Bij het offshoren van it-werkzaamheden, zoals ontwikkelwerk, moeten managers vooral letten op schaalvoordelen. Puur sturen op kostenvoordelen geeft een vertekend beeld van het rendement van de uitbesteding. Dat bepleit deeltijdhoogleraar aan de Technische Universiteit Delft Rini van Solingen in een opiniebijdrage bij Computable. Hij maakt een SWOT-analyse van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van it-offshoring.
In zijn opiniebijdrage probeert Van Solingen een eerder geplaatste opiniebijdrage te verduidelijken nadat ophef ontstond over dat artikel waarin hij vijf observaties met betrekking tot it-offshoring deelt. Na een beperkt onderzoek van Computable bleek zelfs dat de Nederlandse ict-markt offshoring vreest.
Sterk aan te bevelen
‘Het waarborgen van opbrengsten en het neutraliseren van nadelen zal een integraal onderdeel moeten zijn van de uitvoerende processen in offshoring' aldus Van Solingen. ‘De praktijk laat zien dat waardegedreven, kortcyclische en flexibele werkwijzen, zoals bijvoorbeeld Scrum, een uitkomst bieden om structuur te bieden aan de uitvoeringsprocessen in offshore softwareontwikkeling. Om een goed beeld te krijgen en een juiste beslissing te nemen is het zoeken van (externe) expertise in dit soort beslisprocessen daarom ook sterk aan te bevelen.'
Toch is de markt argwanend en terughoudend met betrekking tot it-offshoring. Het overgrote deel denkt namelijk dat offshoring banen kost of dat de kwaliteit van het werk zal afnemen. Onterecht meent Van Solingen. ‘De belangrijkste aanbeveling is om vooral naar de schaalvoordelen van offshoring te kijken en niet alleen naar de mogelijke kostenvoordelen. It-investeringen gaan namelijk niet om de kosten maar om het rendement. De opbrengsten zijn in ons vak wezenlijk belangrijker dan de kosten. Het waarborgen (en meten!) van die opbrengsten, in termen van kwaliteit, doorlooptijd en rendement mag dan ook nooit worden vergeten. Dat geldt niet alleen voor offshoring; zonder opbrengsten is elke investering immers waardeloos.'
“While China/India are pumping millions of smart folks in to IT we are losing out gradually. Kids here are no more interested in it. Chinese and Indian kids are full of fire and here we have a dilemma.”
Why send a kid, when you need a Technician?
The flawed grammar of your messages confirm that a language barriers and culture shocks are unavoidable.
@Technicus: Geeft niet dat je niet capabel bent om engels en de boodschap goed te verstaan. Je mag ook bij de rest aansluiten 🙂
“The flawed grammer of..” cool way to start a line. But anyways coming a native its forgiven.
Wat een leuke discussie. Laten we niet vergeten dat offshoring niet per definitie de heilige koe is, je moet goed weten waarom je het wilt. Als je het alleen maar om de verwachte financiele voordelen doet, kon je wel eens behoorlijk bedrogen uitkomen. Strakke regie is met name naar India een minimale vereiste. Je moet eigenlijk zelf wat mensen naar India sturen om continu toezicht te houden.
Want mensen uit India zijn wel goedkoop, en voor 600 roepie trek je een blik programmeurs open, maar het blijkt maar al te vaak dat die vriendelijke mensen toch een heel andere kijk hebben op invulling van de functionele eisen, kwaliteitsborging, testen en support achteraf.
Zo kan ik me een bedrijf uit Eindhoven herinneren dat ook een applicatie had laten ontwikkelen in India om deze binnen de transportsector op de markt te brengen. De eerste releases waren een ramp. Niet getest en de helft bleek het niet te doen. Ook daar samengestelde en geprogrammeerde hardware werkre maar half. Dus Eindhoven moest een lijst van gebreken opstellen en die weer naar India doorsturen. Tja, de programmeurs waren alweer met een ander project bezig hoor, even wachten dus. Het probleem was alleen dat de release al was verkocht aan bedrijven die volgens wetgeing het product nodig hadden. Veel klanten zijn toen ook naar de concurrent overgestapt, die wel een product kon leveren. Dat in Nederland was ontwikkeld.
Zo zie je dat zonder regie de gouden berg van India wel eens heel snel kan instorten. Veel bedrijven verkijken zich op de lage tarieven, maar vergeten daarbij dat cultuur- en mentaliteitsverschillen voor grote problemen kunnen zorgen. Achter die brede Indiase smile gaat een groot “allen voor een, en meer voor onszelf” gedachte schuil.
@ Hans. Volgens mij bestaan er geen heilige koeien (behalve de levende op straat in India). Uiteindelijk moet het besluit van een bedrijf om financieel gewin gaan, ik denk alleen dat de focus moet liggen op rendement zoals Rini beschrijft en niet alleen op kostenbesparing. De voordelen liggen breder: (snellere) groei van de organisatie, toegang tot specialistische kennis, snellere time to market, flexibel inzetbare mensen.
Rini beschrijft ook de regie functie in zijn overige artikelen en dit is de bottleneck in de hele offshoring industrie. Bedrijven denken er te gemakkelijk over, starten te snel met uitvoering zonder eerst goed na te denken en vast te leggen ‘hoe’ er gewerkt gaat worden.
Offshoring is geen heilige koe, maar indien er een weloverwogen strategisch besluit wordt genomen, er tijd wordt geinvesteerd in de inrichting van gedocumenteerde processen (hoe werken we) en het samenstellen van het team (met wie werken we), dan resulteert het in groei, winst en banencreatie (zowel in Nederland als in het buitenland).
Hugo Messer
http://www.bridge-outsourcing.nl
“Uiteindelijk moet het besluit van een bedrijf om financieel gewin gaan…”
Offshoring is niets anders dan een nieuwe vorm van slavernij ten gunste van aandeelhouders.
@Hans: Ik zie in sommige gevallen ook wel een voordeel van ‘Off-shoring’ op grote schaal voor pure registratie bijvoorbeeld.
Echter vind ik wat ze dan in Bulgarije doen beter. Daar krijgen de Bulgaren die ondersteuning geven gewoon les in Nederlands.
Puur in het Engels zou het allemaal wel kunnen, maar dan moet ieder persoon (ook helemaal op de werkvloer) in de organisatie het redelijk vloeiend kunnen spreken.
En ga die eis maar eens bij HRM neerleggen.
@Peter
.. ten gunste van de manager die de bonus krijgt, lijkt mij meer voor de hand liggen. De meeste aandeelhouders zouden er niet mee akkoord gaan als ze bewust zijn van de werkelijke effecten.
@Hugo
Een hoger rendement impliceert ook kostenbesparing. Je doet gewoon meer binnen dezelfde tijd tegen dezelfde kosten. Wat mij opvalt is dat je in elke discussie het woord kwaliteit vermijdt. In elke discussie over het topic outsourcing wordt je daarmee om de oren geslagen. Het is nu eenmaal een feit dat de mensen op de werkvloer maar ook de gebruikers van de ICT over het algemeen geen tot weinig positieve ervaringen hebben met offshoring. Lees de reacties uit de vorige topics er nog maar eens op na. Ik heb nog geen enkele reactie van jou gelezen dat jij die standpunten weerlegt. Bovendien blijf je bij jouw overtuiging dat offshoring meer banen betekent in Nederland, terwijl ze er in Amerika al een aantal jaar achter zijn dat dat niet het geval is.
Leg nu eens een keer uit wat jouw persoonlijke belang is in deze outsourcingindustrie en ga nu eens inhoudelijk een keer in op de stelling die de meesten hier onderschrijven, namelijk dat in de praktijk de kwaliteit van het door de offshoring geleverde werk abominabel is. Lever dan ook nog eens het bewijs dat offshoring in alle gevallen tot meer winst en banencreatie leidt.
Het louter blijven herhalen van dit soort uitspraken terwijl die mensen die het werkelijk kunnen weten het tegendeel beweren, begint nu wat saai te worden.
Beste IT-er,
ik heb 1 overtuiging en die beschrijf ik in mijn ogen: offshoring valt of staat met 2 dingen: proces en mensen. Kwaliteit is daar het gevolg van. Ik weet dat er in heel veel gevallen kwaliteit wordt geleverd die onder de verwachting is en heb dit zelf ook aan den lijve ondervonden. Dit wil echter niet zeggen dat alles wat offshore ontwikkeld wordt per definitie slecht is. Een heel groot deel van de tegenvallende kwaliteit komt voort uit ‘hoe’ er gewerkt wordt, ‘met wie’ er gewerkt wordt en hoe verwachtingen afgestemd zijn.
Mijn standpunt is dat als organisaties de processen goed inrichten en ook zorgen dat ze de juiste man op de juiste plaats krijgen, dan werkt offshoring. Ik run zelf een bedrijf met kantoren in Oost Europa en India en als offshoring alleen slechte kwaliteit levert, had ik de deuren dicht kunnen doen en geen klanten gehad. En had de offshoring markt niet de omvang gehad die ze vandaag heeft (en groeiende).
Offshoring leidt niet ‘in alle gevallen’ tot meer winst. Offshoring levert winst op als een organisatie zich voorbereid, processen goed inricht, de juiste mensen inzet en offshoring onderdeel maakt van een lange termijn strategie.
Banencreatie: ik heb een aantal onderzoeken naar boven gehaald waaruit blijkt dat offshoring leidt tot banencreatie aan ’twee kanten’:
http://ner.sagepub.com/content/201/1/86.short
http://www.mckinsey.com/mgi/publications/win_win_game.asp (deze is oud maar is een onderzoek met veel impact en niets wijst erop dat de situatie anders is dan in 2003).