Vliegveld Brussels Airport (Zaventem) bespaart ongeveer 350.000 euro met de aanschaf van bi van open source leverancier Pentaho. Die programmatuur vervangt het huidige bi-systeem op basis van Oracle (rapportering) en IBM (data-integratie). De open source software bevat minder functionaliteiten dan de programmatuur van de voormalige leveranciers, maar voldoet volgens de luchthaven beter aan de informatiebehoeften. Bovendien is de besparing op kosten een belangrijke afweging in de keuze voor de open source leverancier.
Het eenvoudig en tegen relatief lage kosten voorzien in dagelijkse snapshots van de Sybase IQ-datawarehouse en het aanleveren van consistente rapporten zouden de doorslag hebben gegeven in de keuze voor de open source leverancier.
De luchthaven besloot in 2008 de bi-omgeving te vervangen omdat deze niet meer voldeed aan de informatiebehoeften. Bovendien noopte de wereldwijde crisis tot besparing op de ict-kosten. Er volgde een uitgebreide proof-of-concept waaraan de leveranciers IBM (Cognos), SAP (Business Objects), MicroStrategy, Information Builders en Pentaho deelnamen.
Geen van die leveranciers kon volledig tegemoetkomen aan de volledige lijst met specificaties van de luchthaven. In die wensen stond onder andere de mogelijkheid om metadata-lagen zowel op technisch als functioneel vlak te definiëren, te rapporteren op zowel operationele databases als een datawarehouse en de integratie met het reeds aanwezige Sharepoint-documentbeheersysteem.
Minder functionaliteiten
Eric Vanasch, ict service manager bij de luchthaven: 'Door de keuze voor Pentaho kunnen we niet alleen onze rapportering, maar ook onze bestaande ETL-infrastructuur vervangen. Zo bereiken we ons uiteindelijk doel van een eenduidig informatieplatform. De nieuwe leverancier biedt ons minstens 80 tot 85 procent van de functionaliteit van de traditionele softwareleveranciers. Daar staan significante kostenbesparingen tegenover die naar schatting kunnen oplopen tot ruim 350.000 euro.'
Begin 2011 gaat de luchthaven aan de slag met de Pentaho BI Suite Enterprise Edition. Dat pakket bestaat uit de onderdelen data-integratie, analyse, raportage en dashboard. De verschillende afdelingen van de luchthaven moeten profiteren van de Agile-ontwikkelmogelijkheden die functionele gebruikers en ontwikkelaars in staat moet stellen om in snelle en korte stappen de software te verbeteren en door te ontwikkelen.
Open Source BI is de laatste jaren echt volwassen geworden en daarmee een valide alternatief voor de ‘niet-open’ producten. Belangrijk in dit artikel is de opmerking dat het product aansloot bij de behoeften van de organisatie. Dat zou altijd het belangrijkste criterium moeten zijn. Dat het een Open Source product is maakt dan vaak minder uit. Er zijn slechts weinig bedrijven die echt zelf ook wat met de broncode gaan doen (al is het maar er naar kijken…)
Het mooie van veel Open Source producten, en zeker ook in het geval van Pentaho, is het verdienmodel van de organisatie erachter. Geld verdienen door support geven (echt iets doen) en niet alleen maar op basis van de licentie.
Open source vliegtuig
De vraag die men zich moet stellen.
Vliegt u liever met een open source vliegtuig dat draait op systemen die geprogrammeerd zijn door open source programmeurs ( een allegaartje van professionals en postbodes en tieners die in hun vrije tijd programmeren) of in een vliegtuig dat vliegt met Microsoft Software aan boord?
En daar is Peter FUD ook weer… Sinds wanneer bevat open source software meer fouten dan closed source software? Kom eens met feiten, kom met code die we kunnen controleren. En als er een bedrijf bekend is om crashende computers met een blue screen of death, dan is het Microsoft wel. Of dat nu zo’n goed idee is in een vliegtuig?
Daarnaast gaat het hier helemaal niet om software die in vliegtuigen zit, maar om BI wat men ergens op een kantoor gebruikt. Lezen is een kunst.
Open Source vliegtuig: Ja
Microsoft vliegtuig: Nee, ik heb spontaan vliegangst.
Maar goed, het verhaal gaat over BI software, dus is het eigenlijk al een misplaatste vraag. 🙂
Ik heb er geen probleem mee dat de lokale bakker experimenteerdt met open source. Voor een luchtvaarmaatschappij is dit andere koek.
Bij mij creëert dit een gevoel van onveiligheid.
Ik zal nooit meer met een zeker gevoel in een vliegtuig van Brussels airline stappen
Kan Europa geen lijst publicieren van vliegtuigmaatschappijen die met open source software werken? De consument heeft recht op deze informatie.
@Peter,
De Nasa gebruikt Linux, is ook opensource.
Ik dacht dat ze daar na Apollo 13 mee gestopt waren?
Zoals al eerder is aangegeven: BI software heeft werkelijk helemaal niks met de besturingssoftware van een vliegtuig te maken. Als je zo’n vergelijking maakt (Peter) ben je nogal ondeskundig. Geen enkel vliegtuig vliegt op MS software en dat is maar goed ook.
Wij zijn overigens ook aan het kijken naar Open Source BI oplossingen. Nu lijkt 350.000 euro misschien een grote besparing, maar dan gaat het puur om initiële investeringskosten (neem ik aan). De werkelijke winst (of verlies) zit hem in de operationele kosten.
Voor mij staat veiligheid centraal als ik ga vliegen.
Als men voor een open source programma gaat kiezen in de cockpit dat geprogrammeerd is door een Bulgaarse Postbode omdat het enkele euro goedkoper is, gaat men de verkeerde weg op.
De klant van Brussels Airline wenst in de eerste plaats veiligheid.
Na een landing applaudiseren de passagiers niet omdat er open source software wordt gebruikt.
Ik heb niets tegen de hype rond open source, iedereen doet wat hij wil, maar als er mensenlevens op het spel staan heeft de consument toch een vinger in de pap…
Heerlijk deze discussies.
Zet Open Source in daar waar het goed functioneert. Linux prachtig en betrouwbaar, daar zit een betrouwbare organisatie achter. Zodra een Open Source pakket zich professioneler wordt en overeenkomsten kan bieden kan een bedrijf meer vertrouwen krijgen. Ga als commerciele organisatie niet in zee met kleine Open Source aanbieders die veelal zelfbouw bieden. ECHT open source is vele malen duurder dan IBM, Oracle & Microsoft. Denk aan onderhoud, nieuwe ontwikkelingen, support. Brussel Airport krijgt deze software echt niet voor niets, ook bij OS worden er dikke contracten afgesloten van tonnen. Er moet altijd betaald worden!