De Amerikaanse softwareleverancier SAS, specialist op het gebied van business intelligence en analytics, behaalde in 2010 een omzet van 2,43 miljard dollar. Dit is een stijging van 5,2 procent ten opzichte van de resultaten van 2009. De business analytics-gerelateerde inkomsten stegen met 26 procent. Ondanks de economisch uitdagende tijden boekte SAS voor het 35ste jaar op rij een gedegen winst- en omzetstijging.
SAS boekte op alle continenten een omzetgroei. Noord- en Zuid-Amerika waren verantwoordelijk voor 46 procent van de totale omzet. De EMEA-regio nam 42 procent voor zijn rekening en Azië-Pacific 12 procent. SAS investeerde een deel van de inkomsten, 24 procent, in onderzoek en ontwikkeling.
Bovengemiddeld
Karel Kinders, managing director van SAS Nederland zegt dat in 2010 steeds meer organisaties business analytics gebruiken om betere beslissingen te nemen. ‘Business Analytics droeg bovengemiddeld bij aan de prestaties in bijna alle branches zoals de energiesector, industrie, financiële dienstverlening, overheid en zorg. De inkomsten uit customer intelligence en risico- en fraudemanagement-oplossingen zijn in sommige gevallen zelfs verdubbeld.’
Jim Goodnight, ceo van SAS, zegt dat de groei mede te danken is aan de huidige explosie van de hoeveelheid data. ‘We bieden de mogelijkheid om dit te analyseren en tot inzichten te komen die tot voor kort niet mogelijk waren’, aldus Goodnight.
In Nederland heeft SAS de afgelopen tijd nieuwe bedrijven aan zijn klantenkring toegevoegd. Dit zijn Damen Shipyards, DPD Nederland, Sint Maartenskliniek, Fa-Med, Vos Logistics en Curamare.
Acquisities en partners
SAS werd actiever in het leveren van oplossingen ter ondersteuning van de openbare veiligheid. SAS kocht daarvoor Memex, specialist in intelligence management-oplossingen die intelligentieprocessen en de openbare veiligheid verbeteren, maar ook criminaliteit, terrorisme en andere bedreigingen ontmoedigen en voorkomen.
Daarnaast breidde SAS zijn strategische samenwerking met Accenture begin 2010 uit met de realisatie van de Accenture-SAS Analytics Group. Deze samenwerking heeft tot doel business analytics te stimuleren bij organisaties over de hele wereld. Accenture heeft, net als internationale partners zoals Capgemini en Deloitte, de kernelementen van het SAS Business Analytics Framework opgenomen in hun onlangs geïntroduceerde analytische competentiecentrum.