De Raad van State heeft via een aanbesteding raamovereenkomsten gesloten voor het inhuren van ict-diensten. Het gaat om twee percelen: detachering en advies & implementatie. De totale geschatte contractwaarde is zeven miljoen euro. Tot de geselecteerde partijen horen Atos Origin, Brunel, Capgemini, CIM Solutions, Deloitte, KPMG, Logica, Nederlands Centrum voor Interim Management, Ordina, Sogeti en Yacht. De looptijd van de overeenkomsten is twee jaar met een optie tot verlenging van twee keer één jaar.
De Raad van State, gevestigd in Den Haag, is een onafhankelijk adviesorgaan van de regering over wetgeving en bestuur en de hoogste algemene bestuursrechter van het land. Er werken ongeveer zeshonderd mensen.
De in te huren ict-diensten zijn met name bedoeld om het nieuwe, gemeenschappelijke informatiesysteem te ondersteunen. Dit systeem, Raster genoemd, kent verschillende onderdelen (kennis, zaaksadministratie, tekstproductie, digitaal werken, beheer) en wordt de komende jaren in verschillende fasen opgeleverd. Doel van Raster is de samenwerking tussen de afdelingen advisering en bestuursrechtspraak te verbeteren.
Mantels
De Raad van State verwacht voor 2,1 miljoen euro aan detacheringsdiensten uit te geven. Tot de uitverkoren mantelpartijen behoren Atos Origin, Brunel, CIM Solutions, Logica, Nederlands Centrum voor Interim Management, Ordina, Sogeti en Yacht (21 belangstellende partijen vielen tijdens het aanbestedingsproces af). Het betreft werkzaamheden in het kader van het informatieplan van de instelling of voor de tijdelijke vervulling van vacatures.
Daarnaast huurt de Raad van State capaciteit in voor het uitvoeren van onderzoek en geven van adviezen over ict-vraagstukken en de projectmatige ontwikkeling en implementatie van (maatwerk)applicaties. Hiervoor is een raamcontract afgesloten met Capgemini, Deloitte, KPMG, Logica en Sogeti (uit 15 inschrijvingen). De Raad heeft voor dit perceel een budget van 4,9 miljoen euro gereserveerd.
Waar gaat dit nog over???
Met 8 partijen 2,1 M€ verdelen, daarnaast 4,9 M€ met 5 partijen.
De gezamenlijke kosten gemaakt door alle aanbiedende partijen (36!!!) zijn hoger dan de (mogelijk!) te realiseren gezamenlijke marge van de “gelukkigen”.
Dit is een mooi voorbeeld van hoe de overheid met haar regeldrift en procedurevolgerij actief mee doet aan economische kapitaalvernietiging.
Brabander, zal ik de klepel even op de juiste plek hangen? Die regeldrift is niet van de overheid, maar van het EU parlement die de nationale overheden/politici niet vertrouwde. De overheid bepaalt ook niet wie mee wil doen, dat doen de bedrijven zelf. Zij moeten de inschatting maken of het financieel zinvol is om mee te doen. Slimme bedrijven stoppen alleen energie in een aanbestedingsfase als er een redelijke kans op terugverdienen is. Bij elke volgende fase moeten de overgebleven aanbieders weer die inschatting maken.
De kapitaalvernietiging die jij noemt, wordt dus alleen door de aanbieders bepaald. Voor niet overheidstenders geldt hetzelfde als overheidstenders. Ook dan moeten de aanbieders goed nagaan of ze een serieuze kans maken. Je ziet ook dat veel aanbieders zich terugtrekken, vaak al na de eerste aanmelding. Uiteindelijk moet de commercieel directeur bepalen hoever de accountmanager mag gaan.
Uiteraard moet ook de aanbestedende partij (overheid of niet-overheid) de zaken zodanig regelen dat de tender winst oplevert. Je moet de beste aanbieders zo snel mogelijk scheiden van de minder goede aanbieders met zo weinig mogelijk inspanning.
In de praktijk worden aan beide kanten veel fouten gemaakt.
Die mijnheer uit het Zuiden des lands heeft het goed begrepen. Als je denkt te besparen met een mantelcontract van dergelijke omvang op het ‘vervullen van detacheringdiensten’ of ‘invullen van vacatureruimte’zit je er naast. Maak dan gewoon een shortlist van preferred suppliers en vraag deze per opdracht te offreren. De kosten van de EA verdient u nu niet terug.