Voormalig IBM’er John Paul Schoen en de Bossche dienstverlener Acuity starten in februari een nieuw bedrijf dat Acuity XPT zal gaan heten. Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen.
Optimaal gebruik van de collectief beschikbare kennis, kunde en talent bepaalt steeds meer het succes van kennisintensieve organisaties. Transformatie van de bedrijfs- en managementcultuur en de inzet van nieuwe manieren van werken worden daarbij nog belangrijker. Hiervoor is de inzet van moderne informatie- en communicatietechnologie een must. Deze transformatie is tevens van belang om jonge, talentvolle toetreders tot de arbeidsmarkt binnen ondernemingen te boeien en te binden.
In de komende drie tot vijf jaar krijgen alle moderne, kennisintensieve bedrijven met deze transformatie te maken. Uit recent onderzoek blijkt dat veel bedrijven behoefte hebben aan advies, ondersteuning en begeleiding om deze veranderingen op intelligente en planmatige wijze door te kunnen voeren. Acuity XPT voorziet, met unieke diensten en services, in deze groeiende marktbehoefte.
IBM is koploper in de wereld op het vlak van de inzet van enterprise social media voor intern gebruik. "Binnen het IBM W3 Intranet vond ik in no time waardevolle informatie, maar vooral toegang tot expertise en nieuwe inzichten dankzij o.a. de Tags, Blogs en Profielen van mijn collega’s wereldwijd. Dat leverde mij essentiële context bij de informatie die ik vond. Met als resultaat veel tijdswinst en vooral betere besluitvorming," aldus John Paul Schoen, die als Enterprise Social Media and Intranet Consultant jaren in de IBM-keuken heeft mogen kijken en werken. Ervaring die hij heeft omgezet in adviesprogramma’s en workshops die hij met zijn XPT-collega’s aan opdrachtgevers aan zal bieden. In de Acuity XPT Experience Room in ‘s-Hertogenbosch kunnen klanten de waarden van nieuwe sociale communicatiemiddelen aan de hand van actuele voorbeelden en met behulp van state of the art interactieve presentatiemethoden, zelf ondergaan.
Voor managementteams en directieleden cq managers op het vlak van HRM, Marketing en/of communicatie, Finance en ICT, heeft XPT workshops ontwikkeld, waarin de beoogde transitie centraal staat. De introductie van XPT en de promotie van deze workshops zal worden ondersteund door de ‘Dare to Share’ (durf te delen) marketingcampagne.
De ontwikkeling van XPT past binnen de groeistrategie van Acuity en is gebaseerd op het verwerven van marktleiderposities binnen lucratieve nichemarkten. XPT zet hiervoor hoogwaardige, gespecialiseerde en onderscheidende services in, met een hoge toegevoegde waarde voor bedrijven binnen de beoogde marktsegmenten. De directie van XPT wil deze ambitieuze doelstelling binnen enkele jaren bereiken.