Wethouder Saskia Boelema van de gemeente Breda ontkent dat de nieuwe website ruim vier ton heeft gekost. In een brief aan de gemeenteraad stelt zij dit bedrag ook is besteed aan de bouw van veertien andere sites die aan www.breda.nl zijn of worden gekoppeld. De bouwer van het Drupal-systeem, Dutch Open Projects (DOP), benadrukt daarnaast dat het bedrijf de goedkoopste oplossing aanbood.
De opschudding rond de bouw, ontwikkeling, bouw, implementatie en hosting van de nieuwe website van de gemeente Breda is ontstaan nadat Michel Spekkers, ex-fractielid van de SP in Breda, de publiciteit zocht. Hij beweert dat de nieuwe website veel goedkoper had gekund. Volgens Spekkers betaalt de gemeente Breda 424.000 euro aan DOP, dat breda.nl ontwikkelt op basis van het open source systeem Drupal. Hij vraagt zich af waarom zo'n site tonnen moet kosten en beweert verder dat een andere aanbieder in de tender, Green Valley, een goedkopere inschrijving had ingediend.
Brief
Met DOP is een vijfjarig contract afgesloten. Wethouder Boelema heeft in een brief aan de gemeenteraad een toelichting gegeven op de kosten. Zij benadrukt dat het bedrag van 424.000 euro niet alleen betrekking heeft op de ontwikkeling van breda.nl, maar tevens op de bouw en migratie van veertien andere sites, waaronder het intranet, extranet, de gemeenteraadssite, de gemeentelijke huisstijlsite en een aantal subsites. Ook zijn de kosten voor het grafische, functionele en technische ontwerp, de hosting van de servers en de technische ondersteuning in het bedrag meegenomen.
WOB
Spekkers deed, nadat hij van de gemeente geen afdoende antwoord kreeg op zijn vragen, een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) om alle stukken van de aanbesteding op tafel te krijgen. Dat lukte ten dele (zie www.bigwobber.nl), want een aantal stukken werd achtergehouden. Maar Spekkers, die initiatiefnemer is van open(n)u.nl, de lokale versie van Wikileaks voor gemeenten, kreeg via een bron een kostenoverzicht opgestuurd (zie www.michelspekkers.nl), waaruit zou moeten blijken dat de gemeente Breda niet voor de economisch meest gunstige inschrijving heeft gekozen.
DOP
Business consultant Bert Boerland van DOP reageerde op persoonlijk titel via tweets op de beroering die is ontstaan. Volgens Boerland klopt het verwijt niet dat er tijdens het aanbestedingsproces goedkopere aanbieders zouden zijn geweest. Uit de samenvatting van de eindscores waarnaar een tweet van de business consultant verwijst, blijkt dat DOP in de tender de meeste punten heeft behaald en ook het beste scoorde op het onderdeel kosten in vergelijking met de andere inschrijvende partijen, Sogeti, Green Valley, Capgemini en Hintech. In een telefonische toelichting benadrukt hij nog dat de 'economisch meest voordelige aanbieding' niet automatisch betekent dat de goedkoopste partij de opdracht ook krijgt. 'Theoretisch gezien kan zelfs de duurste partij de aanbesteding winnen. Er worden namelijk ook andere factoren meegewogen in het eindoordeel. In dit geval kregen partijen naast kosten ook punten voor aspecten als functioneel ontwerp, cms, overheidsstandaarden, planning & implementatie en presentatie.'
Heerlijk zo’n raadslid dat een ‘mannetje’ weet die wel even een website kan bouwen voor enkele duizenden euro’s. Dat is dan exclusief de koppelingen naar de backend, self service, koppelingen naar veilige betaal (Ideal) en authentica (PKI)…natuurlijk…
Ik zie nergens in dit verhaal een grond voor dat “mannetje”. Zo te zien is er gewoon een aanbesteding geweest en is de “beste” gekozen.
Interessant verhaal, met name via de links naar de offerte-breakdowns in http://www.michelspekkers.nl/website-breda-had-veel-goedkoper-gekund/ (
link achter ‘bijlage 11’ voor GreenValley, link achter ‘gaf’ voor DOP).
Voor mij is de belangrijkste conclusie (weer) dat het enorm lastig is offertes te vergelijken. Waarom rekent GreenValley 39.000 euro voor het FO en DOP 106.000, waarom rekent GreenValley 0 (nul!) euro voor vormgeving, en DOP zo’n 42+deelvan80 = plusminus 80.000 euro voor vormgeving. Het enige waar ze het over eens lijken te zijn is dat het na oplevering meer dan 70.000 euro per jaar kost om de boel in de lucht te houden (en let’s face it, alle echte functionaliteit die er dan bijkomt mag apart worden afgerekend).
Ik ben blij dat ik niet dit soort keuzes hoef te maken, hoewel ik dan in principe geneigd zou zijn eerst verder te onderhandelen met degenen die in ieder geval ietwat gespecificeerds hebben geoffreerd (DOP) (waarin ze me als eerste zouden mogen uitleggen hoe ze een volledige offerte kunnen geven terwijl de functionaliteit (FO) blijkbaar nog beschreven moet worden….).
Niks bijzonders, de meeste Europese aanbestedingen zijn NIET transparant en bevooroordeeld. Gemeenschapsgeld wordt zo over de balk gegooid vooral in een tijd waar iedereen op de “kleintjes” moet letten…
Als dit bedrag alleen voor de website geweest was… maar kennelijk wordt er te vroeg geroepen. En waarschijnlijk ook zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn van het proces en wat er bij dergelijke ontwerp-, ontwikkel-, migratie- en implementatietrajecten bij komt kijken.
Als je dat meeneemt… dan is dit bedrag helemaal niet gek.