Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) in de Nederlandse ict-markt zijn niet te spreken over de marges die intermediairs opstrijken voor het koppelen aan opdrachtgevers. De rol van de intermediairs wordt niet positief beoordeeld, al is men vaak wel afhankelijk van dergelijke partijen om aan opdrachten te komen. Dit blijkt uit het marktonderzoek 'ZZP in ICT' dat bemiddelaar RulersGroup eind 2010 uitvoerde onder ruim zeshonderd Nederlandse ict-professionals.
In algemene zin zijn Nederlandse ict'ers die zelfstandig opereren niet blij met tussenpersonen. Zij zijn er helemaal niet over te spreken als er meerdere tussenpersonen in de contractketen zittenn en dus ook provisie opstrijken. Zzp'ers vinden dat intermediairs geen belangrijkere rol spelen tijdens opdrachten en ook vinden ze dat de marges te hoog zijn voor de moeite die zij steken in een zzp'er.
Kosten inschatten
Ondanks de negatieve rol die zzp'ers in de Nederlandrse ict-markt toedichten aan intermediairs, zijn zij wel redelijk tevreden over hun eigen uurloon, zo blijkt uit het RulersGroup-onderzoek. Omdat zij ook vaak goed op de hoogte zijn van het aantal tussenpersonen die in de keten zitten tussen hem/haar en de opdrachtgever, kunnen zij ook goed de kosten voor de eindklant inschatten. Om beter aan opdrachten te komen schroomt de gemiddelde zzp'er ook samenwerking met andere zzp'ers niet.
Om succesvol te zijn schakelt een zelfstandige ict'er vaak een actief netwerk in. Internet en social media spelen dan ook steeds vaker een belangrijke rol bij bemiddeling. Om concurrerend te blijven is een zzp'er graag bereid om tijd en geld te steken in persoonlijke ontwikkeling. De RulersGroup concludeert dat goede ict'ers steeds schaarser worden en dat organisaties daardoor steeds vaker met externe ict-professionals gaan werken. De keuze voor zzp'ers is daarom logisch in de ogen van de bemiddelaar.
Het is een markt en er is een keten. Grote instanties moeten bezuinigen op hun inkoop en dus houden ze de kaartenbak klein. Daarnaast moeten de overheidsinstellingen en aanverwante aanbesteden.
Wet op de keten aansprakelijkheid nog vergeten.
Wel leuk zo’n artikel! Hoeveel freelancers staat het water aan de lippen omdat ze ooit dachten meer te kunnen verdienen en meer vrijheid te hebben als eigen baas? Snelle stap, zo gezet, alleen even vergeten: acquisitie, netwerken, reserveringen, enz enz..
Ik ben het eens met de soms te grote marges, maar er blijven dingen als investeren in klanten, bureaumarges, voorfinancieren, onderhandelen.
De prijzen staan alweer even onder druk (en het einde is er nog niet) en omdat men aan het einde niet wil inleveren moet de tussenlaag bloeden?
Ik ben het eens met Martijn. Eenzijdig aangepaste betalingstermijnen bij brokers zijn aan de orde van de dag en het vreemde is dat de overheid er juist alles aan doet om sneller te betalen.
Lijkt hier wel een beetje op de reacties zoals die onder Telegraaf artikelen te vinden zijn. Alles is zwart of wit.
– Marges van 30-60%
Wat een onzin, stemmingmakerij. Dit komt zelden voor binnen ICT bemiddeling. Met die marges win je echt geen aanbesteding. Tegenwoordig zijn marges van rond 10% de norm. Uitzonderingen zijn er zeker, vooral via partijen zoals MBA, Progressive, Huxley etc., maar je bent als ZZP’er dan ook niet slim bezig als je niet om een open calculatie vraagt.
– Onnodige laag?
Denk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen. Lang niet alle ZZP’ers vinden het prettig om hun eigen acquisitie te doen. Je kan tegenwoordig ook eenvoudig de verkoop van je eigen huis regelen. Waarom maken veel mensen dan gebruik van een makelaar? Juist, gemak. Geen zin om zelf de bezichtigingen en onderhandelingen te doen en alles eromheen te regelen. Zo is het bij de bemiddeling in ICT land net zo.
– Marktplaatsen de toekomst?
Nope. Ook al niet. Ga je straks als ZZP’er honderden marktplaatsen in dse gaten houden. Evenzoveel keren je gegevens uploaden en jezelf door duizenden vacatures heenworstelen? Los daarvan is het voor veel opdrachtgevers in praktische zin niet wenselijk om met marktplaatsen te werken. De marktplaatsen zullen best een rol blijven spelen maar dit is niet het ei van columbus.
Back on topic; Peak IT heeft ook eigen personeel. De combinatie van eigen personeel enerzijds en de bemiddeling van ZZP’ers anderzijds lijkt me geen gelukkige. Eigen personeel zal toch de voorkeur hebben. Daarnaast vraag ik me af wat de toegevoegde waarde voor de ZZP’ers is om met Peak IT te werken?
Agencies bieden over het algemeen de volgende diensten aan de ZZP’er aan:
– acquisitie
– afdekking risico slecht betalende opdrachtgever
– collectieve verzekeringen
– studies
– bijeenkomsten voor kennisdeling
Aan de opdrachtgever bieden ze aan:
– afdekking ketenrisicoaansprakelijkheid
– selectie kandidaten
– zoeken kandidaten
De goeden dekken inderdaad de risico’s af van slecht betalende opdrachtgevers. Verder hebben ze vooral voor de beginnende ZZP’er de toegevoegde waarde van acquisitie. Andere diensten die ze aanbieden zoals verzekeringen, studies en kennisdelingsbijeenkomsten zijn m.i. een sigaar uit eigen doos.
Agencies die claimen aspirant kandidaten te kunnen selecteren is natuurlijk klinkklare onzin. Weliswaar kunnen ze filteren op sleutelwoorden in de CV, maar kwaliteit van de kandidaten kunnen zij niet beoordelen. Daarvoor zijn de functies te specialistisch.
Acquisitie (en dus ook zoeken kandidaten) zou echter veel beter kunnen door een nationale marktplaats. Met daarbij horende:
– standaard contracten
– standaard cv’s
– beoordeling opdrachtgever
– beoordeling ZZP’er
– enz.
V.w.b. ketenaansprakelijkheid moet de overheid ophouden met haar belerende houding. Mensen kunnen heel goed zelf bepalen of ze zelfstandig willen zijn. Weg met VAR verklaring. En val de opdrachtgever niet lastig met inning van premies.
Blijft over de rol van agencies voor afdekken van risico’s:
– slecht betalende opdrachtgever
Of is dat inherent aan ondernemen?
PS. Hoge marges tref je over het algemeen aan bij agencies uit de UK. Dat klinkt misschien kort door de bocht, maar mijn ervaringen hebben dit zonder uitzondering bevestigd. Ze voeren agresieve acquisitie, hebben geen moeite afspraken niet na te komen, en zeggen wat je wilt horen. Dus klinkt het Engels …
FNV Zelfstandigen vind ik zo raar! Alle redenen waarvoor ik zelfstandig ben geworden, daar is de FNV per definitie op tegen. De FNV wil juist alles in de maatschappij geregeld hebben, terwijl ik zelf zaken wil bepalen en me niet de les wil laten lezen. Lid worden van FNV Zelfstandigen komt op mij over als een vegetariër die als franchisehouder een hamburgerrestaurant van McDonalds begint.
Jeetje, 2 Kezen. Nu gaat het verwarrend worden!
Chris je gaat wat te kort door de bocht. Stel dat ik al 20 jaar in mijn klant investeer en jou van de markt haal? Dan gaat het niet gebeuren dat we even een sommetje erop loslaten en dan de rest laten voor wat het is.
Raoul, ik neem aan dat je een 0 teveel getikt hebt? Maar ik geef je helemaal gelijk.
In 2000 waren de ICT-ers specialisten en anno 2010 is het al bijna gemeengoed geworden. De afgelopen 10 jaar heeft de ICT zichzelf geautomatiseerd en over 10 jaar is ICT net zo vanzelfsprekend als de rest.
Wat zou een intermediair in rekening mogen brengen? Een marge van 30% is al jaren uit den boze bij de Nederlandse intermediairs. De intermediairs die de laatste jaren succesvol zijn hanteren een open-margebeleid en zitten rond de 10%, wat ik zeer redelijk vind
Mjn ervaring is (en ik ben al 17 jaar zelfstandig) dat je eigenlijk 3 soorten tussenbureaus hebt:
– contracthandling
Zij doen het contractgedeelte, je betaalt hen daar een redelijke fee voor. Meestal 2 – 4 Euro per uur.
– bemiddeling
Zij hebben dan uitgebreid geacquireerd voor jou en zijn dus eigenlijk een vooruitgeschoven post. Ze weten wie jij bent en wat je kunt. Verder doen ze veel aan ontwikkeling van de persoon zowel zakelijk als sociaal. Je betaalt hen dan een wat ruimere fee. meestal 15 – 20 %.
– de overigen
Zij duikelen jouw CV op via Internet, hebben toevallig een klus aangeleverd gekregen en kennen je helemaal niet. Juist deze groep kom ik vaak tegen en die vertrouw ik niet. Ze vragen veel, bieden weinig en laten je ook nog eens ‘bieden’ op een aanbieding.
Ik vind het belangrijk om het eindtarief te weten. Immers de klant ziet het eindtarief en verwacht kwaliteit en inzet op dat niveau.
“goede ict’ers steeds schaarser worden en dat organisaties daardoor steeds vaker met externe ict-professionals gaan werken ”
Beste Computable, wat is dit voor onzin dit weer?
en waar zijn de opdrachten, waar over heb je? Dat er voor een opdracht 60 mensen melden zich?
@Kees Tja… Waarom gebeurt het dan zo weinig dat dit soort gesprekken ook met de klant, transparant besproken worden dan? Vaak maak ik mee, dat de klant zelf ook wel wat ziet in het afkopen, maar de bemiddelaar en de inhuurorganisatie van de klant niet…
Als je zo’n goede relatie met de klant hebt, waarom heb je dan geen los contract met de klant LOS van de uren-top-op-fee? Val daar de freelancer dan niet mee lastig !
(ik zou voor willen stellen helemaal van het top-op-fee systeem af te gaan.. Net zoals bij de woekerpolissen…)
En… Wellicht is het zo dat de commerciele bijdrage so wie so te hoog gewaardeerd wordt met betrekking tot de TOTALE dienstverlening naar de klant toe… Maar hier hebben de klanten ook een verantwoordelijkheid : ze begrijpen kosten voor bemiddeling, maar willen zich niet verdiepen in het verschil in uurprijs met de verschillende mensen die ze inhuren…
Trouwens, ik gun alle ’tussenpersonen’ hun fee wel hoor, begrijp me niet verkeerd. Mijn punt is dat prestatie die deze tussenpersoon naar de freelancer levert niet in verhouding staat met de hoogte en dat het ook nog eens verkeerd georganiseerd is. Als je zo belangrijk bent voor een klant en je activiteiten niet inhoudelijk gerelateerd zijn aan de werkzaamheden, blijf dan van het uurloon af! En ja, ik weet dat het anders niet te verkopen is aan klanten (die willen gespreid betalen) en dat dit businessmodel de anderen heeft verdrongen in de historie. Maar het betekent niet dat het minder ‘fout’ is….
Huren al jaren zzp’ers in, bevalt prima. Maar liefst direct en zonder intermediair, of max 1 schakel.
Meeste intermediars hebben echt 0 toegevoegde waarde. Als je sommige contractvoorwaarden leest, volstrekt belachelijk.
Een opdrachtgever.