De facebookende twitteraar is de manager van de toekomst! We gaan over naar een nieuwe manier van business intelligence bedrijven als de managers van de toekomst het besluitvormingsproces overnemen.
Business Intelligence heeft zijn basis in heldere communicatie, begrip van data en bedrijfsregels en het gestructureerd publiceren. De toepassing van social media maakt in hoog tempo een nieuwe manier van communiceren tot een gemeengoed. Beeldvorming binnen social media komt veel meer collaborerend tot stand en niet klassiek zorgvuldig voorbereid, getest en geaccepteerd door de eindverantwoordelijke. Het vakgebied gaat zich daarop aanpassen. De verschillende tool-leveranciers zijn nu ook al facebook like interfaces aan het ontwikkelen. Rapportages kunnen straks nog makkelijker gepubliceerd worden op dusdanige wijze dat geïnteresseerden in een organisatie ook eenvoudig op- en aanmerkingen kunnen plaatsen bij andermans rapportages en analyses.
Zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven is de roep naar transparantie steeds groter. Kijk hiervoor ook naar het effect van Wikileaks en de publieke aandacht voor Shell en zijn rol in de Niger delta. Het besluitvormingsproces moet in snelheid gelijk op kunnen gaan met de snelheid waarmee situaties zich voordoen. Het openbaar bestuur rondom de brand bij Moerdijk kon de publieke opinie en de honger voor meer informatie ook niet bijhouden.
Met alle ontwikkelingen in de maatschappij voorzie ik voor het vakgebied business intelligence een dynamische toekomst.
Leuk stuk Ivo, waar ik me ook nog eens helemaal in kan vinden. Interessant is natuurlijk wat de iets verdere toekomst gaat brengen? Meer, meer, meer nieuwigheden, of toch minder en compacter? Ik heb namelijk het gevoel dat heel veel mensen helemaal niet ‘klaar’ zijn voor al deze ontwikkelingen. Zitten ze er echt wel op te wachten? Ik hoor nog geregeld: geef mij maar het standaard lijstje, dat is meer dan genoeg. Zijn dat de uitstervende dinosaurussen die ik dan hoor, of the next big thing: weg met al die franje? De toekomst zal het ons leren. Ik kijk er in ieder geval met heel veel plezier naar uit!
Ivo,
Inderdaad zal er meer over de duiding van de informatie verlegd moeten worden en tegenwoordig is dat snel facebook achtig. De voorbeelden die je op het eind noemt roepen ook om een andere vorm van BI, namelijk vroegtijdig signaleren dat er in de social media over je gesproken wordt en of dat positief of negatief is. Nu wordt dat nog veel gedaan door personeel, maar hoe lang houden we dat vol met de steeds groeiende vorm van social media en steeds weer nieuwe kanalen? Zijn er al leveranciers die in dat gat springen?