Er is steeds meer behoefte om ongestructureerde informatie te converteren naar een gestructureerd formaat. Dat zegt cto Stephen Brobst van de Amerikaanse datawarehouse-leverancier Teradata. Daarbij gaat het vooral om gegevens die afkomstig zijn uit sociale netwerken. Op sites zoals Facebook reageren klanten vaker, sneller en kritisch op ontwikkelingen van bedrijven of producten. Dat vraagt om een snelle analyse van data, aldus Brobst.
Na convertering naar een gestructureerder formaat kunnen data uit sociale netwerken prima worden geanalyseerd, zo zegt Brobst. Dat verhoogt volgens hem de grip van bedrijven op hun klanten.
Om de invloed van sociale netwerken te demonstreren haalt de datawarehouse expert als voorbeeld ‘het Pampers-incident’ aan. Brobst: ‘In de Verenigde Staten werd begin 2010 een nieuw soort Pampers door leverancier Procter & Gamble geïntroduceerd; de nieuwe ‘Dry Max’. Deze luier werd echter op sociale netwerken als Facebook en Twitter afgemaakt door woedende moeders die klaagden over de luiers. Hun baby’s zaten onder de uitslag. Sommige boze moeders openden zelfs een ‘Anti-Pampers’ Facebook-account, waar binnen de kortste keren 11.000 mensen lid van werden.’
Volgens Brobst moeten bedrijven daarom sneller inspelen op gegevens die uit dergelijke acties op sociale media vrijkomen. ‘Vroeger kwamen klachten binnen bij de consumentenservice van Pampers en waren ze niet meteen bij het publiek bekend. Door de komst van sociale netwerken zijn merken en bedrijven echter veel gevoeliger geworden voor acties van ontevreden consumenten.’
Lees meer over de visie van Stephen Brobst op ongestructureerde informatie in het interview.