Bedrijven willen weer groeien en hiervoor zijn leveranciers nodig die meer kunnen dan alleen goedkoop. Een kans voor de interne ict-afdeling om te laten zien dat zij meer kan dan alleen het leveren van een laptop en een kans voor kleinere leveranciers met kennis van de bedrijfstak en het vermogen om in gezamenlijkheid snel vernieuwingen te realiseren.
De economie heeft de opgaande lijn weer te pakken en dat betekent dat bedrijven weer zoeken naar mogelijkheden om te groeien. Het realiseren van meer omzet en marge is echter geen eenvoudige opgave, omdat de consument gewend is geraakt aan bedrijven die continue nieuwe producten en diensten introduceren. Producten en diensten die zowel nieuwe functionaliteiten bieden én ook nog eens goedkoper zijn. Dit betekent dat voor bedrijven de lat ieder jaar weer iets hoger komt te liggen: de investeringskosten nemen toe, terwijl de terugverdientijd afneemt.
Dit vraagt om flexibiliteit, speed-to-market, innovatief vermogen en een beheerst investeringsrisico. Met de steeds innigere vervlechting van bedrijfsproces en ict, worden deze aspecten ook steeds relevanter voor de aansturing en inrichting van de ict-organisatie. En daarmee dus ook de keuzes met betrekking tot de sourcing strategie. Met name bedrijven met ervaring op het gebied van ict-outsourcing kiezen bij het afsluiten van nieuwe contracten niet meer altijd standaard voor het contract met de laagste prijs. Velen van hen hebben namelijk nader kennisgemaakt met ‘goedkoop is duurkoop’.
Steeds meer ict-organisaties gaan daarom meer differentiëren in hun sourcing strategie. Het in samenwerking met de business snel op de markt zetten van een nieuwe innovatieve e-business dienst, vraagt namelijk om een geheel andere benadering en contractvorm dan het inkopen van standaard werkplekbeheer.
De meeste traditionele leveranciers van outsourcing diensten blinken echter vooral uit in het leveren van goedkope standaard oplossingen. Vooral de grote partijen hebben enorme ‘fabrieken’ waar alle activiteiten in functionele silo’s zijn gestopt om toch vooral ieder schaalvoordeel te benutten. Het leveren tegen de laagste kosten én het kunnen differentiëren tussen klanten onderling gaan echter niet goed samen.
De ict-afdeling ondersteunen bij het invullen van de vraag naar flexibiliteit, speed-to-market en nieuwe ontwikkelingen is daarmee een groeimarkt waar vooral kleinere leveranciers enorm van kunnen profiteren. Leveranciers die door het slim inzetten van it en bedrijfs/industriekennis de toegevoegde waarde leveren waar de business managers op zitten te wachten. Bijzonder weinig business managers zitten namelijk te wachten op een nieuw type laptop of Windows 7. De business manager ziet zijn business model in snel tempo volledig digitaliseren en verwacht van de ict-afdeling een slim antwoord. Aan de slimme ict-afdeling om hier de juiste mix van interne kennis en expertise bij te zoeken, aangevuld door leveranciers die meer kunnen dan alleen goedkoop.