IBM gaat zijn Lotus-software nauwer koppelen aan de cloud, sociale netwerken, mobiele apparatuur en ontwikkelaars. Hiervoor introduceert IBM het ‘Social Business’ initiatief. Daarbij wordt software voor sociale netwerken gekoppeld aan zakelijke applicaties, zoals crm. De leverancier stelt dat medewerkers van organisaties hierdoor meer gebruik kunnen maken van sociale netwerken om betere resultaten te bereiken.
Dat maakte het bedrijf bekend op de jaarlijkse conferentie Lotusphere in Orlando. Het thema van dit jaar is ‘Get social, do business'. Kevin Spacey, uitvoerend producent van de film The Social Network, opende de conferentie met een speech over de impact van internet en sociale netwerken op zijn filmcarrière.
Volgens IBM zijn bedrijven meer succesvol als ze gebruik maken van samenwerkingsoftware en sociale netwerken. Dat hebben bedrijven in het verleden ook gedaan door desktop computers en internet te omhelzen. Werknemers, partners en leveranciers kunnen met het gebruiken van sociale software sneller problemen oplossen en beter en transparanter samenwerken, vindt IBM.
Daarom wil de leverancier meer sociale netwerk-software integreren met zijn Lotus Notes, Connections en Lotus Sametime-software om zakelijke processen te bevorderen. IBM heeft daarvoor tal van nieuwe software initiatieven gelanceerd. Zo komt er een cloudversie van Lotus Symphony dat het op moet nemen tegen de bundeling van Microsoft's kantoorapplicaties die geleverd worden als webdienst, BPOS en Office 365 en kantoorsoftware van Google.
Hoogste tijd
Volgens een onderzoek van IBM, de ‘2010 CEO study', heeft 57 van de bedrijven die geïnvesteerd hebben in sociale software als een business tool voordeel gehaald. IBM volgt ook de marktcijfers van onderzoeksbureau IDC . Die verwacht dat de wereldwijde markt voor sociale business software in 2011 met 33 procent naar 630 miljoen dollar groeit. De markt verdriedubbelt dan naar 1,863 miljard dollar in 2014.
Het is volgens IBM dan ook de hoogste tijd de zakelijke markt inziet dat sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter, niet alleen maar door tieners en masse worden gebruikt. Maar ook door het bedrijfsleven of overheidsinstanties. Daar kunnen sociale netwerken gecombineerd worden gebruikt met marketing, klantenservice, productontwikkeling en human resouces (hr).
de koude rillingen lopen nu al over mijn rug.. IBM entering the social networking landscape…
@RV wat een kinderachtige reactie die vooral van weinig kennis getuigt. IBM is al jaren marktleider op het gebied van Social Software voor bedrijven en is zelf een glanzend voorbeeld van hoe social software je bedrijfsvoering kan verbeteren.
@Martijn: “Wat een kinderachtige reactie die vooral van weinig kennis getuigt”
Hoe kun jij beoordelen hoeveel en waar ik wel/geen kennis van heb zonder enige onderbouwende inhoudelijke argumentatie?
“social business software” een tegenspraak in zichzelf.