Zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) in de Nederlandse ict-markt zijn niet te spreken over de marges die intermediairs opstrijken voor het koppelen aan opdrachtgevers. De rol van de intermediairs wordt niet positief beoordeeld, al is men vaak wel afhankelijk van dergelijke partijen om aan opdrachten te komen. Dit blijkt uit het marktonderzoek 'ZZP in ICT' dat bemiddelaar RulersGroup eind 2010 uitvoerde onder ruim zeshonderd Nederlandse ict-professionals.
In algemene zin zijn Nederlandse ict'ers die zelfstandig opereren niet blij met tussenpersonen. Zij zijn er helemaal niet over te spreken als er meerdere tussenpersonen in de contractketen zittenn en dus ook provisie opstrijken. Zzp'ers vinden dat intermediairs geen belangrijkere rol spelen tijdens opdrachten en ook vinden ze dat de marges te hoog zijn voor de moeite die zij steken in een zzp'er.
Kosten inschatten
Ondanks de negatieve rol die zzp'ers in de Nederlandrse ict-markt toedichten aan intermediairs, zijn zij wel redelijk tevreden over hun eigen uurloon, zo blijkt uit het RulersGroup-onderzoek. Omdat zij ook vaak goed op de hoogte zijn van het aantal tussenpersonen die in de keten zitten tussen hem/haar en de opdrachtgever, kunnen zij ook goed de kosten voor de eindklant inschatten. Om beter aan opdrachten te komen schroomt de gemiddelde zzp'er ook samenwerking met andere zzp'ers niet.
Om succesvol te zijn schakelt een zelfstandige ict'er vaak een actief netwerk in. Internet en social media spelen dan ook steeds vaker een belangrijke rol bij bemiddeling. Om concurrerend te blijven is een zzp'er graag bereid om tijd en geld te steken in persoonlijke ontwikkeling. De RulersGroup concludeert dat goede ict'ers steeds schaarser worden en dat organisaties daardoor steeds vaker met externe ict-professionals gaan werken. De keuze voor zzp'ers is daarom logisch in de ogen van de bemiddelaar.
Sales is en blijft een vak. En niet iedereen is daar even goed in. Als ondernemer neem je in je budgetten ook tussen de 20 en 30% saleskosten op. Is dus niet raar dat ZZP’ers dat ook doen. Dus als het intermediair 20-30% verdienen aan een opdracht, vind ik dat binnen de norm vallen. Mits de toegevoegde waarde van dit kanaal dan ook is dat ze daadwerkelijk sales doen> Dus waarde toevoegen aan de eindklant en aan de ZZP’er. Alleen doorschuiven hoort daar niet bij…
Los daarvan is het goed dat ZZP’ers zich realiseren dat het beheren van hun relaties en hun netwerk ook onderdeel van hun dagelijks bestaan ik.Iemand die dit geheel overlaat aan het intermediaire kanaal, schiet zich in zijn eigen voet.CRM geldt dan ook voor een ZZP’er!
Jarenlang als zzp-er gewerkt en dacht toen ook dat intermediairs er teveel vanaf snoepten. Aan de andere kant, probeer als zzp-er maar direct zaken te doen met een opdrachtgever van enige omvang. Dat gaat moeilijk lukken, tenzij je projecten in het MKB wil uitvoeren.
Ga binnenkort als adviesbureau aan de slag met freelancers, en moet inderdaad vanwege de sales inspanning toch werken met een marge van 15-20%. Omdat we direct zaken gaan doen met eindgebruikers is dat een win-win voor freelancer, intermediair en opdrachtgever.
Als zzp’er heb je (vooral bij grote opdrachtgevers) niet de keuze om direct zaken te doen. De banken bv, eisen dat er een bureau tussen wordt gezet, ook al heb je de job zelf gevonden. En dan kun je kiezen uit 2 of 3 alternatieven.
Enige reden: ketenaansprakelijkheid.
En dat wordt door de overheid opgedrongen. Een wet die bedacht is om werknemers uit de uitzendbranche te beschermen. De overheid maakt geen verschil tussen uitzendkrachten en zzp’ers.
@Roger,
Zie mijn PS. CF is een Engelse agency. Ik heb zonder uitzondering slechte ervaringen met Engelse agencies, inclusief CF. Ook uit mijn omgeving worden deze ervaringen bevestigd.
Let wel, er zijn ook zat slechte Nederlandse agencies.
Het gebeurt ook dat tussenbedrijven het uurtarief verhogen zonder andere tussenbedrijven en de freelancer hierover te informeren en door te rekenen.
@IT-er: Klopt als een bus!
Goede discussie die gepaard gaat met de nodige emoties. Zoals RV op 4/2 al schreef je kunt er ook wat aan doen. Zelfs ben ik bezig met het opzetten van nextFB. Dit bedrijf richt zich op het werven, selecteren opleiden en begeleiden van HBO-(IT) studenten/afgestudeerden tot young professionals. Wij zijn niet geïnteresseerd in de incidentele capaciteitsvraagstukken waarvoor onze klanten op zoek zijn naar zpp-ers en bieden zowel aan opdrachtgevers als zpp-ers gratis de mogelijkheid om elkaar te vinden en zaken met elkaar te doen. Wij gebruiken dit platform voor onze eigen business nl . het leveren van structurele oplossingen. Nieuwsgierig geworden zoek ons eens op http://www.nextfb.nl of op linkedin NextFB.
Nee Chris, niet geinteresseerd !
Afgezien dat ik geen zestien meer ben, verkoop je jouw onderneming als een uit duizenden.
Young profesionals is ook weer zo’n hype kreet.
ICTers kun je gewoon onderverdelen in vaklui en prutsers, en zo mag je het ook gerust noemen.
Welicht dat je beter eens wat kunt opzetten voor lui die wat meer in huis hebben dan de eerste de beste hobbieist die net van het skateboard af gekropen is.
Eens. Een website die bijvoorbeeld de vraag bij het aanbod brengt zou super zijn.
Daarom ben ik bezig met een site hiervoor.
Van mij mogen er tien tussen zitten.
Mijn uurtarief blijft hetzelfde. Als de betaling maar volgens afspraak gedaan wordt.