Al eerder gemeld, maar nu officieel bekend gemaakt: het vijfjarig contract tussen het Openbaar Ministerie en Atos Origin voor het beheer van de it-infrastructuur. Het OM denkt via de uitbesteding substantieel te kunnen besparen op het it-beheer en de prestaties van de systemen voor eindgebruikers sterk te verbeteren.
Het betreft het beheer van ruim 6500 werkplekken (vast en mobiel), de kantoorautomatisering, de VoIP-omgeving en zakelijke toepassingen, inclusief de hosting van de achterliggende infrastructuur. De waarde van de overeenkomst bedraagt circa 55 miljoen euro. Voor zover bekend gaat er geen personeel mee naar Atos Origin.
Aan de gunning van de opdracht ging een Europese aanbesteding vooraf. De strafhandhaver heeft zich daarbij laten ondersteunen door sourcingspecialist Quint Wellington Redwood. Atos Origin kwam hierbij op kwalitatief, strategisch en financieel gebied als beste aanbieder uit de bus, aldus het OM. Atos Origin won de aanbesteding ten koste van Capgemini, Fujitsu, Getronics en Logica.
Toekomstvaste infrastructuur
Volgens Henk van Brummen, chief information officer van het Openbaar Ministerie, zorgt Atos Origin voor een toekomstvaste infrastructuur die voldoet aan zeer hoge eisen op het gebied van beveiliging, beschikbaarheid, innovatie en flexibiliteit. In de komende maanden neemt de automatiseerder de beheertaken over van het Ictro (tegenwoordig Spir-IT), de it-club van Justitie. Atos Origin maakt gebruik van een flexibel werkplekbeheerconcept, cloud computing, 'opslag op aanvraag', Oracle Exadata, virtualisatie en encryptie.
Naar mijn mening kan outsourcing nooit goedkoper zijn: Per definitie ga je toch betalen voor de overhead van de uitvoerder.
Hoogstens krijg je dan tijdelijk een efficiencyslag, en wordt het IT-personeel verder afgeknepen dan anders mogelijk was.
In het vervolgcontract zullen de extra kosten ongetwijfeld tevoorschijn komen …. Een eerste contract tegen “vriendenprijs”, dat over 5 jaar een zelfophanging blijkt.
Afijn, mijn voorspelling. We zullen zien.
1. Het is GEEN “Spir-IT”, maar “spir-it”
2. Outsourcing is nooit goedkoper (zie John Boersma), en zeker bij het OM niet, de rechtspraak heeft altijd alles betaald voor het OM in de laatste 10 jaar.
3. ATOS ORIGIN gaat waarschijnlijk wel personeel overnemen van spir-it. Op vrijwillige basis. Er is een sessie geweest afgelopen donderdag waar ik ook ben geweest. Deze week is er ook nog een sessie voor medewerkers die vrijwillig willen overstappen naar ATOS!
4. Ik werk ook bij spir-it helaas, ik heb een vaste baan, maar wie kan mij de “STAP” geven waarom ik naar ATOS moet?
Gezien mijn ervaringen bij andere grote klanten van Atos Origin (o.a. bij TMG, ING, KPN) zal het er echt niet beter op worden (tenzij het wel heel erg slecht was). Ik denk dat het OM zich hierbij behoorlijk in de vingers gaan snijden. Ik denk dat elk van de overige kandidaten het er beter vanaf zou brengen.
Het is verstandig dat Quint betrokken is geweest bij de EA. Dit is echt een vak apart. Nu hoop ik voor het OM, dat contractueel mantel, SLA, PDC en DAP tussen beide partijen ook door Quint zijn dichtgetimmerd. Zo niet, daar zit uw uitdaging. Als enkelen ontbreken of niet volledig zijn voor de start van de samenwerking, gaat u daar door ‘interpretatieverschillen’ een andere leverancier ontmoeten dan bij het sluiten van de deal…
Beter en goedkoper? Dat gaat meestal niet samen.
John heeft het waarschijnlijk bij het rechte eind: het basis contract is goedkoop en belooft vast standarisatie, maar in de praktijk zal de klant ten minste dezelfde diensten willen als voorheen, en die (de kersen op de taart) zitten niet in het contract…
We zullen zien.
Atos en Beter zijn 2 zaken die zich niet laten verenigen. Het OM moet er net als velen achter gaan komen waarom Atos zo goedkoop is. Dat is namelijk omdat de bankzitters zo nog wat opleveren en ze weer met een succesje in de krant komen. Zie deze link: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/2908507/1276946/atos-verschuift-personeel-binnen-divisies.html
Hoe was het ook alweer, “if you feed then peanuts, you get monkeys”. 5 jaar is erg lang OM, heel veel succes! Als Atos een garage was zou ik mijn auto er nog niet naar toe brengen.
Nog een nabrander: Was Equaterra niet de adviseur van het OM om los te geraken van de Ictro (nu spir-it, wat een naam). En was Peter Verkoulen daar niet heel erg bij betrokken…en wie is er naar Atos vertrokken http://www.consultancy.nl/nieuws/p-verkoulen-van-equaterra-naar-atos-origin
En welke ex-Atos man zit erbij Quint…..je vraagt het je allemaal af.
@Abeltje:
de grote baas bij Quint van global sourcing, Ron Broeren, is ex Atos. Maar ja, hij is ook ex CAP.
Peter Verkoulen zit bij Atos in een heel andere hoek dan ICTRO/SPIR_IT of whatever. Er zijn al heel wat jaren banden tussen ICTRO en Atos, net als trouwens met alle andere grote aanbieders. Een grote corrupte samenzwering is een leuk idee, maar ik denk dat je iets meer bewijs zal moeten meenemen dan dat er mensen overstappen. Te veel verloop in de IT, en tussen de verschillende panden op Papendorp. Zeist is bovendien erg dichtbij. Lid van dezelfde lions club? Tanken bij dezelfde pomp?
Niet het contract maar de uitvoerders van het contract zijn de key succes factoren. Het vraagt vertrouwen in elkaar, de wil om samen succesvol te zijn, de volharding om de interne organisaties te veranderen en de voortdurende, eerlijke communicatie over voortgang en successen. Juridisch dichttimmeren is een utopie en schaadt het vertrouwen. Als het goed is wordt de dienst geleverd conform wens en/of verwachting en blijft het contract in de kast. Als het eens slechter gaat, moet de initiële business case en bijbehorende aannames het uitgangspunt zijn – niet de harde (incomplete) tekst die op papier gezet is. Niet de juristen leveren het contract, maar de ICT’ers…
Verhoging van de kwaliteit en verlaging van de kosten kunnen wel degelijk samengaan, vooral bij langdurige contracten (want dan kun je investeren in het voorkomen van problemen, het optimaliseren van processen, het afsluiten van goedkopere contracten met hardware leveranciers, enzovoorts). Het vraagt meer dan korte termijn kostenvergelijkingen om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen.
De risico’s bij outsourcing zitten kortom niet bij de gekozen leverancier (ook de andere 4 partijen kunnen deze dienst leveren tegen de winnende prijs), maar bij de invulling door het OM en Atos Origin: kloppen de aannames uit de beide business cases, blijft het initiële vertrouwen in stand (ook bij tegenslagen), komen de beide partijen hun afspraken na, en kunnen de OM ICT’ers zich snel genoeg aanpassen aan hun nieuwe dubbelrol van opdrachtgever aan Atos Origin en vertegenwoordiger van hun interne organisatie?