De wereldwijde verkoop van pc’s is het afgelopen vierde kwartaal 2010 minder snel gestegen dan verwacht. De verkoop nam volgens marktonderzoeksbureau IDC met 2,7 procent toe naar 92,1 miljoen eenheden. Dat is minder dan de 5,5 procent groei die marktonderzoeksbureau IDC had verwacht. IDC noemt als oorzaak de opkomst en populariteit van mediatablets, met name de Apple iPad.
IDC zegt dat klanten liever een Apple iPad kochten dan een andere pc (desktop, notebook en netbook). Dat heeft effect gehad op de verkoop van netbooks en in mindere mate ook op notebooks, met name in de EMEA-regio. Volgens IDC snoept Apple met zijn iPad marktaandeel af van andere pc-leveranciers. Dat zal in 2011 blijven voortduren, omdat er meer leveranciers met tablets op de markt komen. Volgens IDC lijden netbooks het meest onder de concurrentie van mediatablets. Klanten willen een goede notebook en daarnaast een mediatablet.
Marktaandeel
Marktleider HP en tweede speler Dell haalden in het vierde kwartaal van 2010 vlakke groeicijfers. Acer, de derde speler, zag de verkoop met 15 procent afnemen, waardoor zijn marktaandeel zakte van 12,8 naar 10,6 procent. Acer had vooral last van mindere vraag naar netbooks. Lenovo staat op nummer vier en zag zijn verkoop met 21 procent toenemen, vooral in de China. Toshiba zag de verkoop met 12,1 procent toenemen en staat op de vijfde plaats.
Apple deed hele goede zaken op de Amerikaanse markt. Het zag de verkoop van zijn pc’s in het vierde kwartaal toenemen met 23,7 procent naar 1,9 miljoen eenheden. In Amerika staat Apple inmiddels op de vijfde plaats met 9,7 procent marktaandeel.