Ongeveer 150 ict'ers hebben de door ict-dienstverlener Centric georganiseerde banendag in Assen bezocht. Met vijftig ict'ers worden vervolggesprekken ingepland voor de in totaal tachtig openstaande vacatures. Centric zoekt op het gebied van it-infrastructuren en beheer, servicedesk, softwareontwikkeling, testen en business intelligence mensen in de regio Noord- en Oost-Nederland.
Tijdens de ict-banendag hebben verschillende recruiters en managers van Centric sollicitatiegesprekken gevoerd met ict-professionals uit de regio. Met vijftig kandidaten zijn vervolggesprekken ingepland.
Door de groei van de regio Noord- en Oost-Nederland is automatiseerder Centric op zoek naar tachtig nieuwe medewerkers. Tijdens de ict-banendag konden ict-professionals kennismaken met de Centric-organisatie en gesprekken aangaan met managers, recruiters en collega-ict'ers.
Ik ben benieuwd hoeveel van die 150 mensen er bij Centric uiteindelijk een (tijdelijk) contract krijgen en voor hoe lang..
Als Centric zijn loongebouw en kruidenisersmentaliteit niet verandert dan zal dit concern het nooit verder brengen dan opleidingsinstituut. Echte talenten zijn na een jaar weg en van de minderen onder hen wordt het contract niet verlengd. Het loyale personeel wordt voornamelijk middels overnames van marginaal presterende bedrijven ingebracht…
@ Dr. C.Y. Nicus: inderdaad. Centric is het prototype van de voor een dubbeltje op de eerste rang mentaliteit. Met hun specialisten die ze niet meer dan 1650,- bruto betalen. En aandacht voor opleiding is er ook niet, er is maar een ding en dat is MCSE en MCITP. Alles wat ICT zo interessant maakt zoals CCNA, CCA en VCP bieden ze niet. En echte spedialisten moeten ze binnen zien te halen door overnames, waarvan het te dure personeel (lees: boven de 2100,- bruto) wordt weggesneden door dhr. H. Luyrink.
Voor de goede orde: toen ik er wegging ging ik er 800 euro op vooruit.
Nou kom maar op met die ene ster computable.
Wat een aanfluiting. Ik heb medelijden met die 50 die zich hebben laten lokken door zo’n actie. Niet lag geleden stond er al een artikel in op dit medium waar de eigen HR directeur al toegaf dat het een butt bedrijf is. Net als Ex-Centricer ging ik er niet alleen financieel op vooruit maar er zijn in Nederland zat bedrijven die in hun medewerkers daadwerkelijk willen investeren. BTW: ook directieleden en ‘managers’zijn bij Centric vogelvrij zolangzamerhand. Dus Schrijver en Luyrink beperking zich al niet meer tot het voetvolk.
Snap de reacties niet goed. Als je opleidingen volgt en jezelf op de kaart zet dan is Centric een goede werkgever. Finacieel sterk en bij Centric zijn er geen gedwongen ontslagen gevallen. Daar mag ook best naar gekeken worden in deze moeilijke tijd. Als je snel geld wil kun je een overstap maken maar als die ict dienstverlener er na een paar jaar financieel zwak in elkaar zit dan ben je verder van huis. Centric is een betrouwbare werkgever en er heerst een leuke sfeer.
10 jaar bij Centric
h.s.: Dat van die gedwongen ontslagen klopt niet. Van elke regio is er elk kwartaal van een aantal mensen afscheid genomen. Alleen bleef dat aantal telkens onder de 20 en dus hoefde het niet gemeld te worden, hette het geen collectief ontslag en kwam het niet in de media.
En hoe kan je een bedrijf dat salarissen ver onder het landelijk minimum in deze branche betaalt, de auto’s afpakt als de mensen even geen project hebben, mensen ver onder hun niveau laat werken (MCSE + MCITP en dan telefoon moeten oppakken) en deze mensen stelselmatig met ontslag dreigen als ze beginnen te morren een goede werkgever noemen?
Sorry, maar een betrouwbare werkgever is Centric zeker niet. En van een leuke sfeer (voor zover dat kan als aan de basisbehoeften van het personeel maar hal wordt voldaan) kan ik mijn hypotheek niet betalen.
Centric is alleen maar financieel sterk omdat ze de kosten (lees: salaris personeel) laag houden. Maar aan de inkomstenkant is Centric ook een low-end bedrijf, dus er zal ook nooit iets veranderen.
En met het “de moeilijke tijd” argument heeft Centric altijd haar personeel bang proberen te maken, jammer alleen dat “de moeilijke tijd” nu toch wel heel erg ten voordele van het personeel aan het keren is. Het is niet voor niets dat Centric nu zoveel mensen probeert binnen te halen. Omdat ze namelijk heel goed weten dat ze met het opschrift “cheap ass low end buttjob voor een dubbeltje op de eerste rang bedrijf”, dat in enorme chocoladeletters op hun voorgevel prijkt, het de komende jaren wel eens heel moeilijk kan worden om uberhaupt nog aan personeel te komen.
Ik snap al deze negatieve reacties niet zo goed, ik ben een tevreden Centriccer. Ik heb het contract dat me is aangeboden met volle verstand getekend en ben er blij mee. En als ik niet tevreden ben of kan ergens anders meer verdienen, dan ga ik daar naar toe. Dat is gewoon marktwerking.
En als jij als ex centric bent ook weg gegaan omdat je meer kon verdienen, wat is dan het probleem? En aan Simon wil ik zeggen, als je ontevreden bent waarom blijf je dan? Volgens mij moet je dan ook gaan of kun je nergens anders aan de slag en moet je misschien blij zijn met het salaris van Centric?
Inderdaad, Centric is een leuk bedrijf om als beginnende IT-er te beginnen. Na 3-4 jaar moet je daar weg zijn. Ik ging 600 euro meer verdienen bij een andere werkgever. en inmiddels is dat 1100 euro geworden, dat had echt niet gelukt bij Centric. Daardoor vertrekken de doorzetters bij Centric en blijven de verlegen, onzekere mensen zitten.
Ik werk al 15 jaar met zeer veel plezier en uitdaging bij Centric. Veel van mijn teamgenoten en directe collegae werken ook al meer dan 10 jaar bij Centric.
Ik snap die gefrustreerde reacties niet die hier staan. Kennelijk hebben wat mensen de boot gemist en reageren dat nu af op Centric.
Je kunt natuurlijk ook naar jezelf kijken en denken wat kan ik er van leren? Maar afgeven op een ander is natuurlijk makkelijker.
Ik werk nu 7 jaar bij Centric. Hier wordt je niet beoordeeld op je kunnen en prestaties, maar meer hoe sociaal je kunt zijn bij het management. Als ze je niet kennen, dan besta je al breng je tonnen binnen.
Wil je meer salaris dan zal je er voor moeten vechten, zelf al haal je, je doelen, het gaat ze gemakkelijk af om je weinig aan te bieden voor veel geleverde prestaties.
Als je gewaardeerd wil worden voor je kunde, dan zal je dat ergens anders moeten zoeken, en dit ben ik ook van plan zelf te doen en met mij meerderen Ik raad anderen aan om dit ook te doen, ipv net als ik zo lang ermee te wachten.
Zolang het bedrijf mentaliteit niet veranderd, zal het nooit geschikt worden voor ervaren mensen. Het is niet voor niks dat er zo zwaar kritiek wordt gegeven op Centric, want wat ze doen en hoe ze bedrijfvoeren is onveranderd gebleven ondank beloftes te verbeteren en meer te gaan betalen. Het aantal mensen dat wrange ervaringen met Centric hebben gehad is alleen maar gestegen en op gegeven moment is je imago zo geschaad, dat het moeilijk wordt om dezelfde gang te gaan. Zonder kritiek zal Centric zijn gang kunnen gaan, maar met genoeg kritiek zal Centric moeten veranderen of uiteindelijk ten ondergaan.
Het is essentieel dat wij kritisch blijven over bedrijven en er ook wat meedoen. Oproepen om dit niet te doen is niet in het voordeel van de werknemers, maar alleen van de werkgevers. Wat verzegen wordt kan men blijven doen, met minimale consequenties. Dus laat je ervaringen weten over bedrijven en doe er wat mee met de informatie van anderen.