De interim-ceo van databeschermingsbedrijf FalconStor Jim McNiel zegt dat de discussie met de klanten steeds vaker zakelijk en beleidsmatig is, in plaats van technisch. McNiel zegt in te spelen op de zakelijke agenda van de cio. ‘Als je praat over business continuity en disaster recovery, dan heb je direct de aandacht.'
Volgens de FalconStor-ceo zijn business continuity en disaster recovery belangrijke zaken die zorgen voor duurzaamheid van de businessprocessen en de beschikbaarheid van diensten aan de klanten. Met klanten gaan de gesprekken over het zo goed en efficiënt mogelijk kunnen ondersteunen van de business.
Het stoort McNiel echter dat op productniveau, zoals dataopslag in combinatie met gegevensbescherming, doorgaans niet in de taal van de businessprofessional gesproken wordt. ‘Wij beschermen bestanden en blok-gebaseerde data, maar cio's en andere zakelijke beslissers denken in termen van diensten, zoals e-mail, webportalen, erp en crm. Je moet als leverancier laten zien dat je snapt hoe het businessproces van de klant door de ict-afdeling ondersteund wordt. Maar je moet ook weten hoe de database, webserver en het contentmanagementsysteem werken en met elkaar samenhangen. Want dan kun je die zaken combineren. Ict-diensten, die uit verschillende delen zijn opgebouwd, kun je dan managen als geïntegreerde entiteiten. Wij kunnen de klant op die manier de prestaties en beveiliging geven die men zoekt. Dat is binnen onze industrie, waarin zoals gezegd lange tijd vooral in termen van files en ‘blocks' werd gesproken, een sprong voorwaarts. Cloud computing zal deze ontwikkeling nog meer versnellen.'