Voor een ieder die een iPad heeft en denkt daarmee hip te zijn, heb ik slecht nieuws: ik heb er ook één, dus daar gaat je imago als Apple-gebruiker. Het is alsof je je schoonmoeder in Uggs ziet lopen.
Voor de mensen die mij niet kennen: ik woon in Dronten, rijd in een Skoda, winkel bij de Jumbo en stem op Leonie bij The Voice of Holland. Dus om nu te zeggen dat ik hip ben, nee. Als ik bij de H&M het pashokje uitkom met een voor mij iets te hippe blouse, dan zie ik jongeren angstvallig allemaal hun kleren in het rekje terughangen en gillend naar de C&A rennen.
Patser
Hoe je overigens zelf kunt herkennen dat je niet hip bent? Heel eenvoudig, als er minstens drie keer op een dag aan je wordt gevraagd: ‘Wat moet jij nou met een iPad?' Dan ben je niet hip. Als ik het woordje ‘app' uitspreek, klinkt het alsof mijn buurvrouw van 73 het over haar zoon heeft. Ik ben zo een iemand die in de jaren negentig zei: kijk die patser nou eens met zijn mobiele telefoon.
Ik ben overigens niet de enige. Vorige week nog kreeg ik nog een tip van een iPad-gebruiker die zei: ‘Je hebt ook van die toetsenborden voor een iPad, dan krijg je niet van die vervelende vingerafdrukken op je scherm.' Een iPad met een toetsenbord? Dat is een laptop!
Kladblok
Maar ik heb een iPad nodig voor mijn werk. Ik werk bij een ict-bedrijf en dan moet je met je tijd meegaan. En ik moet heel eerlijk bekennen, het werkt als een gek, met name de spelletjes. Maar ook in een kantooromgeving zijn er genoeg ‘eps' waar je wat aan hebt, al was het alleen maar omdat je nu geen kladblok meer nodig hebt.
Het is natuurlijk de vraag of de tablet de desk- en laptops helemaal gaat vervangen. Zelf denk ik van wel. Net zoals ik denk dat mijn kleinkinderen opa later gaan uitlachen dat hij nog met een browser werkt.
zucht….ben blij dat ie geen journalist is!
Als de volgende serie iPads uit zijn gebracht, is ie door hype en beperkt aanbod lange tijd in. Tot mensen er zoals bij netbooks genoeg van hebben en de markt instort.
In je jeugd wil je overal bij horen en aapt iedereen elkaar na. Volwassenen willen een grotere auto dan de buurman en de telefoon moet nieuwer zijn en meer kunnen (dan je nodig hebt). En toch wil je je onderscheiden, denk aan kleding. Als mensen keken naar wat ze willen en daar hun aankopen door bepalen zou Apple echt niet zo groot zijn geworden. Knappe hypemarketing, leuk spul, maar veel te beperkt en te duur.
Maar de echte vraag natuurlijk is: Does it Blend?
Is dit nou in of uit…
zie http://www.youtube.com/watch?v=8IdXcD4X7bQ&feature=player_detailpage
Meesterlijk! Mijn dag is weer goed.
Overigens iPad adepten, jullie willen toch niet dat je met een iPad hip, cool of vet genoemd wordt? Hip, cool, vet zijn termen uit de jaren zestig, de tijd van je schoonmoeder.
Eerst was de ‘uitgeklede’ computer hip en nu de computer zonder toetsenbord. Volgende hype is wellicht de computer zonder beeldscherm.
Kan de volgende generatie IPads nu ook fotos gesorteerd weergeven? 🙂
Goed stukkie Jacob, Je raakt `em echt. Mensen die een ipad hebben denken echt dat ze innovatief zijn. Beetje sneu dat je in deze tijd niet langer dan een week het nieuwste hebt. Ben een enorme Apple fan, heb zelf ook alles van Apple, maar de toegevoegde waarde van die I-pad heb ik nog niet kunnen ontdekken, behalve dat het nieuw is,, Het feit dat je nu al een toetsenbord hebt voor zo`n apparaat zegt alles over z`n gebreken en dat maakt het idd een laptop!
Maar ik laat de mensen die er een blij gevoel over hebben lekker genieten, maar om nou te zeggen dat je hip, innovatief of zelfs ook maar denkt dat je trendzetter bent, gaat mij te ver. Trouwens wat is de definitie van hip zijn?
Jongens kom op!
hip bn, bw modern, eigentijds
hip·pen hipte, h gehipt huppen, huppelen
Met zulke vragen ben je ECHT geen Ipad waard…. 🙂
Leuk stukje. Maar waarom zou de IPad de laptop of PC moeten vervangen? De walkman heeft destijds ook niet de platenspeler de deur uit gezet. En toch nam je als bezetenen de laatste aankoop op cassettes op, om deze in de trein of bij het kranten bezorgen keer op keer te luisteren. De Ipad en haar offspring is voor mij niets anders dan de walkman of de usb mp3 speler, die “de wereld” nog een beetje aangenamer bereikbaar maakt. Voor mij is de Ipad dé innovatie voor het grotere publiek van 2010.
Zag laatst in de Mediamarkt een (uitverkoop) bak vol iPods door elkaar liggen. Zo ontdaan van enige opsmuk is het eigenlijk ook maar een massaproduct net als een ander.