De Amsterdamse ontwikkelaars van XS2TheWorld zijn weliswaar trots dat zij de mobiele website van chipfabrikant Intel ontwikkelen, maar heel bijzonder vinden ze het niet. 'Het is een normaal project', vertelt commercieel directeur Sander Munstermann. Het is wel interessant doordat de site in zoveel landen wordt gebruikt, zegt hij. Het team van twaalf ontwikkelaars bouwde de mobiele site in acht tot tien weken.
XS2TheWorld levert mobiele applicaties waarmee organisaties hun merkbekendheid kunnen vergroten. Intel is niet de eerste grote klant van het bedrijf, vertelt Munstermann. IBM, BP, Wegener, I Amsterdam, Rotterdam en Den Haag Marketing, Hong Kong Tourism Board en de BBC behoren ook tot het klantenbestand.
'2011 wordt het jaar van onze grote doorbraak', proclameert Munstermann. Hij begon XS2TheWorld in 2007 samen met zijn compagnon Jan-Willem Vaartjes, Munstermann als commercieel directeur en Vaartjes als technisch directeur. In eerste instantie ontwikkelde het bedrijf voornamelijk handige toepassingen op mobiele telefoons, zoals een vertaalapplicatie voor toeristen in China.
Potentiële klanten
Door samen te werken met het Singaporees-Nederlandse adviesbureau AccelerAsia kreeg XS2TheWorld ook een verkoopkanaal in Zuidoost-Azië en verscheen het op de radar van grote, potentiële klanten. McCann Erickson, het wereldwijde reclamebureau dat onder andere werkt voor Intel, besloot de Amsterdammers in de arm te nemen voor de mobiele site en de mobiele strategie van de chipfabrikant. Het reclamebureau is verantwoordelijk voor het concept, duidt Munstermann.
Het bedrijf gebruikt voor de meeste klanten hetzelfde mobiele distributieplatform dat in eigen beheer is ontwikkeld. Dat is gebaseerd op Ruby on Rails, een open source ontwikkelplatform voor websites. Met behulp van xml-berichten worden de applicaties voorzien van relevante inhoud. De applicaties zijn toegankelijk vanaf elk mobiel apparaat.
Intel
De mobiele Intel-website is voorlopig beschikbaar in zes verschillende talen en wordt voorlopig aangeboden in negen landen. Het toont informatie over producten en winkellocaties.
Voor de tweede fase van de opdracht bouwen de Amsterdammers een Intel-applicatie voor de iPhone. Die is gereed rond de zomer, verwacht Munstermann. Zijn bedrijf heeft voor Intel ook een langetermijnstrategie voor mobiele diensten uitgewerkt. De directeur wil niet zeggen hoeveel geld met de opdracht is gemoeid.