In acht internationale kantoren van ict-leverancier HP zijn Innovation Centers ingericht. In die ruimten worden verschillende bedrijfstoepassingen van de hardware en software van HP getoond. 'Dit is geen showroom voor producten maar we willen juist in samenwerking met klanten en gebruikers nieuwe toepassingen ontwikkelen', zegt directeur van de Innovation Centers Paul Jeremaes. Op het Europese hoofdkantoor in Genève gingen de deuren open voor een kijkje in het Innovation Center.
In een proefopstelling staat een camera die het gezicht van de voorbijganger vastlegt. Aan de camera is software voor gezichtsherkenning gekoppeld. De programmatuur geeft een indicatie van de leeftijd, sekse en stemming van de voorbijganger (boos, vrolijk of verdrietig). 'Deze toepassing van gezichtsherkenning kan bijvoorbeeld ingezet worden voor persoonlijke marketing', vertelt directeur Paul Jeremaes. 'Een winkelketen kan bijvoorbeeld een advertentie tonen die gericht is op de persoon die op dat moment naar het scherm kijkt. Het is één van de vele ideeën die tijdens een bijeenkomst ontstaan.'
Nieuwe toepassingen
De ict-leverancier nodigt zijn grote klanten ongeveer drie tot vier keer per jaar uit om plaats te nemen aan de ronde tafel in het Innovation Center. Vanuit die plek bedenken afgevaardigden van gebruikersclubs, technici en managers van zowel HP als de grootszakelijke klant nieuwe toepassingen van HP-producten. Het gaat om groepen van vijf tot twaalf personen. Aan de hand van brainstormsessies, demonstraties en scenario's ontstaan ideeën voor nieuwe toepassingen.
Jeremaes, voorheen werkzaam op de onderzoeks- en ontwikkelafdeling van de ict-leverancier en nu directeur van de Innovation Centers: 'De impact van innovaties is vaak groot, maar de tijd waarin ze uitgebuit kunnen worden is steeds korter. De levenscyclus van nieuwe producten wordt steeds korter. Bovendien moeten we steeds beter reageren op de behoefte van de markt.' Hij benadrukt dat sessies met technici, klanten en gebruikers belangrijk zijn.
Automonteur met HP Slate
De directeur van het Innovation Center toont de HP Slate, een tablet waarmee de leverancier de concurrentie met de iPad aangaat. 'We ontwikkelen samen met een autobedrijf een plan voor de inzet van Slates bij reparaties. Een monteur heeft dan alle informatie bij de hand en kan vragen stellen of problemen oplossen door direct contact te zoeken met collega's. Via de camera kan hij laten zien wat er aan de hand is. Dat scenario en de toepassing van een Slate bij veldwerk is bedacht aan de ronde tafel van het Innovation Center.'
Sessies duren meestal twee dagen. Dat is de balans tussen de tijd die nodig is om ideeën goed uit te werken en de ruimte in de agenda van de managers van grote klanten die drie tot vier keer per jaar plaatsnemen aan tafel. De ruimte houdt het midden tussen een klaslokaal en een bibliotheek. Dat komt door de digitale borden en doordat één van de lange wanden is omgetoverd tot boekenkast.
Prototype
Jeremaes vertelt dat HP het belangrijk vindt om eindgebruikers vroeg bij de ontwikkeling van een product te betrekken. Hij wijst naar een prototype van een vergadertafel met een aanraakscherm in het tafelblad. 'Dit is een protype van de tafel die Microsoft op de markt heeft gebracht. Op de tafel van HP draait een demo van een makelaar. Op het aanraakscherm is te zien waar huizen te koop staan. Voor details kan worden ingezoomd op een van de woningen. Via de smartphone kan extra data in het systeem geladen worden en is er een mogelijkheid om via het aanraakscherm een handtekening te zetten.
HP legde het prototype van de vergadertafel voor aan gebruikers, maar die zagen er weinig in. Ze vonden het aanraakscherm praktisch, maar zagen weinig in de toepassing in een tafel. De leverancier gebruikte de techniek van het aanraakscherm wel in de Touch-pc's, maar bracht de tafel niet op de markt. Jeremaes lacht: 'We bedachten ons dat we eigenlijk helemaal geen meubelbouwer wilden worden.'