat de club geen publieke mededelingen wil doen. Hij gaat er vanuit dat Centric de rest van het seizoen wel als sponsornaam op de shirts blijft staan. Centric was nog niet bereikbaar voor commentaar.
De persvoorlichter van De Graafschap wijst op vergelijkbaar gedrag van Sanderink een aantal jaren terug. In de jaren rond 2000 was de automatiseerder al eens eerder voor 1,2 miljoen gulden hoofdsponsor van de club. In 2001 verkeerde de club in degradatienood, waarna voetballiefhebber Sanderink in het weekblad Voetbal International kritiek uitte op het uitblijven van versterkingen. Ook noemde hij een aantal voetballers te dik, te oud, te slecht, te vaak ziek en te lui. Hij eiste dat De Graafschap kwaliteit leverde en voor resultaten knokte, eigenschappen die volgens hem wél van toepassing waren op zijn bedrijf. Nadat De Graafschap degradeerde, koos Sanderink een tijdje voor een sponsorcontract met FC Groningen.
Persoonlijk
Adviseur Frank van den Wall Bake, een van de grondleggers van de sportsponsoring in Nederland, constateert dat Sanderink een sponsor is die een meer dan normale betrokkenheid toont. ‘Zolang dat op zakelijke gronden is gebaseerd, hoeft dat geen probleem te zijn. Een sponsor kan bijvoorbeeld meedenken over marketing, publiciteit of financiën. Maar een sponsor moet zich nooit inhoudelijk bemoeien met het sportief-technisch beleid, zoals in het geval van De Graafschap wel is gebeurd.’
Van den Wall Bake vraagt zich verder af wat Centric en zusterbedrijf Oranjewoud, dat ook actief is met sportsponsoring, beogen met hun sponsoractiviteiten. ‘Het zijn beide bedrijven die actief zijn op de zakelijke markt en zich niet richten op consumenten. Waarom zou je dan bijvoorbeeld shirtsponsor van een voetbalclub willen worden? Bereik je dan wel je doelgroep? Waarschijnlijk spelen andere motieven een rol, zoals een persoonlijk motief. Zoals bekend voelt Sanderink zich nauw verbonden met de Graafschap en de Achterhoek.’
Het verhaal wat hier in de Computable staat is niet helemaal correct.
Sanderink heeft aan het begin van het seizoen toen hij opnieuw shirtsponsor werd van De Graafschap afgesproken met het bestuur dat hij mee mocht denken en advies mocht geven bij de verdere professionalisering van De Graafschap. Als vervolgens een half jaar later blijkt dat De Graafschap hier geen gehoor aan geeft dan weet je dat Sanderink daar een keer een opmerking over gaat maken. Afspraak is afspraak lijkt mij ook. De titel ‘De Graafschap trekt rode kaart voor Centric’ had dus misschien wel beter ‘Centric trekt rode kaart voor De Graafschap’ moeten zijn.
Ik ben het ermee eens dat sponsoren zich over het algemeen niet moeten bemoeien met het technisch en algemeen beleid. Per slot van rekening is Sanderink ook niet de Abramovich van De Graafschap.
“Ook noemde Sanderink een aantal voetballers te dik, te oud, te slecht, te vaak ziek en te lui.”
Goh, dat zegt hij nou ook van zijn personeel!
Eindelijk een voetbalclub die het begrepen heeft. Wegwezen met de kruideniersmentaliteit en de bemoeizucht van die krentenweger! Onrust stoken en hardwerkende mensen voor rotte vis uitmaken doe je maar in je eigen tent.
@Teunis, 08-02-2011 15:34 En wat heeft Sanderink nou voor kennis van voetbal? Al te vaak is gebleken dat lui met financiele belangen juist de verkeerde beslissingen nemen als ze op de stoel van de expert gaan zitten. Een oud spreekwoord zegt heel wijs “schoenmaker blijf bij je leest”. Sanderink moet mij ook niet vertellen hoe ik een linux server in moet richten.
Onzinnig vergelijk Henk. Sanderink heeft misschien geen verstand van technisch voetbal maar wel van bedrijfsvoering. Hij zoekt het niet in de techniek (bij Centric ook niet) maar bij rendement zowel op sportief als financieel vlak.
@HansB,
Ik lees in ieder bericht van Centric wel een zeer negatieve post van jou over Centric of over Sanderink. Het is misschien even of topic maar ik ben even benieuwd wat daarvan de dieperliggende reden is.
On Topic:
Sanderink is gewoon erg betrokken bij de club en geeft goed bedoelde adviezen. Het is niet verstandig dat hij dit via de media doet, maar als je objectief naar zijn kritiek kijkt heeft hij wel gelijk.
@Ikke, 08-02-2011 18:44, je kunt bedrijfsvoering niet los zien van het product dat je levert. Je moet er iets mee hebben. Je zal ook moeten weten hoe de markt in elkaar zit. Je zal moeten weten hoe jouw product het doet. En hoe je het beter kunt maken. Dat is inhoud, en dat kan je niet los van bedrijfsvoering zien. Zo is het ook met voetbal. Hoe kan je nou iemand die de ballen alleen maar op zijn bord heeft iets laten zeggen over voetbal?