Grote bedrijven en organisaties hebben vaak moeite om alle licentievoorwaarden uit elkaar te houden. Daardoor kunnen ze voor lelijke verrassingen komen te staan, bijvoorbeeld wanneer een leverancier met een naheffing komt. Dat stelt directeur Eugène Tuijnman van automatiseerder SLTN uit Almere. Het bedrijf staat klanten bij met diensten op het gebied van softwareassetmanagement.
Een specialisme van SLTN is het beheer van softwarelicenties (softwareassetmanagement) voor bedrijven en organisaties. In het bijzonder gaat het daarbij om het licentiebeheer van producten van IBM, Microsoft, VMware en Red Hat. Volgens directeur Eugène Tuijnman van SLTN is het correct managen van licenties een complexe materie die vaak leidt tot dure interpretatieverschillen, met name bij organisaties met meerdere vestigingen en divisies of moeder- en dochterbedrijven. ‘Veel klanten hebben moeite om alle licentievoorwaarden uit elkaar te houden en de regelgeving bij te houden. Inkoop- en ict-afdelingen overleggen vaak ook niet goed met elkaar. Dit veroorzaakt dan bijvoorbeeld geen goed beeld van hoeveel licenties er zijn afgenomen en wat het daadwerkelijke gebruik is.’
Naheffing
Klanten kunnen SLTN inroepen voor hulp bij het licentiebeheer. Dat kan aanzienlijke kosten besparen, aldus Tuijnman. ‘Zo kreeg een internationale klant van ons, na een licentie-onderzoek door een softwareleverancier, een naheffing van veertien miljoen euro. Het bedrijf zou de gekochte software op grotere schaal gebruiken dan was afgesproken met de leverancier. Na van de schrik te zijn bekomen schakelde het bedrijf SLTN in. Na ons onderzoek bleken de zaken toch anders te liggen en hoefde de klant uiteindelijk nog ‘slechts’ één miljoen euro bij te leggen. Denk nu niet: ‘dat overkomt ons niet’, want de betreffende klant had zijn softwarezaken voor de rest prima voor elkaar.’
Groei
De vraag naar softwareassetmanagement blijft groeien, verwacht de directeur. De opkomst van server- en opslagvirtualisatie in het datacenter maakt de licentiematerie er alleen maar complexer op. ‘De ‘installed base’ van een datacentrum is flink in beweging. Het softwaregebruik wordt echter onoverzichtelijker. Dat vraagt om stringent licentiebeheer en softwareassetmanagement.’ In het verlengde hiervan merkt de SLTN-baas dat klanten meer hulp vragen bij het beheren van hun computeromgevingen.‘Innovatie verloopt steeds sneller, producten komen en gaan, het beheer wordt complexer en de interne klant veeleisender. Aan de hand van co-sourcing schieten we klanten te hulp met beheerdiensten die in service level agreements zijn vastgelegd.’
Lees ook het interview met SLTN-directeur Eugène Tuijnman: SLTN en Comparex herrijzen uit Duitse as.