IBM introduceert voor zijn business partners een aantal nieuwe trainingen en certificeringen voor de verkoop van nieuwe Lotus-samenwerkingsoftware. IBM start daarnaast het ‘Social Business Authorization’-initiatief. Hiermee kunnen IBM-dienstverleners expertise ontwikkelen, bijvoorbeeld hoe ze de software voor sociale netwerken in combinatie met IBM Lotus bij klanten kunnen implementeren en demonstreren.
IBM maakte dit bekend op Lotusphere 2011, dat dit jaar wordt gehouden in Orlando. Daar zijn in totaal vijfduizend deelnemers aanwezig, zowel eindgebruikers als IBM-businesspartners. Het gaat hierbij om certificeringen voor Lotus Notes, Domino, Quickr, Sametime, Connections, Alloy (voor Lotus-SAP integratie) en Protector (het beveiligen van berichten).
Lotus Connections
De nieuwe certificeringen zijn voor het vernieuwde Lotus Notes e-mail, Lotus Domino Server, Sametime instant messaging en Lotus Connections voor het delen van bestanden en sociale netwerken. Er zijn overigens geen certificeringen nodig voor Lotus Mobile, Symphony en LotusLive cloud services.
De certificeringen vallen onder het IBM Software Value Plus-programma. In dit progamma moeten IBM-partners zich certificeren als ze IBM-softwaremerken willen verkopen zoals InfoSphere, Optim en Cognos. Het Software Value Plus progamma moet ervoor zorgen dat IBM-dienstverleners niet alleen maar softwarepakketten verkopen, maar ook waarde rond het product toevoegen.
Social Business
IBM zei tegen de ruim negenhonderd partners, waaronder enkele Nederlandse IBM-businesspartners, dat ze met de nieuwe certificeringen de sprong naar de groeimarkt van platformen voor sociale netwerken moeten maken. Volgens onderzoeksbureau IDC groeit deze markt van 630 miljoen dollar in 2011 naar 1,86 miljard dollar in 2014.
Daarom start IBM het ‘Social Business Authorization'-initiatief. IBM-dienstverleners kunnen zich certificeren in de verkoop van samenwerkingsoftware die gekoppeld zijn aan sociale netwerken. De gecertificeerde partners krijgen meer ondersteuning op het gebied van verkoop en marketing. Daarnaast kunnen ze technisch georiënteerde cursussen volgen in één van de 38 Innovation Centers die IBM wereldwijd heeft.
Over Lotusphere
Lotusphere is de jaarlijkse gebruikersconferentie rond IBM Lotus-software in Orlando, Florida. Het thema van Lotusphere is dit jaar 'Get Social. Do Business'. IBM meent dat bedrijven die sociale software gebruiken meer transparant en flexibel zijn. Dat leidt tot meer zakelijk succes, aldus IBM.