Binnen grote ondernemingen wordt it steeds complexer. Een parallel tussen ons brein en het complexe management van it is snel gemaakt. Hersenen vormen ons waarnemende, aansturende en controlerende orgaan. Juist nu de wereld van compliance sterker wordt, is een gezonder brein voor it-governance een must.
Hersenen vormen ons waarnemende, aansturende en controlerende orgaan. Het brein bestaat uit een linker- en een rechterhersenhelft. Elke helft bezit speciale eigenschappen. Links is het analytische en rationele deel; rechts het emotionele en creatieve deel. Beide delen zijn van belang. Een parallel tussen ons brein en het complexe management van it is snel gemaakt.
Hoe ziet de scan van het ‘it-governance brein' eruit? Bijna alle hersenactiviteit gaat over links en dat gaat vaak gepaard met verkeerde signalen. Stuurinformatie is technisch en zelden op businessimpact gebaseerd. Receptoren ontvangen informatie dat het goed gaat, maar de realiteit is anders. Het gevolg is fouten en stress. Omdat we emoties zoveel mogelijk uitschakelen – de rechter hersenhelft wordt onvoldoende gebruikt – zijn we doof voor emoties en verwachtingen van de business. In plaats van een beter brein te bouwen, worden er ter linkerzijde nog meer controlemetertjes toegevoegd. We krijgen dan nog meer feiten. Wat de verwarring brengt zijn niet de feiten, maar de meningen over zoveel feiten. Meer is minder, ook in bedrijfsbesturing.
Hoe ziet een gezond ‘it-governance brein' eruit? Het linkerdeel heeft een hoog waarnemende kwaliteit en het rechterdeel is beter ontwikkeld. We willen feiten. Maar hoe hard zijn die feiten nu? Wat zegt het halen van een meterstand over werkelijk succes? Cijfers als 99 procent beschikbaar of zoveel megabit snelheid zijn gevoelloos op twee vlakken: ze zeggen niets over de impact op de business en niets over de factoren die tevredenheid en andere emoties bepalen. Ontevredenheid en (nog erger) woede kenmerken hoe de business werkelijk denkt over hun eigen it-organisatie. Voor het ontwikkelen van de rechterhersenhelft zullen emoties en inlevingsvermogen een plaats moeten krijgen. Een mooie uitspraak van een Amerikaanse topmanager over het belang van gevoel was: 'Feelings? We leave that up to Barry Manilow.' In een onderzoek over it-projecten onder ruim vijfduizend businessmanagers stelde de overgrote meerderheid dat ze succes ‘voelden' en niet becijferden. Dit geeft aan dat je wel degelijk emoties moet meenemen in de ontwikkeling van een gezonder ‘it-govenance brein'.
Het veranderen van een ‘it-governance brein' vergt drie stappen: 1) Zien wat het probleem is, 2) de urgentie voelen om het probleem op te lossen, en 3) emotioneel betrokken zijn om te acteren. Dat laatste is de wil van mensen om het op te lossen en zich niet te verschuilen achter regels, rapportages of holle zinnen als: 'zo is het nu eenmaal.' Het probleem moet menselijk worden in termen van klanten en het succes van een onderneming als geheel. Wanneer er door falen van erp niet-perfecte orders worden uitgeleverd, schaadt dat de reputatie, de omzet en de winst. Het mooie is dat je die kennis ook kunt toepassen op de rechterhelft van het ‘it-governance brein'. Je kunt verwachtingen namelijk beter managen. In de rechterhelft zit abstractievermogen en ruimtelijke vaardigheden die nodig zijn om businessgerichte kpi's te ontwikkelen. De linkerhelft brengt al deze informatie onder woorden. Symmetrie levert een gezond brein op.
Waarom deze metafoor gebruiken? It binnen grote ondernemingen wordt alleen maar complexer. Een gezonder brein voor it-governance is een must. Juist nu de wereld van compliance sterker wordt, moeten we niet zwichten voor ‘overcontrole' aan de linkerzijde van het brein. Bedenk dat de financiële crisis niet is ontstaan door regels, maar door gedrag.