Instituut voor toetsontwikkeling Cito biedt zijn 'welgemeende excuses' aan voor de server-storing waardoor dinsdag 1 februari 2011 basisschoolleerlingen niet hun eindtoets of niveautoets via internet konden maken. 'We hebben vooral de leerlingen hiermee ernstig teleurgesteld', schrijft Cito op de website. Het instituut zegt er alles aan te doen om te voorkomen dat zich in de toekomst weer een storing voordoet. In 2009 kampte Cito ook al met een storing.
Op de website schrijft Cito: ‘Op de eerste toetsdag van de digitale edities van de eindtoets probeerde een groot aantal scholen gelijktijdig in te loggen op onze server. Volgens testen vooraf zou onze server deze piekbelasting aan moeten kunnen, maar dit bleek in de praktijk niet het geval. Hierdoor hebben veel basisscholen problemen ondervonden met het opstarten en afnemen van de digitale eindtoets of niveautoets.’
Het instituut belooft beterschap voor de toekomst: ‘Helaas kunnen wij wat dinsdag 1 februari 2011 is gebeurd niet ongedaan maken. Wel doen we er alles aan om te voorkomen dat deze situatie zich opnieuw voordoet. Inmiddels hebben wij de capaciteit van onze server uitgebreid.’
Cito-cio Hans Goedhart vertelde eerder aan Computable dat de storing werd veroorzaakt door problemen met de verdeling van de werklast over de servers. Tijdens het piekmoment waarop dinsdagochtend 1 februari 2011 per seconde ongeveer twee- tot drieduizend leerlingen inlogden, weigerde de ‘load balancing’-applicatie de taken tussen de verschillende servers te verdelen.
Eerder problemen
Ook in 2009 zorgde de piekbelasting tijdens de afname van de digitale Cito-toets voor problemen. Cito kampte toen met een storing in de database. Een proces bleef open staan in de database, waardoor gebruikers geen nieuwe gegevens in de database konden invoeren. Daardoor was het ongeveer twee uur lang niet mogelijk om in te loggen.
De Cito-toets wordt gemaakt door leerlingen in groep acht van de basisschool en speelt een belangrijke rol in de keuze voor het voortgezet onderwijs. De toets wordt grotendeels op papier afgenomen. Leerlingen met taalproblemen of een leerachterstand kunnen de toetsen digitaal maken.
beste Pim
Capaciteit bijschakelen is niet altijd de beste oplossing. Is deze situatie nu wel getest op performance om te valideren dat de onbeschikbaarheid hiermee definitief is opgelost?
En welke eindgebruikershandelingen zijn hierbij dan getest die een potentieel performance en stabiliteits issues kunnen veroorzaken?
Wordt het geheel nu ook gemonitord in productie vanaf verschillende locaties?
Wezenlijke vragen die hier jammer genoeg niet worden gesteld.
Volgens mij lijkt het me logisch dat je eerst een proef Cito draait met alle scholen?
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
anno 2012 is er voor CITO nog niets veranderd en heeft men in een jaar nog niets geleerd. Zou het niet eens tijd worden voor:
1- een goede probleemanalyse en
2- een professioneel opgezet project
om dit ruim….. voor 2013 wel op gelost te krijgen. De gegeven wel gemeende excuses in 2011 en 2012 hoeven dan niet weer herhaald te worden.
Daarnaast anno 2012 de installatiesoftware de schuld geven is net iets te makkelijk, dat is toch niet tijdens de examens een te gebruiken feature…