Grote bedrijven en organisaties hebben vaak moeite om alle licentievoorwaarden uit elkaar te houden. Daardoor kunnen ze voor lelijke verrassingen komen te staan, bijvoorbeeld wanneer een leverancier met een naheffing komt. Dat stelt directeur Eugène Tuijnman van automatiseerder SLTN uit Almere. Het bedrijf staat klanten bij met diensten op het gebied van softwareassetmanagement.
Een specialisme van SLTN is het beheer van softwarelicenties (softwareassetmanagement) voor bedrijven en organisaties. In het bijzonder gaat het daarbij om het licentiebeheer van producten van IBM, Microsoft, VMware en Red Hat. Volgens directeur Eugène Tuijnman van SLTN is het correct managen van licenties een complexe materie die vaak leidt tot dure interpretatieverschillen, met name bij organisaties met meerdere vestigingen en divisies of moeder- en dochterbedrijven. ‘Veel klanten hebben moeite om alle licentievoorwaarden uit elkaar te houden en de regelgeving bij te houden. Inkoop- en ict-afdelingen overleggen vaak ook niet goed met elkaar. Dit veroorzaakt dan bijvoorbeeld geen goed beeld van hoeveel licenties er zijn afgenomen en wat het daadwerkelijke gebruik is.’
Naheffing
Klanten kunnen SLTN inroepen voor hulp bij het licentiebeheer. Dat kan aanzienlijke kosten besparen, aldus Tuijnman. ‘Zo kreeg een internationale klant van ons, na een licentie-onderzoek door een softwareleverancier, een naheffing van veertien miljoen euro. Het bedrijf zou de gekochte software op grotere schaal gebruiken dan was afgesproken met de leverancier. Na van de schrik te zijn bekomen schakelde het bedrijf SLTN in. Na ons onderzoek bleken de zaken toch anders te liggen en hoefde de klant uiteindelijk nog ‘slechts’ één miljoen euro bij te leggen. Denk nu niet: ‘dat overkomt ons niet’, want de betreffende klant had zijn softwarezaken voor de rest prima voor elkaar.’
Groei
De vraag naar softwareassetmanagement blijft groeien, verwacht de directeur. De opkomst van server- en opslagvirtualisatie in het datacenter maakt de licentiematerie er alleen maar complexer op. ‘De ‘installed base’ van een datacentrum is flink in beweging. Het softwaregebruik wordt echter onoverzichtelijker. Dat vraagt om stringent licentiebeheer en softwareassetmanagement.’ In het verlengde hiervan merkt de SLTN-baas dat klanten meer hulp vragen bij het beheren van hun computeromgevingen.‘Innovatie verloopt steeds sneller, producten komen en gaan, het beheer wordt complexer en de interne klant veeleisender. Aan de hand van co-sourcing schieten we klanten te hulp met beheerdiensten die in service level agreements zijn vastgelegd.’
Lees ook het interview met SLTN-directeur Eugène Tuijnman: SLTN en Comparex herrijzen uit Duitse as.
Aan de ene kant is het verhaal pure reclame voor het bedrijf SLTN, aan de andere kant: het is wel een reëel punt.
Zo heb ik van nabij meegemaakt dat bij een overheidsorganisatie, ter gelegenheid van een conversie, de software werd geïnventariseerd. Daarbij bleek dat deze organisatie sommige applicaties bij alle medewerkers in gebruik had terwijl er maar een dozijn licenties waren gekocht, terwijl voor andere applicaties, ja, u raadt het al, een dozijn gebruikers was terwijl er in de orde van tienduizend licenties waren gekocht.
Wat met deze bevindingen is gedaan speelde zich buiten mijn gezichtsveld af, maar men was zich ervan bewust dat de organisatie iets niet goed deed.
@Mario, dat is toch niet helemaal correct. Wij draaien Suse en daar zit wel degelijk een licentie op. Niet voor de software op zich maar wel voor het support contract. En dat geldt in principe voor alle software, ook OSS, waar je een vorm van support bij koopt.
Daarnaast heb je ook nog het software beheer zelf. Dat zal toch ook geregistreerd moeten zijn (wat draait waar en met welke versie). Dan is het nog maar een kleine moeite om daar ook licentie beheer aan te hangen. Het probleem is idd dat organisaties vaak niet weten wat ze hebben draaien, laat staan waar, welke versie en of er een licentie voor is aangeschaft.
Voor support betaal je bij open source leveranciers, de software zelf niet.
Eugene heeft helemaal gelijk dat software licentiering een uiterst complex vak is en dat de regels per leverancier nauwelijks uit elkaar te houden zijn.
Ik durf te stellen dat >60% van de software sales nauwelijks in staat zijn een juiste aanbieding te doen! Daarom is er veel voordeel te behalen door de juiste inzet van kennis en kunde hieromtrent, historieche data voor Benchmarking, etc. Na 12 jaar verantwoordelijk voor IBM Software pricing, help ik nu al 8 jaar klanten kosten te besparen op software licenties van Microsoft, IBM, Oracle, SAP, etc. No cur No pay!
Eugène Tuijnman, u stelt in uw advertorial dat veel van mijn collega’s idioten zijn. Dat valt nog te bezien. Grote bedrijven en instellingen zijn doorgaans uitstekend in staat om licentiebeheer adequaat uit te voeren, net als andere onderdelen van capaciteitsbeheer.
Uw concullega’s zijn wel eens bij ons langs geweest met mooie verhalen over terugverdienen. We konden wel 10 keer zo veel terugverdienen als we hen zouden moeten betalen. We zouden beslist te veel en ook nog eens de verkeerde licenties hebben. Ze mochten van ons een offerte maken met een maximale fee van 10 procent. We hebben nooit een offerte gekregen. Toch vreemd gezien de grote bedragen.
De verhalen van onnodige licenties ken ik alleen van deals die op de golfbaan zijn gemaakt. Praktische problemen met het interpreteren van gebruiksgegeven leg je voor aan de leverancier en/of de producent. Het resultaat leg je netjes vast. Dan heb je geen gezeur. Ik heb nooit een verzoek om inspectie gehad.